Zaloguj się, aby obserwować  
Gram.pl

Steam umożliwił sprzedawanie modów i... już są problemy

79 postów w tym temacie

Dnia 27.04.2015 o 14:13, Zekzt napisał:

Takie trochę dywagacje z gatunku co ma piernik do wiatraka.

Nie dywagacje co ma piernik do wiatraka, tylko kolega Ci jednym zdaniem pokazał, jaką bzdurę palnąłeś. Ty użyłeś sformułowania "większość graczy", więc weź teraz za to odpowiedzialność. "Większość graczy" wcale nie docenia serii za community moderskie, dlatego że "większość graczy" jest na konsolach. Mało tego, stawiam dolary przeciw orzechom, że "większość graczy" nie grała wcześniej w żadnego TESa, zanim zagrała w Skyrima. A doświadczenie pokazuje, że nieważne jak bardzo wrednych sztczek nie wprowadzałby duży wydawca, gry od nich i tak wędrowały na szczyty list sprzedażowych, konsole czy Steam. Powiedziałbym, że jeżeli Ty uważasz, że płatne mody mogą negatywnie wpłynąć na sprzedaż przyszłych gier od B., to masz chyba klapki na oczach.

A tak osobno, to po prostu komiczny jest ten forumowy hejt na Bethesdę. Robienie z tej firmy coś gorszego od samego szatana, mimo że z całym zamieszaniem z newsa nikt z B. nie ma nic wspólnego. Zapominanie, że to B. jest obok R* firmą, która nie robi tym samych szmatławych tasiemców co roku, tylko raz na kilka lat zrobią legendarną grę, która zapewnia setki godzin rozrywki, z modami albo bez. Prawdopodobnie nikomu w zarządzie nawet przez myśl nie przeszło, żeby nałożyć jakiekolwiek restrykcje na mody. Jakby ktoś z B. przeczytał ten temat, popukałby się w czółko i ryknął śmiechem. A co to, wielki Lord Gaben, który do tej pory był zbawcą rynku PC, nagle stał się zarazą?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Konsole to nie PC a PC to nie konsole. Inny target, inne wymagania. I tak - uważam, ze jeśli Beth wprowadzi duże restrykcje co do modów czyli np tylko workshop, tylko płatne, to straci. Kto ma rację czas pokaże, natomiast pseudo chamstwo typu "klapki na oczach" polecam zachować dla kolegów z piaskownicy =) [rozumiem jak niektórych okropnie boli, że ludzie maja własna opinie i własne przewidywania, ale frustracje i racje najmojsze to nie pod tym adresem]

Btw nikt z Bethesdy nie ma nic wspólnego ale 30% ze sprzedaży modów łyka dla siebie. Czyste szaleństwo, nikt nic nie wie ale kasę biorą. Magia.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 27.04.2015 o 15:11, Zekzt napisał:

Konsole to nie PC a PC to nie konsole

Ale gracze to gracze. Nieważne na czym grają. Napisałeś o ich większości, o której pojęcia nie masz, także zamiast przyznać się, że palnąłeś coś z kapelusza, wolisz dopowiadać sobie coś o innym targecie? Co inny target ma do cenienia serii (lub nie) za scenę moderską? Nic. Bo większość graczy z tą sceną nie ma do czynienia.

Dnia 27.04.2015 o 15:11, Zekzt napisał:

natomiast pseudo chamstwo typu "klapki na oczach"
polecam zachować dla kolegów z piaskownicy =)

"Klapki na oczach" są pseudo-chamstwem? Co to w ogóle ma znaczyć? A potencjalne nazywanie grupy ludzi, którzy mogą mieć inne zdanie "głupimi jak but z lewej nogi" jest szczytem uprzejmości? Skąd Ty się wziąłeś kolego?

Dnia 27.04.2015 o 15:11, Zekzt napisał:

Btw nikt z Bethesdy nie ma nic wspólnego

Bo nie ma. Przeczytałeś w ogóle co napisałem? Tak, z tym konkretnym incydentem, w którym jakiś anon wykorzystał w swoim modzie bez pozwolenia fragmenty moda innego anona, Bethesda nie ma nic wspólnego. A z samym wprowadzeniem takiego systemu na pewno mają coś wspólnego, jak pewnie każdy wydawca gry z solidną sceną moderską. Ale Ty nic do ich pieniędzy mieć nie powinieneś.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 27.04.2015 o 14:07, fenr1r napisał:

Nie byłbym tego taki pewien. Na konsole TES też się sprzedaje dobrze a modów tam nie
ma.

Ta myśl sobie że jesteś bezpieczny na konsolach od takich rozwiązań - po prostu wytną o wiele więcej contentu z gry i wydadzą w DLC za większą cenę z tym że teraz będą mieli o wiele lepszą wymówkę pt. "moderzy tworzą płatny content na PC i nikt tam nie marudzi". Oraz fakt że twórcy nie będą musieli się wysilać przy tworzeniu gry gdyż community ich wyręczy i doda content i może jeszcze naprawi grę za nich. Albo jeszcze lepiej płatne patche od pseudo moderów (a tak naprawdę twórców samej gry) jako haracz by gra w ogóle działała - zawsze istniała taka groźba jak było widmo płatnych modów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 27.04.2015 o 13:15, Zekzt napisał:

Jeśli Bethesda obstawi prawnie mody do kolejnego TESa restrykcjami typu Workshop Only
albo co gorsza mody tylko płatne, to sami sobie strzelą już nawet nie w kolano ale w
cojones. Większość graczy jest wierna tej serii właśnie dzięki ogromnemu community moderskiemu,
ludzie grają w TESy często właśnie dla i dzięki modom.
Jeśli ktokolwiek tam myśli, ze na modach zarobi więcej jak będą płatne niż zarobią na
większej sprzedaży kopii samej gry przy modach darmowych jest głupi jak but z lewej nogi
:)


Mi tego mówić nie musisz, ale ostatnimi czasy mieliśmy wiele przykładów jak wielkie korporacje robiły sobie eksperymenty tego typu. Ludzie wciąż mogą kupić grę i piracić mody, jednak scena moderska TES ucierpi na tym i to bardzo, w tej chwili są takie podziały, że szkoda gadać, fora nexusa wrą, nawet na Forbesie był to ostatnio artykuł nr 1. Niektórzy moderzy, którzy przystali na zapłatę zostali zmieszani z błotem i otrzymywali listy z pogróżkami. Generalnie udało im się wziąć jedne z najbardziej zgranych community i je zmasakrować.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 27.04.2015 o 16:55, Afgncap napisał:

Niektórzy moderzy,
którzy przystali na zapłatę zostali zmieszani z błotem i otrzymywali listy z pogróżkami.

To pokazuje tylko piziom graczy a nie modderów. Twórca ma prawo żądać zapłaty za swoją pracę.

Dnia 27.04.2015 o 16:55, Afgncap napisał:

Generalnie udało im się wziąć jedne z najbardziej zgranych community i je zmasakrować.

To community było zgrane tylko dlatego, że oficjalnie zarabiać na swoich dziełach nie mogli (poza dotacjami, ale one były obejściem tego problemu). Nie było więc to zgrane community dlatego, że chcieli, tylko dlatego, że nie mieli innego wyjścia.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No akurat ci moderzy co zostali zbesztani sami Sobie winni, przykładem może być autor SkyUI, którego nie obchodzą żadne dotacje, które mógł otrzymać na Nexusie i dodatkowo zostawił starą wersję moda 4.1 za free aby pokazać jaki to on wspaniałomyślny, inny przykład to autor Midas Magic, który nie ulepszał swojej wersji moda na Nexusie od roku, aż tu nagle jego nowa wersja jest jedynie do kupienia, a w wersji darmowej moda umieścił reklamę, która pojawia się po rzuceniu jednego z jego stworzonych zaklęć, która informuje o zakupie nowej wersji, no ręce opadają. Na chwilę obecną tylko ta afera pokazuje pazerność i podejście do fanów niektórych moderów czy producentów gier.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dnia 27.04.2015 o 17:04, Henrar napisał:

To pokazuje tylko piziom graczy a nie modderów. Twórca ma prawo żądać zapłaty za swoją
pracę.


Oczywiście, że ma, jednak implementacja tego pomysłu jest zrobiona jak ustawy w naszym kraju, czytaj na kolanie. Poza tym sam moder dużo więcej by zyskał gdyby na workshopie był donate button. W tej chwili żeby zarobili jednorazowo chociażby na miesiąc życia to powiedzmy moda za dollara muszą sprzedać w chorych ilościach, a nie oszukujmy się paywall odstraszy wielu graczy. Plus jakie moder daje gwarancje, że jego produkt będzie działać? Jakie Valve czy bethesda dają gwarancje? Póki co było darmo i instalowaliśmy na własną odpowiedzialność, teraz płacisz i nie ma żadnego, kompletnie żadnego zabezpieczenia dla klienta poza 24h na zwrot, a każdy kto grał w zmodowanego Skyrima wie jak często bugi pokazują się po dłuższym czasie i to takie, które mogą nam zepsuć całą grę.

Dnia 27.04.2015 o 17:04, Henrar napisał:

To community było zgrane tylko dlatego, że oficjalnie zarabiać na swoich dziełach nie
mogli (poza dotacjami, ale one były obejściem tego problemu). Nie było więc to zgrane
community dlatego, że chcieli, tylko dlatego, że nie mieli innego wyjścia.


Oficjalnie mogli dostawać dotacje, teraz dostaną 25% za swoją pracę i bojkot, plus nie chodziło mi o zgranie graczy, którzy z modów korzystali. Chodziło mi o moderów i ich wzajemne relacje + wzajemne korzystanie ze swojej pracy. Jak w grę wejdą pieniądze to jak wielu moderów za darmo użyczy swojej pracy innym moderom? Do tej pory się dzielili, teraz będzie jeden wielki shitstorm. Ba, już jest, już jeden mod musiał zostać zdjęty bo używał szkieletów FNIS na co Fore nie wyraził zgody.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 27.04.2015 o 17:39, Afgncap napisał:

Oczywiście, że ma, jednak implementacja tego pomysłu jest zrobiona jak ustawy w naszym
kraju, czytaj na kolanie. Poza tym sam moder dużo więcej by zyskał gdyby na workshopie
był donate button. W tej chwili żeby zarobili jednorazowo chociażby na miesiąc życia
to powiedzmy moda za dollara muszą sprzedać w chorych ilościach, a nie oszukujmy się
paywall odstraszy wielu graczy. Plus jakie moder daje gwarancje, że jego produkt będzie
działać? Jakie Valve czy bethesda dają gwarancje? Póki co było darmo i instalowaliśmy
na własną odpowiedzialność, teraz płacisz i nie ma żadnego, kompletnie żadnego zabezpieczenia
dla klienta poza 24h na zwrot, a każdy kto grał w zmodowanego Skyrima wie jak często
bugi pokazują się po dłuższym czasie i to takie, które mogą nam zepsuć całą grę.

A jakie gwarancje masz, że dana gra będzie działać? Jakie gwarancje masz, że dana aktualizacja Windowsa, sterowników czy wymiana GPU nie spowoduje, że Twoja gra będzie niegrywalna? Hmm? Dokładnie, żadnych, poza 24 godzinnym zwrotem. Nie mówię, że 24 godzinny zwrot w przypadku modów jest OK, ale w przypadku gier tak samo nie masz gwarancji ich poprawnego działania.

Dnia 27.04.2015 o 17:39, Afgncap napisał:

Oficjalnie mogli dostawać dotacje, teraz dostaną 25% za swoją pracę i bojkot, plus nie
chodziło mi o zgranie graczy, którzy z modów korzystali.

Dotacje były dobrowolne, to raz. Dwa, nie płaciłeś im "oficjalnie" za moda (bo to było wbrem EULA), tylko za ich twórczość.

Dnia 27.04.2015 o 17:39, Afgncap napisał:

Chodziło mi o moderów i ich
wzajemne relacje + wzajemne korzystanie ze swojej pracy. Jak w grę wejdą pieniądze to
jak wielu moderów za darmo użyczy swojej pracy innym moderom? Do tej pory się dzielili,
teraz będzie jeden wielki shitstorm. Ba, już jest, już jeden mod musiał zostać zdjęty
bo używał szkieletów FNIS na co Fore nie wyraził zgody.

To jest już kwestia modderów, by to ogarnąć. Support Valve powinien zdejmować takie mody, co, nie ukrywam, będzie ciężkie, ale jest wykonalne.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 27.04.2015 o 17:54, Henrar napisał:

To jest już kwestia modderów, by to ogarnąć. Support Valve powinien zdejmować takie mody,
co, nie ukrywam, będzie ciężkie, ale jest wykonalne.

Już są pewne nadużycia jeden koleś sprzedaje za 2 euro moda zmieniającego nieco grafikę i nie było by w tym nic złego gdy nie fakt że koleś karze sobie płacić za pliki konfiguracyjne SweetFX + ENB + Reshade. Ponoć jest już sprawa do Valve by usuwała takie mody.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dnia 27.04.2015 o 16:11, Numenpl napisał:

Ta myśl sobie że jesteś bezpieczny na konsolach od takich rozwiązań - po prostu wytną
o wiele więcej contentu z gry i wydadzą w DLC za większą cenę z tym że teraz będą mieli
o wiele lepszą wymówkę pt. "moderzy tworzą płatny content na PC i nikt tam nie marudzi".
Oraz fakt że twórcy nie będą musieli się wysilać przy tworzeniu gry gdyż community ich
wyręczy i doda content i może jeszcze naprawi grę za nich. Albo jeszcze lepiej płatne
patche od pseudo moderów (a tak naprawdę twórców samej gry) jako haracz by gra w ogóle
działała - zawsze istniała taka groźba jak było widmo płatnych modów.


Ja nie mam konsoli i nie zamierzam mieć. Gry Beth są tak niedorobione i zepsute, że i tak nie ma co tam wycinać. O płatnych patchach od moderów pisałem wcześniej w tym wątku...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dnia 27.04.2015 o 17:54, Henrar napisał:

A jakie gwarancje masz, że dana gra będzie działać? Jakie gwarancje masz, że dana aktualizacja
Windowsa, sterowników czy wymiana GPU nie spowoduje, że Twoja gra będzie niegrywalna?
Hmm? Dokładnie, żadnych, poza 24 godzinnym zwrotem. Nie mówię, że 24 godzinny zwrot w
przypadku modów jest OK, ale w przypadku gier tak samo nie masz gwarancji ich poprawnego
działania.


Taką, że jak coś nie działa tak jak było reklamowane, to ma być naprawione albo zwrot pieniędzy. Mam taką gwarancje na podstawie prawa obowiązującego na terenie UE. Zdaje sobie sprawę, że egzekucja tego prawa może być niełatwa, szczególnie w przypadku anonimowych moderów sprzedających amatorskie DLC, dlatego nie mam zamiaru uczestniczyć w tym systemie. Gier Bethesdy też nie będę kupował jeżeli ten system stanie się powszechny.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 27.04.2015 o 14:54, Siriondel napisał:


nie, faktycznie, Bethesda kompletnie nic do tego nie ma, niczym Maria Teresa płakali gdy musieli brać tę dolę z modów wciskaną im siłą przez steama, a im więcej brali tym bardziej płakali.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dnia 27.04.2015 o 19:20, fenr1r napisał:

Taką, że jak coś nie działa tak jak było reklamowane, to ma być naprawione albo zwrot
pieniędzy. Mam taką gwarancje na podstawie prawa obowiązującego na terenie UE.

Vavle napisze sobie na stronie "nie bierxzemy odpowiedzialności za działanie moda, zreszta nie sprzedajemy towaru, tylko usługę dostępu" tak jak to robią przy grach sprzed 2005 i sobie tym prawem UE możesz podetrzeć tyłek. Steam to nie gog.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dnia 27.04.2015 o 17:54, Henrar napisał:

A jakie gwarancje masz, że dana gra będzie działać? Jakie gwarancje masz, że dana aktualizacja
Windowsa, sterowników czy wymiana GPU nie spowoduje, że Twoja gra będzie niegrywalna?
Hmm? Dokładnie, żadnych, poza 24 godzinnym zwrotem. Nie mówię, że 24 godzinny zwrot w
przypadku modów jest OK, ale w przypadku gier tak samo nie masz gwarancji ich poprawnego
działania.


Akurat w przypadku wszystkiego poza steamem udowodnienie, że coś nie działa tak jak zostało zareklamowane, daje nam prawo do zwrotu pieniędzy. Na steamie możemy zaryzykować bankowy zwrot pieniędzy i ban konta po czym włóczenie się po sądach albo męczenie się ze steam technical support. Tak czy siak firma w jakiś jednak sposób odpowiada za to co robi swoją marką swoim dobrym imieniem jeżeli prawnie nie da się odzyskać pieniędzy co przekłada się potem na wyniki sprzedaży. Moder jest zapisany na workshopie nickiem, nic go nie powstrzymuje od założenia kolejnego konta i wciskania kolejnych syfów, nie musi nic patchować ani niczego naprawiać. Valve nie egzekwuje praktycznie żadnych zasad w tym swoich. Widać do idealnie na przykładzie early access gdzie zaostrzenie przepisów niemal nic nie dalo dalej jest zalew tytułów gniotów, które służą wyciągnięciu kasy.

Dnia 27.04.2015 o 17:54, Henrar napisał:

To jest już kwestia modderów, by to ogarnąć. Support Valve powinien zdejmować takie mody,
co, nie ukrywam, będzie ciężkie, ale jest wykonalne.


Wystarczy spojrzeć na sklep Steam by wiedzieć jak Valve bardzo się interesuje co się pojawia u nich w sprzedaży. Nie wiem czy tworzyłeś kiedyś mody do Skyrima lub przynajmniej grałeś w mocno zmodowaną wersję, ale ogarnięcie tego na tym etapie w Skyrimie graniczy z cudem. Większość większych modów na Nexusie współpracuje przynajmniej z kilkoma innymi czasem kilkunastoma, żeby osiągnąć ostateczny efekt rozdzielenie tego w tej chwili będzie niemal niemożliwe, nie mówiąc o tym, że nie ma do tego żadnej chęci ani motywacji. Prędzej wszystko co jest dzielone z kimś będzie zdejmowane i wywoła kolejne kłótnie co zabije wszelką chęć współpracy. Tarcia się zdarzały jak ktoś zapomniał umieścić odnośniki/podziękowania do moda z którego korzystał, jak w grę wejdą pieniądze to wszelkie pozory współpracy i przyjaźni rozsypią się jak domek z kart.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 27.04.2015 o 19:43, Afgncap napisał:

Akurat w przypadku wszystkiego poza steamem udowodnienie, że coś nie działa tak jak zostało
zareklamowane, daje nam prawo do zwrotu pieniędzy. Na steamie możemy zaryzykować bankowy
zwrot pieniędzy i ban konta po czym włóczenie się po sądach albo męczenie się ze steam
technical support.

To, o czym mówisz, czyli chargeback, nie działa wstecz nie wiadomo ile czasu. Nie zrobisz bankowego zwrotu pieniędzy powiedzmy rok po transakcji.
Żeby było śmieszniej - charge back jak najbardziej będzie można wykonać w przypadku modów. To, czy dostaniesz za to bana, to inna sprawa i poważny problem Steama.

Dnia 27.04.2015 o 19:43, Afgncap napisał:

Tak czy siak firma w jakiś jednak sposób odpowiada za to co robi swoją
marką swoim dobrym imieniem jeżeli prawnie nie da się odzyskać pieniędzy co przekłada
się potem na wyniki sprzedaży. Moder jest zapisany na workshopie nickiem, nic go nie
powstrzymuje od założenia kolejnego konta i wciskania kolejnych syfów, nie musi nic patchować
ani niczego naprawiać. Valve nie egzekwuje praktycznie żadnych zasad w tym swoich. Widać
do idealnie na przykładzie early access gdzie zaostrzenie przepisów niemal nic nie dalo
dalej jest zalew tytułów gniotów, które służą wyciągnięciu kasy.

Firma może też zmienić nazwę. Większość ludzi i tak nie zwróci uwagi i da się naciągnąć.

Dnia 27.04.2015 o 19:43, Afgncap napisał:

Wystarczy spojrzeć na sklep Steam by wiedzieć jak Valve bardzo się interesuje co się
pojawia u nich w sprzedaży. Nie wiem czy tworzyłeś kiedyś mody do Skyrima lub przynajmniej
grałeś w mocno zmodowaną wersję, ale ogarnięcie tego na tym etapie w Skyrimie graniczy
z cudem. Większość większych modów na Nexusie współpracuje przynajmniej z kilkoma innymi
czasem kilkunastoma, żeby osiągnąć ostateczny efekt rozdzielenie tego w tej chwili będzie
niemal niemożliwe, nie mówiąc o tym, że nie ma do tego żadnej chęci ani motywacji. Prędzej
wszystko co jest dzielone z kimś będzie zdejmowane i wywoła kolejne kłótnie co zabije
wszelką chęć współpracy. Tarcia się zdarzały jak ktoś zapomniał umieścić odnośniki/podziękowania
do moda z którego korzystał, jak w grę wejdą pieniądze to wszelkie pozory współpracy
i przyjaźni rozsypią się jak domek z kart.

Dlatego ktoś powinien to ogarnąć w postaci jakichś prostych plików z dependencjami modów, które wymaga inny mod (coś a''la Javovy Maven) i prosty podział zysków w przypadku kupienia takiego moda.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jakby to było takie proste to już dawno ktoś by to zrobił. W tej chwili modowanie Skyrima to totalny bajzel. Problemy z instalacją, poprawnym działaniem, kompatybilnością pomiędzy modami i wersjami gry, load order, silnik nie wyrabia (też trzeba mieć moda na to). Czasami brakuje tekstur, czasami coś nie działa tak jak powinno, czasami wcale, są crashe, możesz stracić save''y, a jak masz pecha to nawet gry nie odpalisz. Nie ma żadnego QA, nikt za to nie odpowiada, nikt tego nie kontroluje. Wybroaź sobie teraz, że masz za to wszystko płacić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dnia 27.04.2015 o 22:36, Henrar napisał:

To, o czym mówisz, czyli chargeback, nie działa wstecz nie wiadomo ile czasu. Nie zrobisz
bankowego zwrotu pieniędzy powiedzmy rok po transakcji.


Oczywiście, ale wciąż więcej niż 24h.

Dnia 27.04.2015 o 22:36, Henrar napisał:

Żeby było śmieszniej - charge back jak najbardziej będzie można wykonać w przypadku modów.
To, czy dostaniesz za to bana, to inna sprawa i poważny problem Steama.


Jeden z wielu.

Dnia 27.04.2015 o 22:36, Henrar napisał:

Firma może też zmienić nazwę. Większość ludzi i tak nie zwróci uwagi i da się naciągnąć.


To już mocno zależy od podejścia firmy i jej pozycji na rynku. Jakby powiedzmy nagle Blizzard zrobił wtopę i nagle na rynku pojawiła się nowa firma powiedzmy Hailstorm tej samej wielkości to myślę że wzbudziliby podejrzenia. ;)

Dnia 27.04.2015 o 22:36, Henrar napisał:

Dlatego ktoś powinien to ogarnąć w postaci jakichś prostych plików z dependencjami modów,
które wymaga inny mod (coś a''la Javovy Maven) i prosty podział zysków w przypadku kupienia
takiego moda.


Juz teraz tworzenie takich list jest dość problematyczne dla modemów, przynajmniej wnioskując z tego co pisali niektórzy z nich na Nexus. No i problem tez z tym, że tego ktosia nigdy nie ma, a i ludzie nie lubią się dzielić szczególnie gdy zysk maleńki.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zaloguj się, aby obserwować