Zaloguj się, aby obserwować  
Gram.pl

Steam umożliwił sprzedawanie modów i... już są problemy

79 postów w tym temacie

kretyński pomysł i to na wielu płaszczyznach.
Po pierwsze dlatego, że do tej pory mody się robiło, bo zrobić coś dla community. Albo dla siebie, bo coś nas wkurzało w grze, ale skoro już zrobiliśmy to czemu się tym nie podzielić z innymi. W każdym razie od graczy dla graczy. To co proponuje nam valve z bethesdą (dobór zapewne nieprzypadkowy, o czym w "po drugie") to w zasadzie zarżnięcie całej idei, próba zarabiania przez wydawców na czymś co było za darmo pod płaszczykiem zarabiania przez twórcę. Dając takie przyzwolenie i otwierając furtkę istnieje spora szansa na to, że zwyczajnie cięzko będzie znaleźć dobre darmowe mody z czym wcześniej nie było problemu, by wspomnieć tylko takie skywindy i tamriel rebuilt. No bo czemu wystawiać za darmo, jak można zarobić. Podobnie może to zarżnąć współpracę między ekipami, bo tam gdzie wcześniej bez problemu udzielano sobie zgody skoro wszyscy robią to za darmo od fanów dla fanów, tak teraz w grę będą wchodziły pieniądze.
Po drugie, to wyjątkowo obrzydliwy ruch ze strony wydawcy. De facto znaleźli sobie właśnie sposób na tworzenie mniej lub bardziej pierdołowatych DLC i zarabianie na nich bez kiwania palcem, bo to moder/rzy odwalają całą brudną robotę inwestując swój czas i pomysły, zaś 75% śmietanki spija z tego beth i valve. W zasadzie nic nie robiąc liczy się tylko pieniądze, zamieniając w wyścig szczurów coś, co do tej pory było darmowe i robione od ludzi dla ludzi.
Choć pewno lubiących takie dymanie niestety nie zabraknie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 25.04.2015 o 15:57, dark_master napisał:

Po pierwsze dlatego, że do tej pory mody się robiło, bo zrobić coś dla community.

I dlatego CS, DayZ, TF czy Day of Defeat nadal są darmowymi modami...
Wcześniej po prostu nie było praktycznie żadnej możliwości do legalnego płacenia za sam mod (a nie dotacje!). Teraz są.

Dnia 25.04.2015 o 15:57, dark_master napisał:

zarabiania przez twórcę. Dając takie przyzwolenie i otwierając furtkę istnieje spora
szansa na to, że zwyczajnie cięzko będzie znaleźć dobre darmowe mody z czym wcześniej
nie było problemu, by wspomnieć tylko takie skywindy i tamriel rebuilt. No bo czemu wystawiać
za darmo, jak można zarobić. Podobnie może to zarżnąć współpracę między ekipami, bo tam
gdzie wcześniej bez problemu udzielano sobie zgody skoro wszyscy robią to za darmo od
fanów dla fanów, tak teraz w grę będą wchodziły pieniądze.

To jes problem sceny modderskiej. Jak nadal chcą robić za darmo mody, to mogą. Z drugiej strony zastrzyk finansowy może niektórym modom pomóc, bo nie będą już robione po godzinach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mogli wprowadzić możliwość donacji i każdy byłby szczęśliwy, ba, myślę nawet że więcej by na tym zarobili. Chociaż te 75% dla kogoś kto nie kiwnął palcem w tworzeniu moda pozostawałoby dalej buractwem i oszustwem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ludzie ze sceny naprawdę zechcą przyblokować opcje płatnych modów na steam wystarczy przekonać ekipę od SKSE do kategorycznego zabronienia używania swojego narzędzia. Każdy kto się bawi modami do Skyrima wie, ze dobre 80% korzysta z SKSE.

Aczkolwiek na dziś dzień ekipa od SKSE wystosowała tylko notkę, ze ich narzędzia zawsze będą darmowe, nie przenoszą się na workshop a twórcy modów korzystających z extendera biorą na siebie decyzje i odpowiedzialność za to jak opublikują swoje projekty, mogą bowiem swobodnie i za friko z SKSE korzystać.


@Ned

Nexus posiada opcję dotowania moderów przez PayPala, nie pobiera za to ani grosza.
Tak wiec taka opcja istnieje - od lat.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja tam nie widziałbym problemu gdyby nie to
,,Otóż po opublikowaniu moda prawa autorskie do niego przechodzą na Valve, a twórca modyfikacji otrzymuje jedynie 25 procent wpłaconej kwoty. Resztę zabiera Steam oraz twórcy gry."

Ktoś coś robi, wkłada w to swój czas i wysiłek, ma więc prawo żądać za to pieniędzy. Może oczywiście wydać to za darmo. Jego wola. Ale to co robi VALVe i Bethesda to nowy poziom zbroi dla konia.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie używam modów, więc mnie to w żaden sposób nie dotknie. Natomiast nie widzę żadnego problemu w tym, żeby moderzy za poświęcony czas otrzymywali pieniądze, a że bazują nie na swoim, taki podział zysków nie dziwi. ^^

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 25.04.2015 o 16:31, Reffan napisał:

Bethesda "wymyśliła" zbroją dla konia DLC, a teraz "wymyślili" Skyrimem płatne mody (na
spółę z Valve). Aż dziw że nie są z Francji.

lepiej, teraz "wymyślili" zarabianie na zbroi dla konia DLC której nawet nie zrobili. To jest właśnie niesmaczne.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dnia 25.04.2015 o 16:25, Henrar napisał:

I dlatego CS, DayZ, TF czy Day of Defeat nadal są darmowymi modami...

Nie, to były mody które zamianiono w mniej lub bardziej pełnowymiarową grę. Przynajmniej trzy pierwsze. To co proponuje nam się teraz to niemal dosłownie zarabianie na zbroi dla konia. W teorii przymusu nie ma, w praktyce już samo otwieranie takiej furtki jest mocno niesmaczne.

Dnia 25.04.2015 o 16:25, Henrar napisał:

To jes problem sceny modderskiej. Jak nadal chcą robić za darmo mody, to mogą. Z drugiej
strony zastrzyk finansowy może niektórym modom pomóc, bo nie będą już robione po godzinach.

nie, to jest problem nas wszystkich jeśli kolejna taka patologia się rozpowszechni.
Poza tym opcje finansowania zawsze były, nawet jeśli były na granicy łamania licencji (bo czy dobrowolna darowizna za czyjąś pracę to już zarabianie przez niego z wykorzystaniem cudzej własności czy jeszcze nie?). Teraz tylko pod pretekstem robienia dobrze twórcom wydawca usiłuje się nachapać na czymś, z czego był wykluczony.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Obrońcy tego głupiego pomysłu mogliby chociaż chwilę pomyśleć. Mody od zawsze były czymś co ludzie robili dla zabawy, pasji i graczy. Takimi metodami po prostu ta idea się psuje, dając ludziom możliwość sprzedawania tego po prostu pokazują im światełko zarobku, przez co wszyscy chcą teraz tego. Jeżeli wszystko ma się opierać na pieniądzach to wybaczcie, ale za kilka lat cały świat gamingowy to będzie tylko jedno wielkie bagno, gdzie nie liczy się gracz a jego portfel.

Tak jak już ktoś wspomniał; pomysł z dotacjami jest jak najbardziej w porządku, ale opcja kupowania jest totalnym żerowaniem. Najgłupsze jest to, jak twórcy modów, valve i bethesda traktują graczy. Wejdźcie sobie chociażby na reddita, gdzie od 2 dni jest totalny wysyp informacji typu; bany użytkowników za nic, usuwanie ocen modów, blokady forów, nakazywanie użytkownikom modów na usunięcie starej wersji i kupienie nowej i wiele więcej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Warto dodać też, że Valve nie wypłaca kasy do momentu kiedy mod nie sprzeda się z zyskiem dla twórcy wysokości 100$ bo dopiero od takiej kwoty przelewają na konto modera żeby oszczędzić na opłatach transferowych. W praktyce oznacza to, że mod musi zarobić 400$, które w tym czasie spokojnie siedzą na koncie valve i nabijają odsetki.
Można się pocieszyć tym, że mody na workshopie to z reguły nic specjalnego i każdy kto na poważnie modował Skyrima korzystał z nexusa. Mimo to gdyby wszystkie mody były płatne to przypomina to połączenie DLC z early access i podejściem do klienta a''la Valve, czyli generalnie pod każdym względem cudownie. Skyrim jest dodatkowo najgorszym możliwym przykładem wprowadzania takiego systemu, bo nie oszukujmy się, mody do tej gry instaluje się w dziesiątkach, setkach, gdyby za każdego zapłacić dollara to gra potrafiłaby łacznie kosztować nas 200-300$ jeśli chcielibyśmy grać tak jak teraz. W dodatku łaczenie tych modów potrafi użytkownika doprowadzić do białej gorączki, mody się lubią gryźć, co czasem wychodzi po więcej niż 24h gry przez co nigdy nikt nam nie zwróci. Valve w swoich Q&A pisze, że wtedy trzeba napisać do modera i grzecznie go poprosić żeby coś z tym zrobił...
Nie jestem za tym, żeby moderzy pracowali za darmo, ale to co tutaj tworzy Valve wydaje się być praktyką niemalże złodziejską, na której ucierpi cała scena moderska, sami moderzy nie zarobią prawie nic, stracą na tym gracze, a ci którzy robią najmniej będą ciągnąć kasę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja bojkotuje idee płatnych modów od dnia jej wprowadzenia, a Valve i Bethesda stracili u mnie bardzo dużo szacunku. A uważałem ich za dwie najbardziej przyjazne graczom korporacje.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

> Nie używam modów, więc mnie to w żaden sposób nie dotknie. Natomiast nie widzę żadnego
> problemu w tym, żeby moderzy za poświęcony czas otrzymywali pieniądze, a że bazują nie
> na swoim, taki podział zysków nie dziwi. ^^

Nie dziwi? To tak jakbyś musiał płacić koncernowi samochodowemu za jazdę samochodem, ponieważ nie ty go stworzyłeś.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 25.04.2015 o 18:37, Pomson15tk napisał:

Nie dziwi? To tak jakbyś musiał płacić koncernowi samochodowemu za jazdę samochodem,
ponieważ nie ty go stworzyłeś.


Chodziło ci pewnie, że ponownie płacić już po zakupie tego samochodu...

Zaraz, zaraz - to świetny pomysł. Chcesz się chwalić znaczkiem Porsche na masce - wykup abonament! Jak nie to miej świetny samochód "no name"...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 25.04.2015 o 18:33, Pomson15tk napisał:

A uważałem ich za dwie najbardziej przyjazne graczom korporacje.

O_o?! Valve praktycznie uciela i wyrzucila do smietnika Twoje prawo wlasnosci i zamiast TWOJEJ gry, otrzymujesz jedynie licencje na UZYWANIE produktu (ktory przestal nalezec do Ciebie, a tym samym mozna zapomniec o uzywanych grach), a Ty uwazasz ich za przyjazne graczom? Wot?!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zaloguj się, aby obserwować