Zaloguj się, aby obserwować  
qaz11

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (STALKER: Czyste Niebo) - Temat ogólny

7137 postów w tym temacie

Dnia 31.07.2008 o 20:06, Vormulac napisał:

Czwarta część wywiadu z Olgiem Yavorsky''im. Kilka słów o trybie multiplayer.

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky - Interview Oleg Yavorsky Part 4
http://www.youtube.com/watch?v=ph0JLaHsRYk


mnie tam MP w stalkerze nigdy nie interesował,

a co do EK to już chyba nie ma szans żeby dali tą zapalniczke nie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Amerykanie mają problem z europejskimi grami - są za trudne

Tak przynajmniej zdaje się uważać Oleg Yavorsky, pan odpowiedzialny za PR Stalkera:

Nasze gry zawsze były skierowane do hardcorowych graczy, co przysparzało nam problemów z dystrybutorami. Duże firmy oczekują, że gry będą jak najprostsze, zrozumiałe nawet dla osób o niezbyt szerokich horyzontach intelektualnych. (...) Problemem może być nawet kolorystyka albo jasność gry. Gra musi być bardzo jasna, pstrokata, żeby spodobała się w Ameryce Północnej, natomiast gry europejskie są dużo jaśniejsze. Wydaje się, że to kwestia kultury i historii - jesteśmy po prostu inni.

Coś jest na rzeczy. Czy europejscy i amerykańskie gracze to dwa różne gatunki?

A mówiąc dosadniej: czy amerykańscy gracze wolą głupsze gry (bo mam wrażenie, że to właśnie chciał powiedzieć Oleg)? Odpowiedzi są dwie:

Dyplomatyczna - nie powinno się oceniać cudzych wzorów konsumpcji. To, że kogoś zachwyca Stalker nie oznacza jeszcze, że jest graczem-inteligentem. Granie w LEGO Indiana Jones i zbieranie klocuszków (mnie to bawi, walenie łopatą po głowie też jest super!) nie przekłada się bezpośrednio na iloraz inteligencji. Po prostu każdemu z nas co innego się podoba. Gry komputerowe jako całość nie są rozrywką zbyt wymagającą intelektualnie, dlaczego więc jedna głupawa gra ma być lepsza od innej? Tylko dlatego, że jest wyprodukowana w Europie i ma pretekstową, luźno opartą o fakty historyczne fabułę? Tylko dlatego, że specjaliści od PR próbują nam wmówić, że Stalker to gra oparta o "literaturę braci Strugackich" (czyt. gra dla intelektualistów). Jasne. Stalker to strzelanka ze słabym AI.

Niedyplomatyczna - tak, gracze amerykańscy wolą głupsze gry, bo są słabiej wykształceni i mają mniej czasu na ich poznawanie. Wynika to po prostu ze struktury rynku - gry w USA i w Europie Zachodniej to mainstream, dostępny niemal dla każdego odbiorcy, niezależnie od wieku, płci, dochodów i wykształecnia. Natomiast w Polsce i dalej na wschód gry to ciągle rozrywka dla bogatszych, lepiej wykształconych młodych ludzi, mających morze wolnego czasu. Rynek odpowiada na te potrzeby - gry są profilowane dla określonego typu odbiorców.

I tak amerykański budowlaniec zawsze będzie bardziej cieszył się z zabijania gigantycznych owadów-potworów w Gears of War (można się tego nauczyć w 2 dni) niż z opracowywania taktyki defensywnych w Company of Heroes (robię to od roku, dalej nie potrafię). Nie będzie też mu się chciało grać na pececie i myśleć o konfiguracji - karty graficznej, klawiszy, myszki, połączenia sieciowego... On sobie chce postrzelać, rozerwać, nie ma czasu na okołogrowe bzdury. Gry dla takiego odbiorcy muszą być proste, niezbyt skomplikowane, widowiskowe. Głupsze. I są. (z popcorner)

caly wywiad dostepny jest pod tym linkiem:
http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=152393

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

he he ciekawe cień czarnobyla był truny? heh :D
no to trzeba być chyba lekko upośledzony (bez obrazy) żeby mieć problemy na najłatwiejszym poziomie, wystarczy przyjąć inną taktykę to nie jest radosna strzelanka, tam się nie ganiałą z gołą klatę pod ogień 20 chłopa :D

ciekawi mnie jak teraz będzie trudność czy przeżycie w zonie będzie banalne (omijanie, kilka hs w potwory) czy w końcu jak wyleci jakiś zmutowany stów a my nie będziemy mieli dobrego ekw to możemy tylko uciekać :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Cień Czarnobyla tylko z początku był trudny. Po znalezienu lepszej broni poziom trudności był już na normalnym poziomie. Pierwszy raz grałem na poziomie Stalker i nie miałe jakiś większych problemów z ukończeniem gry.
Teraz podobno ma być trudniej i eliminacja grupki bandytow może sprawiać trudność dlatego dodali możliwość przemierzania strefy z małą grupką :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Stalker: SoC nie jest trudną grą. Teraz robię "powtórkę z rozrywki" przed prequelem i gram na mistrzu, dalej nie mam aż tak wielkich problemów. Fakt faktem, że używam moda rules_of_engagement 0.1b, który zmienia celne oko przeciwników na nieco mniej celne (nic wspólnego nie ma z rzeczywistością, że kolo wali z kałasza z takiej odległości, że ledwo go widzę, a trafia 10/10 strzałów, a do tego jest w ruchu), ale dotyczy to zaledwie garstki wrogów, których napotykamy (stalkerów, stalkerów-zombie i bandytów, wersja pełna moda miała mieć wpływ na wszystkich, ale nie ma takiej) i trochę zmniejsza możliwość detekcji naszej osoby przez wroga. Ciężko więc to nazwać mega ułatwieniem.

A na dziki - do trzech, czterech sztuk - idę tylko z nożem, tak dla sportu i wyrabiania refleksu, i orientacji :).

Już bardziej przegięty poziom trudności występował w budżetówce Alpha Prime. Kto grał ten wie, że nawet na najniższym poziomie wróg wyjątkowo rzadko pudłował. Na najwyższym to już masochizm.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 01.08.2008 o 07:09, Melchah napisał:

A na dziki - do trzech, czterech sztuk - idę tylko z nożem, tak dla sportu i wyrabiania
refleksu, i orientacji :).


podziwiam :P jakos nie posiadlem umiejstnosci polowania z nozem

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 01.08.2008 o 08:22, morthi napisał:

> A na dziki - do trzech, czterech sztuk - idę tylko z nożem, tak dla sportu i wyrabiania

> refleksu, i orientacji :).

podziwiam :P jakos nie posiadlem umiejstnosci polowania z nozem

;)

Dodam, że na gatunki mniejsze - jak psy czy nibypsy - ten numer już nie działa. Trzeba przykucnąć, żeby skubańca dziabnąć, a w przykucnięciu człowiek się rusza jak w smole, podczas gdy psiny śmigają jak strzały (szczególnie nibypsy, masakra), do tego w stadzie na ogół.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Oficjalne (Deep Silver) wymagania S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky.

Takie same jak na okładkach, których screeny dawałem w tym temacie jedynie uzupełnione o dokładne modele kart graficznych. Dla formalności:

"The requirements for S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky are:

MINIMAL
* Microsoft® Windows® 2000(SP4)/XP/Vista (SP1)
* Intel Pentium 4 2.0 Ghz / AMD XP 2200+
* 512 MB RAM
* 10 GB free hard disc space
* 128 MB DirectX® 8.0 compatible card / nVIDIA® GeForce™ 5700 / ATI Radeon® 9600
* Keyboard, Mouse
* LAN / Internet for Multiplayer

RECOMMENDED
* Microsoft® Windows® XP/Vista (SP1)
* Intel Core 2 Duo E6400 / AMD 64 X2 4200+
* 1.5 GB RAM
* 10 GB free hard disc space
* 256 MB DirectX® 9.0c compatible card / nVIDIA® GeForce™ 8800 GT / ATI Radeon® HD 2900 XT
* Keyboard, Mouse
* LAN / Internet for Multiplayer"

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Nie tak źle. Minimalne spełniam z nawiązką, maksymalnych nie dosięgam, czyli tak medium powinno pójść całkiem nieźle.

Zresztą, kombinując z configiem na pewno da się znacznie więcej wycisnąć niż twórcy zakładają. Z SoC było tak samo.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 01.08.2008 o 19:55, Crew 900 napisał:

To chyba nie chcę widzieć wymagań na Dx 10 xD

Dlaczego? :) Optymalne wymagania to coś w tym stylu:
* Microsoft® Windows® Vista
* Intel Core2 Duo E6700 / AMD 64 X2 5200+
* 2 GB RAM
* grafika, raczej serie 8x00 bym już odpuścił i zapodał coś z 9x00 z 512 MB na pokładzie albo odpowiednia karta ATI Radeon®.

A jak za małe to zawsze se można pozamieniać cyferki na większe. :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

No ale i tak wymagania będą większe , zawsze ciekawiło mnie czemu w wymaganiach nie podają rozdzielczości na jakiej te wymagania są optymalne

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 31.07.2008 o 22:47, Iroks1 napisał:

he he ciekawe cień czarnobyla był truny? heh :D

Tak, niektore momenty byly calkiem trudne. Na przyklad w ekektrowni. ;P Przynajmniej ja mialem takie odczucie (nie gralem na najnizszym poziomie trudnosci).

Dnia 31.07.2008 o 22:47, Iroks1 napisał:

ciekawi mnie jak teraz będzie trudność czy przeżycie w zonie będzie banalne (omijanie,
kilka hs w potwory) czy w końcu jak wyleci jakiś zmutowany stów a my nie będziemy mieli
dobrego ekw to możemy tylko uciekać :)

Tak jak napisal Sylwassss - podobno ma byc trudniej. Ze wgledu na poprawiona sztuczna inteligencje przeciwnikow. Beda rzucac granatami, lepiej sie sie chowac etc. Ale za to Scar bedzie mial do pomocy rownie inteligentnych kompanow (przynajmniej w niektorych misjach, ale skoro w CS polozono nacisk na walke miedzy frakcjami to mam nadzieje, ze takich questow nie bedzie malo).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 02.08.2008 o 11:38, Vormulac napisał:

Zbiór najlepszych screenshotów, artów w formie albumu. Warto oglądnąć.

"Clear Sky Virtual Photobook"
http://tnij.org/bljf

Naprawde super te screenshoty fajnie zrobione.
PS: Dzieki tobie ten temat naprawde się rozwija

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.


Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować