Zaloguj się, aby obserwować  
Azazell2

Civilization IV

90 postów w tym temacie

Dnia 12.04.2010 o 13:10, Jarzy napisał:

Jakbym ją miał to bym zapewne przeczytał. Szkoda, że ta instrukcja poleciała razem z
pudełkami do innych gier na makulaturę :/

Sprawdź czy na płycie nie masz (a powinieneś) instrukcji w wersji PDF. Powinna się znaleźć zarówno w podstawowej wersji gry jak i na płycie z dodatkiem. Na dodatek instrukcja w tej wersji jest najbardziej kompletna i najbardziej aktualna.

Co do problemu, który przedstawiłeś, to wiele z odpowiedzi da przeczytanie cywilopedii (w grze) w sekcji "koncepcje gry". Powinieneś też przeczytać wszystkie odkryte przez siebie technologie (w okienku pod F6 są one skrajnie z lewej strony w kolorze zielonym. Na technologii klikasz prawym klawiszem, a w okienku cywilopedii już lewym jak w odnośniki w internecie. Generalnie na wszystkim przetestuj wciskanie prawego klawisza (oprócz lewego).

Co do podstaw, to zawsze dostajesz przynajmniej pierwszego osadnika oraz wojownika do ochrony. Osadnicy zakładają miasta. W mieście możesz na początku tylko wyszkolić osadnika, robotnika, wojownika (lub inne jednostki wojskowe) lub jakiś budynek. Szybkość szkolenia/budowy zależy od ilości "młotków" jakie łącznie wytwarza miasto. Jest to wskaźnik produkcji. Oprócz tego miasto wytwarza jeszcze snopki zboża reprezentujące żywność, "monety" reprezentujące pieniądze oraz kolbki laboratoryjne reprezentujące wskaźnik badań (naukowych), "nutki" reprezentujące wskaźnik kultury, "punkty szpiegostwa" oraz "punkty wielkich ludzi" potrzebne do wytworzenia przez miasto w przyszłości "wielkiego człowieka". To co wytwarza miasto i w jakich ilościach zależy głównie od ilości niewidocznych robotników reprezentujących zajęte pola miasta. Każde nawet najmniejsze miasto ma pole centralne wytwarzające przynajmniej dwa snopki zboża, jeden młotek oraz jedną monetę lub kolbkę. To pozwala miastu tuż po założeniu na utrzymanie swojego istnienia ponieważ miasto o wielkości 1 ma tego jednego hipotetycznego robotnika, który na swoje istnienie zużywa właśnie dwa snopki zboża.
Miasto o wielkości większej niż 1 ma oczywiście więcej hipotetycznych robotników = pól na których można pracować. To oznacza, że na dodatkowych polach zależnie od ich rodzaju mogą być wytwarzane dodatkowe młotki, snopki, monety, kolbki, nutki i punkty wielkich ludzi.
Ilość młotków zależy na początku tylko od zajętych pól miasta i cała ich ilość idzie na produkcję wojska i budynków. Liczba snopków zawsze zależy od zajętych pól miasta i ich liczba idzie na utrzymanie przy życiu mieszkańców miasta (po 2 snopki na każdą jednostkę wielkości miasta), a jeżeli snopków tych jest więcej niż dwukrotność jego wielkości, to jako nadwyżka służy ona do wytworzenia kolejnego hipotetycznego mieszkańca, czyli zwiększenia wielkości miasta o 1. Im większe miasto tym więcej snopków trzeba zebrać na jego powiększenie o 1. Jeżeli z jakiegoś powodu liczba produkowanej żywności zmniejszy się poniżej dwukrotności wielkości miasta, to brakująca żywność jest pobierana z uzbieranej wcześniej nadwyżki, a jeżeli zostanie ona zjedzona, to "umiera z głodu" jeden hipotetyczny mieszkaniec, a wielkość miasta zmniejsza się o 1. I będzie to trwało tak długo aż osiągnięta zostanie równowaga między produkcją żywności, a liczbą mieszkańców. W skrajnym wypadku miasto zmniejszy się do 1, co pozwala zawsze na jego utrzymanie bez groźby głodu ponieważ jedynego mieszkańca nie można odwołać z pracy (z pola centralnego miasta).

Między monetami, kolbkami, nutkami i punktami szpiegostwa produkowanymi w mieście jest specjalna korelacja. Otóż kolbki, nutki i punkty szpiegostwa są zawsze "produkowane" z pieniędzy ("monet") wytwarzanych w mieście. Jako władca państwa ma się do dyspozycji procentowy wybór między przeznaczeniem wytwarzanych we wszystkich miastach pieniędzy na badania naukowe, rozwój kulturalny, służby specjalne i bogacenie się budżetu państwa. Początkowo ustawiany wybór to 100% na naukę oraz 0% na wszystko pozostałe. Oznacza to iż produkcja miasta w monetach zamieniana jest w całości na produkcję kolbek laboratoryjnych. Oczywiście z pieniędzy, które są nadwyżką w stosunku do bieżących wydatków (zyskiem budżetu).
Jeżeli po rozdysponowaniu pieniędzy na badania, kulturę, szpiegostwo zostają jeszcze jakieś monety, to są one nadwyżką budżetową i dodają się one w każdej turze do bieżącego skarbu państwa.
Jeżeli wydatki budżetu są niższe niż przychody, to początkowo deficyt jest pokrywany z wcześniej uzbieranych nadwyżek (czyli ze skarbca), a potem gdy skarbiec stanie się pusty, to zmniejszany jest poziom wydatków na badania naukowe i pozostałe (kulturę i szpiegostwo), tak aby wydatki zrównoważyć z przychodami.

Można więc przeznaczyć cały dochód wszystkich państw tylko na badania naukowe, tylko na kulturę, tylko na szpiegostwo lub tylko na bogacenia się (powiększanie skarbca - wtedy nauka, kultura i szpiegostwo mają 0%). Jednak znacznie efektywniej jest rozdysponować te wydatki w jakiejś proporcji na różne elementy ponieważ miasta posiadają zawsze jakieś budynki wzmacniające dochody przed rozdysponowaniem oraz poszczególne elementy po rozdysponowaniu. Na przykład uniwersytet w mieście powiększa liczbę wytwarzanych kolbek o połowę już wytwarzanych, a jeżeli miasto nie wytwarza żadnych bo na naukę przeznacza się 0% budżetu, to uniwersytet w praktyce nie działa wcale bo +50% od zera kolbek, to zero.
Nie zawsze opłaca się też budować farmy - nie ma to sensu gdy nie potrzebujemy więcej żywności, a to dzieje się wówczas gdy miasto jest już tak duże, że mieszkańcy zaczynają narzekać na jego rozmiar i z tego powodu grozi, iż kolejny mieszkaniec będzie już tylko niezadowolony. Niezadowolony mieszkaniec nie pracuje, tylko protestuje (i pali gumy w mieście:), więc nie wytwarza żadnych dóbr.
W takim wypadku czas pracy robotnika należy wykorzystać na inne bardziej użyteczne prace (być może w innym mieście lub pomiędzy nimi).

Niektóre dobra, takie jak monety, kolbki, nutki, punkty szpiegostwa i punkty wielkich ludzi są w mieście wytwarzane przez specjalistów. Specjalista, to robotnik, który nie pracuje na polu miasta, choć wciąż utrzymywany jest za pomocą dwóch snopków z nadwyżki żywnościowej miasta.
Różni specjaliści dają różne efekty - na przykład artysta daje miastu głównie ekstra nutki, kupiec ekstra monety, naukowiec ekstra kolbki, szpieg punkty szpiegostwa (to ich podstawowe źródło), kapłan punkty szczęścia, każdy z nich daje też punkty wielkich ludzi (to ich podstawowe źródło) oraz w wielu wypadkach punkty szczęścia oraz monety. Krótko mówiąc specjalista jest utrzymywany przy życiu przez pozostałych mieszkańców i daje miastu coś niedostępnego dla zwykłych pracowników miasta, za to zwykle nie zwiększa produkcji.

Miasto posiada jeszcze punkty szczęścia oraz zdrowia. Te pierwsze decydują o tym jak wielu z mieszkańców będzie chętnych do pracy, a te drugie o tym czy żywność nie będzie marnowana z powodu brudu i chorób. Obie więc pośrednio wpływają na maksymalną wielkość miasta.

To takie minimum rozumienia podstaw ekonomii miasta w Cywilizacji (z dodatkiem BtS lub w wersji Complete).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 12.04.2010 o 13:10, Jarzy napisał:

/.../
Jakbym ją miał to bym zapewne przeczytał. Szkoda, że ta instrukcja poleciała razem z
pudełkami do innych gier na makulaturę :/


Czyli wywaliłeś także Cd-keya? Śmierdzi mi piractwem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 12.04.2010 o 23:22, Qcza napisał:

Czyli wywaliłeś także Cd-keya? Śmierdzi mi piractwem.


Civilization IV nie posiada CD-Keya nie wprowadzaj nikogo w błąd, posiadam wersję premierową i klucza do tej gry nie ma.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tak swoją drogą ostatnio pogrywam głównie w jeden dość charakterystyczny sposób.

Mapa Tiny (w sumie dowolna z tych bardziej standardowych - terra, pangea, lakes, itp, ważne, żeby wszystkie cywilizacje zaczynały na jednym kontynencie).
18 cywilizacji.

To chyba wystarczająco wiele wyjaśnia.
Ustawienia surowców najlepiej ustawić na standard. Balanced imo zabiera konieczność walki o surowce strategiczne (a powinniście się domyślać, jak ważne to jest w momencie, w którym wasza stolica od pierwszej tury graniczy z innymi cywilizacjami ;)).

Rzecz jasna jedyna możliwość gry, to szybkie i prowadzone niemal bez przerw wojny.
Jeśli weźmie się pod uwagę to powyższe, to dla trochę bardziej zaawansowanych amatorów polecam w tym ustawieniu poziom trudności monarch (prince jest odrobinę zbyt prosty, jeśli się szybko podbije 2-3 inne stolice, choć dalej może być wymagający, jeśli przy stolicy nie będzie ani brązu, ani żelaza, ani koni).

Strasznie dużo radochy daje takie granie - nie ma żadnego nudnego okresu. I rzecz jasna gra się w miarę szybko - z jedną mapą da się wyrobić w półtorej do dwóch godzin :).

Tak czy siak - gorąco polecam ;).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

/.../
Dzięki za radę. W tej chwili już wiem mniej więcej co i jak,bo kolega mi powiedział. Dziwiło mnie,że produkcja trwa tak długo. Wstyd się przyznać, ale nie sprawdzałem na płycie ;) W samej grze chyba nigdzie nie widziałem misji treningowych. Jest tylko Civilopedia, która jednak nie tłumaczy podstaw. Dzięki wszystkim za pomoc. Muszę nadrobić zaległości w grze ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 14.04.2010 o 16:43, Jarzy napisał:

Dzięki wszystkim za pomoc. Muszę nadrobić zaległości w grze ;)

Nie dziękuj nam, raczej nas przeklinaj :-) Cywilizacja ma to do siebie że wyżera z życia Dłuuuugie godziny i nawet tego nie zauważasz XD Miłej gry.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mam taki problem kupiłem civilization 4 i po zainstalowaniu gra nie chce się odpalić myślę że problem leży w tym że mam windowsa 7 64 bitowego. Jest może jakaś łatka/patch który pozwolił by mi grać. Z góry dziękuje za odpowiedz.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem sobie kiedyś Civ III, podobała mi się do momentu gdy odkryłem brak jakiejkolwiek losowości wyników walk (ew. można to nazwać idealną powtarzalnością) przy wczytaniu save''a. Mogę od biedy znieść identyczność ruchów ale kiedy jednostki za każdym razem w identycznej kolejności traciły punkty życia (biorąc pod uwagę konkretną bitwę) to już dla mnie było za wiele... Czy wygląda to tak samo w Civ IV?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 13.05.2010 o 20:17, Opal_P napisał:

Kupiłem sobie kiedyś Civ III, podobała mi się do momentu gdy odkryłem brak jakiejkolwiek
losowości wyników walk (ew. można to nazwać idealną powtarzalnością) przy wczytaniu save''a.
Mogę od biedy znieść identyczność ruchów ale kiedy jednostki za każdym razem w identycznej
kolejności traciły punkty życia (biorąc pod uwagę konkretną bitwę) to już dla mnie było
za wiele... Czy wygląda to tak samo w Civ IV?

Tak. Losy następnej tury, można zmienić głównie poprzez: atak, działanie szpiega (BTW), handel technologią, wypowiedzenie wojny, zawarcie rozejmu. Rzadko i w znikomy sposób poprzez ruch na inne pole, nawiązanie stosunków dyplomatycznych.
Uwaga! W ustawieniach przed rozpoczęciem, można włączyć losowość zdarzeń.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dobry Pany.
Mam problema.
Otóż nie mam zielonego pojęcia jak w dodatku BTS grać w kosmosie, lać się z ufolami i plądrować planety...
Będę dzwięczny za pomoc
Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam,
Mam problem z odpaleniem civ4. Po uruchomieniu podczas ładowania wyskakuje mi następujący komunikat:
error loading shader libriaries
Mam win7 64bit
karta gf310
dx11
w czym problem?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam, pogrywam sobie właśnie w CiV4, powoli poznaje zasady gry ale natrafiłem na pewien problem, zaatakowałem jedną z nacji, przejąłem ich miasta oprócz jednego i do tego ostatniego nie mogę wejść, gdy klikam na miasto wyświetla się czerwone kółko ruchu i nic się nie dzieje.Czy to bug czy potrzebuję jakiejś konkretnej jednostki?
I jeszcze jedno pytanko, czy walka zawsze odbywa się jeden na jednego, nawet gdy prowadzisz grupę jednostek?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 29.11.2010 o 11:44, darkwind21 napisał:

I jeszcze jedno pytanko, czy walka zawsze odbywa się jeden na jednego, nawet gdy prowadzisz
grupę jednostek?

O ile pamiętam to są jednostki (katapulty, działa i inne "narzędzia masowej zagłady") które rażą całą grupę jednostek, chyba że same są atakowane. Ma to zapobiec zebraniu na jednym polu jednostek na tyle różnorodnych, żeby nic nie było w stanie ich zabić (z obrońców zawsze do starcia rusza ta jednostka która jest najlepiej przystosowana do walki z napastnikiem).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 29.11.2010 o 11:44, darkwind21 napisał:

Czy to bug czy potrzebuję jakiejś konkretnej jednostki?

Podrzuciłbyś screena tej sytuacji ?? Ale teoretycznie nie powinieneś mieć żadnych problemów no chyba że używałbyś jednostki nie mogącej atakować ale w to wątpię ^^; Podrzuć screena i zobaczymy

Dnia 29.11.2010 o 11:44, darkwind21 napisał:

I jeszcze jedno pytanko, czy walka zawsze odbywa się jeden na jednego, nawet gdy prowadzisz
grupę jednostek?

Tak zawsze jeden na jednego, przeciwnik dostosowuje wybór jednostki która będzie walczyła do tej którą ty masz zamiar zaatakować, tak żeby być przeciwko twojej skuteczniejszym (np. pikinierzy przeciw konnicy)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Hej. Mam problem z CiV IV Complete Edition.
Kupiłem wczoraj. Zainstalowałem i działało bez zarzutu. Ściągnąłem ze stronki Cenegi spolszeczenie (oficjalne chyba). Po zainstalowaniu spolszczenia posypało się. Nie chce odpalić, żądając umieszczenia płytki w DVD rom. Nie musze dodawać, że płytka tam jest...
Nie używam żadnych Clone''ów czy Alkoholi ani innych programów emulujących napędy. Gra oczywiście oryginalna.
Dodatki można odpalić (podstawka i dwa dodatki mają osobne skróty na pulpicie), podstawki nie.
Ktoś zna rozwiązanie? Napisałem do pomocy Cenegi, ale automat informuje, że odpowiedź w ciągu 5 dni roboczych. Wolę sam poszukać pomocy.
Pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Oki, zainstalowałem ponownie, rezygnując ze spolszczenia.
Mam pytanie inne zatem. Czy jeśli zagram w BtS zamiast podstawki, to będę miał to samo plus nowe jednostki i inne innowacje wprowadzane przez dodatek? Czy też stracę coś?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 15.12.2010 o 11:29, walgierz napisał:

Oki, zainstalowałem ponownie, rezygnując ze spolszczenia.
Mam pytanie inne zatem. Czy jeśli zagram w BtS zamiast podstawki, to będę miał to samo
plus nowe jednostki i inne innowacje wprowadzane przez dodatek? Czy też stracę coś?


Nic nie tracisz. Masz wszystko to co w podstawce i obu dodatkach, jedyna różnica jest taka, że w podstawce jest chyba jakiś krótki samouczek, a w BtS go nie ma.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.


Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować