Zaloguj się, aby obserwować  
Olamagato

Transport Tycoon -> Locomotion

6 postów w tym temacie

Możliwe, że nikt w to nie gra bo nie widzę takiego tematu, ale ostatnio zabrałem się za grę Locomotion będącą bezpośrednim następcą starej gry, w którą gra wciąż mnóstwo ludzi (po 15 latach) czyli Transport Tycoon.

Największe różnice:
1. Transformacja terenu:
- Mosty można budować na wysokość większą niż jeden segment. Można też budować (zależnie od typu mostu) mosty skręcające, nawisy, półki mostowe itp.
- Nie trzeba już podnosić terenu aby utworzyć most nad torami konkurencyjnej firmy. Od tego są uniwersalne betonowe/ziemne/stalowe podjazdy tak jak jest to w rzeczywistości.
- Dodany został widok podziemny dla tworzenia przecinających się (patrząc od góry) tuneli.
- Gra automatycznie tworzy podmurówki dla lotnisk na niebyt równym terenie. Nie trzeba więc teraz żmudnie wyrównywać terenu tylko po to by w sekundę po ostatnim wyrównaniu konkurent postawił nam w tym miejscu swój dworzec/lotnisko.

2. Drogi, szyny, dworce itp.
- Ta część gry została niezwykle rozbudowana. Sposób budowy torowisk i dróg, został całkowicie na nowo zaprojektowany. Drogi buduje się zupełnie inaczej. Na początku przyzwyczajonych do TT może to irytować, ale nowa koncepcja nie jest gorsza. Jest inna, ale i daje zupełnie nowe możliwości. Budujemy tory przez wciskanie myszą na okienku narzędziowym, a nie na mapie. Mapa służy tylko do wskazania myszą punktu początkowego nowej lub poprawianej sekcji drogi/torów. Szczególnie może irytować sposób usuwania torów i przystanków - ale wystarczy pamiętać, że prawy przycisk myszy pozwala ustawić punkt usuwania lub zmiany istniejącej struktury.
- Tory kolejowe nie mogą już zakręcać pod dużym kątem. Pociąg nie zawróci już na podwójnym torze bo tory mogą zakręcać tylko dość łagodnymi łukami, dodano linie trakcji elektrycznej oraz trzecią szynę dla zasilania nowych pociągów. Część torów może te ulepszenia zawierać, a część nie. Ogólnie gra stała się jeszcze przyjemniejsza i ładniejsza dla entuzjastów kolejek.
Zarówno drogi jak i tory mogą iść w górę (na podjazdach) i w dół (do ziemi - tunele) niezależnie od aktualnego ukształtowania terenu.
- Dodano przystanki autobusowe na ulicach (nie można na nich czekać na pasażerów, ale można łatwo łączyć we wspólne przystanki z tramwajami) szyny tramwajowe mogące iść również ulicami miast (te tory mogą ostro zakręcać), dodano tory kolejki wąskotorowej i tory z zębatką dla bardzo stromych podjazdów. Dodano lądowiska dla helikopterów na płaskich dachach budynków. Dodano jednokierunkowe pasy drogowe dla budowania autostrad. Można więc zrobić piękne estakady i skrzyżowania bezkolizyjne.
- Dworce jako kładzione placki pozostały już tylko w postaci lotnisk, doków i terminali. W pozostałych przypadkach dworce są niejako ulepszeniami dróg i torów (perony, przystanki). Dzięki temu można łatwo rozbudowywać swoje węzły transportowe w róznych kierunkach i złożone z wielu rodzajów transportów. Nie jest już niemożliwe zbudowanie połączonego dworca kolejowo-tramwajowo-autobusowo-przeładunkowo-lotniczego i przystani. Można nawet łączyć dworce tego samego typu np. obok postawić perony idące w różnych kierunkach dzięki czemu da się skutecznie wyciągać pasażerów nawet z centrów miast. Wszystko zależy od pomysłu i lokalnego układu.
- Warsztaty naprawcze zostały całkowicie usunięte. Teraz żeby pozbyć się niechcianego lub całkowicie zepsutego taboru, albo przenieść cały pociąg na zupełnie inna linię nie trzeba przechodzić gehenny z budowaniem kilometrów torów lub niszczeniem składów i budowaniem ich w innym miejscu. Wystarczy potrzebny pojazd "podnieść" i "upuścić" w nowym miejscu. Nowo budowany skład jest w postaci podniesionej dopóki go gdzieś nie "położymy". Oczywiście może się wydawać, że w ten sposób da się oszukiwać budując dwie stacje na końcu mapy i przenosząc skład z towarem z miejsca na miejsce - ale to nie zadziała bo gra oblicza zysk z faktycznie przejechanej przez skład odległości i uwzględnia podnoszenia.
3. Pojazdy
- Nie ma większych różnic w stosunku do TT poza tym, że zlikwidowano odwiedzanie warsztatów w określonych przez gracza odstąpach czasu. Pojazdy psują się , ale ich poziom niezawodności określony jest przez model pojazdu i jego wiek. Dzięki temu zlikwidowano chaos komunikacyjny powodowany przez wjeżdzające do warsztatów pociagi, samochody itp. Odnowienie niezawodności wykonuje się po prostu przez wymianę pojazdu na nowy.
- Ułatwiono obsługę listy punktów trasy. Teraz można już na mapie kliknąć dowolne miejsce, aby utworzyć punkt pośredni i pojazd starał się do niego dotrzeć.
- Wyrzucono koncepcję stacji non-stop, a wymieniono ją na ogólniejszą i prostszą koncepcję tras lokalnych i ekspresowych. Jeżeli zaprojektowana trasa jest ustawiona jako lokalna, to pojazd zatrzyma się na wszystkich po drodze przystanach jakie mija nawet jeżeli nie są na jego liście do odwiedzania, natomiast jeżeli jako ekspresowa, to pojazd będzie zatrzymywał się wyłącznie na pozycjach z rozkładu jazdy. Dzięki tej koncepcji można utworzyć w mieście duża pętlę torów kolejowych bądź tramwajowych i tramwajom, pociągom nie wpisywac niczego na listę do odwiedzenia bo i tak zatrzymają się na wszystkich stacjach po drodze. Obsługa komunikacji miejskiej jest więc bardzo szybka i prosta. To samo można zrobić z autobusami i gęstą siecią przystanków - wystarczy wybrać na listę 2, 3 punkty lub przystanki na obrzeżach miasta. Przełączenie na ekspres pozwoli łatwo ominąć przystanki lokalne i obsłużyć tylko ważne punkty.
4. Obsługa gry
- Zadbano o zmęczenie rąk "upapranych przy budowie" :) Obecna koncepcjapracy z myszą to "najedź, a się dowiesz - kliknij, a to zrobisz". Może to trochę irytować bo rozrzutne machanie myszą powoduje włączanie się menu, pokazywanie okienek, informacji itp. Denerwuje to szczególnie przy próbie usuwania okienek w górnej częsci ekranu gdy przypadkowo wybieramy pozycje menu.
- Wreszcie dodano skróty klawiszowe na mnóstwo potrzebnych rzeczy. Mysz nadal jest potrzebna, ale już nieco mniej. Teraz część pracy może przejąć lewa ręka. Szczególnie łatwo teraz obracać mapą wciskając enter, a obiektem wciskając "z"
5. Wymagania gry
- Ponieważ zachowano grafikę izometryczną nie ma takiego problemu jak w Simcity 4, że do grania potrzebna jest grafika za 1000 zł i jeszcze będzie się zacinać, albo w najlepszym wypadku nie będzie odrysowywać wszystkiego, lecz tylko to co w pobliżu. Gra więc wymaga dowolnej karty graficznej z 8 MB ram, ale pozwala na animację całego świata gry w dowolnym powiększeniu i rozdzielczości 640x480 aż do 1600x1280. Dzięki wysokim rozdzielczościom zmniejszaja się okienka informacyjne i mamy wieksze możliwości na monitorach o dużych przekątnych (19"-21").
- Z innych rzeczy potrzebny jest procesor 500 MHz, 128 MB ram i 85..550 MB na twardzielu. Pogramy więc nawet na współczesnym złomie z przeciętnym CD-ROMem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Transport Tycoon to gra, którą uważam za jedną z najlepszych w historii gier komputerowych, grywam w nią regularnie.

Niestety Locomotion nie wyszło w wersji na Max OS X, a PC aktualnie nie dysponuje (i nie zamierzam :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

gra fajna - szkoda ze tak pozno sie u nas pokazala.
olamagato napisal same ochy, ja dorzuce pare minusow:

1. przedewszystkim budowa torow - niby jest duuuuza swoboda (to dobze), ale niestety stala kamera czesto uniemozliwia precyzyjne poprowadzenie toru - czesto cos zaslania widok (np. tory przeciwnika, budynki miasta).
2. budowanie torow pod ziemia to koszmar - bo ciagle cos zaslania.
3. pomimo tego ze mozna dokladnie pokazywac pociagom i samochodom ktoredy maja jechac one i tak wiedza lepiej. pociagi potrafia skrecic nie tam gdzie trzeba i robi sie niezly klops. jeden zblakany pociag potrafi zblokowac ruch nawet na pare lat, jesli sie nie zorientujemy ze cos jest nie tak.
4. autobusy i tramwaje zatrzymuja sie na kazdym napotkanym przystanku (nie mowie o statcji). nie mozna im kazac ich ominac. przelaczenie na ekspres nie wiedziec czemu nie zawsze dziala. wyznaczenie nawet autobusowi skrzyzowanie po skrzyzowaniu trasy przejazdu nie zawsze pomaga.
5. w zasadzie budowa czegos innego niz kolej jest nieoplacalna (najwyzej smolot do przewozu ludzi).
6. "podniesienie" pojazdu powoduje utrate calego ladunku. niby zapobiega to oszystwom, ale rodzi tez problemy, bo jak chce sie naprawic jakis blad, lub bodniesie sie pojazd przypadkiem, to caly ladunek idzie do kosza - rowniez gdy chce sie tylko zmienic sam pojazd/lokomotywe.
7. nie znalazlem zadnego uzasadnienia dla budowy waskotorowki. jest koszmarnie wolna i ma maly udzwig. jedynym plusem jest mozliwosc robienia ostrych zakretow, ale jak sie ma wiecej kasy to nie stanowi zadnego problemu.
8. modyfikacja gestych skrzyzowan torow jest dosc skomplikowana i czesto zdaza sie usunac nie ten odcinek co trzeba.
9. poczatkowe samoloty sa zupelnie bezuzyteczne.
10. ta gra powinna byla wyjsc pare lat temu. dzisiaj jej wyglad i przedewszystkim brak swobodnej kamery moze odstraszac i na dluzsza mete meczyc.
11. przeciwnicy komputerowi buduja koszmarnie brzydkie trasy :)

pozatym gra jest naprawde swietna. dodano w koncu mozliwosc robienia jednokierunkowych sygnalizatorow i "waypointow" dla pociagow, co ulatwia planowanie i pozwala na laczenie kilku tras w jedna glowna arterie. planowanie i budowa zlozonych krzyzowek kilku linii jest naprawde wciagajacym zajeciem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 28.12.2005 o 16:29, penny napisał:

kamera czesto uniemozliwia precyzyjne poprowadzenie toru - czesto cos zaslania widok (np. tory przeciwnika, budynki miasta).

A chowałeś budynki i wszystkie inne grafiki? Bo ja chowałem i nie było żadnego problemu.

Dnia 28.12.2005 o 16:29, penny napisał:

2. budowanie torow pod ziemia to koszmar - bo ciagle cos zaslania.

Tu się zgodzę bo siatka podziemna jest mocno myląca. Ale tez nie budujemy wciąż metra... :)

Dnia 28.12.2005 o 16:29, penny napisał:

3. [...] ktoredy maja jechac one i tak wiedza lepiej. pociagi potrafia skrecic nie tam gdzie trzeba

Działo Ci się takw wersji 4.2.176? Bo u mnie na takiej wersji nie pojawił sie najmniejszy błąd. Jezeli coś nie szło z moimi oczekiwaniami, to winny byłem sobie sam ustawieniami świateł lub brakiem punktów orientacyjnych lub ich błędnym ustawieniem. W tej wersji w odróżnieniu od TT nie ma zawrotek na torach kolejowych, więc pomyłka i wjazd tego pociągu na nie swoje tory, to poważny bład gracza. Ale tez mozna łatwo to naprawić przenosząc pociąg, a potem zastanawiając się co sie skopało. :)

Dnia 28.12.2005 o 16:29, penny napisał:

jeden zblakany pociag potrafi zblokowac ruch nawet na pare lat, jesli sie nie zorientujemy ze cos jest nie tak.

Oreientacja, to stałe zadanie grajacego w tą grę. :P

Dnia 28.12.2005 o 16:29, penny napisał:

5. w zasadzie budowa czegos innego niz kolej jest nieoplacalna (najwyzej smolot do przewozu ludzi).

Ja kilka scenariuszy załatwiłem samymi tramwajami. Naprawdę okazały się bardzo opłacalne. Trzeba tylko mieć pomysł jak to zrobić i gdzie. Natomiast mało efektywne okazały się wczesne autobusy i samoloty pasażerskie. Ale też nie do końca. Zależnie od rozkładu wielkości miast to też mogło się nieźle opłacać.

Dnia 28.12.2005 o 16:29, penny napisał:

to caly ladunek idzie do kosza - rowniez gdy chce sie tylko zmienic sam pojazd/lokomotywe.

W sumie ma to sens. Kto wymienia skład podczas dowozu towaru? Tym bardziej, że można to zrobić w dowolnym momencie śledząc skład.

Dnia 28.12.2005 o 16:29, penny napisał:

7. nie znalazlem zadnego uzasadnienia dla budowy waskotorowki. jest koszmarnie wolna
i ma maly udzwig. jedynym plusem jest mozliwosc robienia ostrych zakretow

Mi się przydawała w górach gdzie więcej trzeba było jeździć w pionie niż w poziomie, ale tory trzeba uzupełnić o zębatkę. W górach bardzo często nie opłacało się topić kasy w ogromne zmiany terenu dla kolei.

Dnia 28.12.2005 o 16:29, penny napisał:

ale jak sie ma wiecej kasy to nie stanowi zadnego problemu.

To wtedy nie trzeba w ogóle zajmować się niszowymi transportami. :P

Dnia 28.12.2005 o 16:29, penny napisał:

8. modyfikacja gestych skrzyzowan torow jest dosc skomplikowana i czesto zdaza sie usunac nie ten odcinek co trzeba.

To się zgadza. Rozplątywanie węzłów torów, jest bardzo pracochłonne. Dlatego najlepiej nie kombinowac mocno z węzłami. Ta gra preferuje proste odcinki stacja-stacja. Dopiero brak miejsca wymusza wirtuozerię przestrzenną. Jak nie trzeba komplikować, to najlepiej nie komplikować.

Dnia 28.12.2005 o 16:29, penny napisał:

9. poczatkowe samoloty sa zupelnie bezuzyteczne.

Małe miasta, mało ludzi itd. Ale za to można budować małe lotniska połączone z innymi stacjami niemal w środku miasta.

Dnia 28.12.2005 o 16:29, penny napisał:

10. ta gra powinna byla wyjsc pare lat temu.

Pewnie tak.

Dnia 28.12.2005 o 16:29, penny napisał:

dzisiaj jej wyglad i przedewszystkim brak swobodnej kamery

Swobodna kamera, to 3d. A te technika niezbyt dobrze nadaje się do tysiąca małych obiektów o rzeczywistej wielkości kilkunastu pikseli. tym, którzy grali w TT grafika tego typu nigdy nie przeszkadzała, a była czytelniejsza.

Dnia 28.12.2005 o 16:29, penny napisał:

11. przeciwnicy komputerowi buduja koszmarnie brzydkie trasy :)

To fakt. To można było poprawić w tej wersji. Szczególnie chodzi o uzywanie długich odcinków prostych torów. Komputer jedzie z torami przybliżając punktami linię prostą i w rezultacie wychodzi koncert skrzywionych torów.

Dnia 28.12.2005 o 16:29, penny napisał:

pozatym gra jest naprawde swietna. dodano w koncu mozliwosc robienia
jednokierunkowych sygnalizatorow i "waypointow" dla pociagow

To już było w wersji deluxe w modem poprawiającym. A chyba wszyscy już od dawna grali w TT z modem.

Jeszcze jedna wada na Win9x: Plansza początkowa z widokami z gry powoduje wyciekanie pamięci i niestabilność systemu. Moze więc w dłuzszym czasie doprowadzić stare systemy do bluescreena. Lepiej więc wejść do jakiejkolwiek gry i puścić ją lub zapauzować zamiast trzymać długo na ekranie startowym.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 29.12.2005 o 13:15, Olamagato napisał:

> kamera czesto uniemozliwia precyzyjne poprowadzenie toru - czesto cos zaslania widok (np.
tory przeciwnika, budynki miasta).
A chowałeś budynki i wszystkie inne grafiki? Bo ja chowałem i nie było żadnego problemu.

chowalem - nie pomaga, bo i tak mozna je przez przypadek zbuzyc - co potem powoduje ze jest sie nie lubianym w miescie. co do torow przeciwnika, to wylaczenie widoku torow, wylacza rowniez widok naszych torow, wiec i tak nie widac co i jak sie buduje. przeszedlem w tej grze juz nie jeden scenariusz i niestety przy gestej sieci i nierownym terenie jest to duzy problem. zreszta tak naprawde to ze slabo widac daloby sie moze jakos zniesc, gdyby nie fakt, ze niestety kursor nie bardzo chce cie sluchac - tzn. ty wskazujesz co innego, a on "podswietla" co innego (np. dwa klocki obok).

Dnia 29.12.2005 o 13:15, Olamagato napisał:

> 2. budowanie torow pod ziemia to koszmar - bo ciagle cos zaslania.
Tu się zgodzę bo siatka podziemna jest mocno myląca. Ale tez nie budujemy wciąż metra... :)

no fakt - ja zchodze pod ziemie w zasadzie tylko gdy chce wyprowadzic tory ze stacji, ktora jest na skraju pionowej sciany, albo gdy chce puscic je pod lotniskiem.

Dnia 29.12.2005 o 13:15, Olamagato napisał:

> 3. [...] ktoredy maja jechac one i tak wiedza lepiej. pociagi potrafia skrecic nie tam
gdzie trzeba
Działo Ci się takw wersji 4.2.176? Bo u mnie na takiej wersji nie pojawił sie najmniejszy błąd.

od jakiegos czasu nie gram, wiec na pewno nie mialem ostatniej wersji. ta ktora mialem sporadycznie dopuszczala do bladzenia pociagow, ale tylko w sytuacji, gdy siec kolejowa byla mocno obciazona.

Dnia 29.12.2005 o 13:15, Olamagato napisał:

Jezeli coś nie szło z moimi oczekiwaniami, to winny byłem sobie sam ustawieniami świateł lub
brakiem punktów orientacyjnych lub ich błędnym ustawieniem. W tej wersji w odróżnieniu od TT
nie ma zawrotek na torach kolejowych, więc pomyłka i wjazd tego pociągu na nie swoje tory,
to poważny bład gracza. Ale tez mozna łatwo to naprawić przenosząc pociąg, a potem zastanawiając
się co sie skopało. :)

no nie wiem. u mnie pociag potrafil zawrocic w miejscu. szczegolnie jak mu sie nudzilo stanie pod zamknietym semaforem. i to wlasnie bylo najczestrza przyczyna gubienia sie pociagow.

Dnia 29.12.2005 o 13:15, Olamagato napisał:

> jeden zblakany pociag potrafi zblokowac ruch nawet na pare lat, jesli sie nie zorientujemy
ze cos jest nie tak.
Oreientacja, to stałe zadanie grajacego w tą grę. :P

no niby tak, ale jak sie ma dziesiatki pociagow i pracuje intensywnie nad rozbudowa sieci, to nie stety moze sie to zdazyc. i jest to niestety czesto wina pociagu, ktoremu sie cos pomieszalo i zablokowal nie swoja stacje.

Dnia 29.12.2005 o 13:15, Olamagato napisał:

Ja kilka scenariuszy załatwiłem samymi tramwajami. Naprawdę okazały się bardzo opłacalne. Trzeba

fakt. zapomnialem o tramwajach, ale mimo wszystko ich zastosowanie jest dosc ograniczone.

Dnia 29.12.2005 o 13:15, Olamagato napisał:

> to caly ladunek idzie do kosza - rowniez gdy chce sie tylko zmienic sam pojazd/lokomotywe.
W sumie ma to sens. Kto wymienia skład podczas dowozu towaru? Tym bardziej, że można to zrobić
w dowolnym momencie śledząc skład.

no nie bardzo, jesli pociag jest pasazerski i nie ma pustych przebiegow.

Dnia 29.12.2005 o 13:15, Olamagato napisał:

> 7. nie znalazlem zadnego uzasadnienia dla budowy waskotorowki. jest koszmarnie wolna
> i ma maly udzwig. jedynym plusem jest mozliwosc robienia ostrych zakretow
Mi się przydawała w górach gdzie więcej trzeba było jeździć w pionie niż w poziomie, ale tory
trzeba uzupełnić o zębatkę. W górach bardzo często nie opłacało się topić kasy w ogromne zmiany
terenu dla kolei.

to niestety tez sporadycznie. ja wolalem bawic sie w "boga" i zmieniac uksztaltowanie terenu - potem wiecej mozna przewiezc, czyli wiecej zarobic :) no przyjemnosc z takiego rzezbienia wieksza.

Dnia 29.12.2005 o 13:15, Olamagato napisał:

Małe miasta, mało ludzi itd. Ale za to można budować małe lotniska połączone z innymi stacjami
niemal w środku miasta.

nie chodzi mi o mala ilosc mieszkancow. nigdy nie udalo mi sie zarobic na samolotach, ktore biora 7 pasazerow. koszt buydowy lotniska i samolotu oraz jego utrzymanie poprostu sie nie zwraca.

Dnia 29.12.2005 o 13:15, Olamagato napisał:

> dzisiaj jej wyglad i przedewszystkim brak swobodnej kamery
Swobodna kamera, to 3d. A te technika niezbyt dobrze nadaje się do tysiąca małych obiektów
o rzeczywistej wielkości kilkunastu pikseli. tym, którzy grali w TT grafika tego typu nigdy
nie przeszkadzała, a była czytelniejsza.

ja generalnie tez nie mialem i nie mam zastrzezen, w poprzednie TT gralo mi sie naprawde dobrze. niestety w przypadku locomotion problemem jest to ze mozna bardzo ingerowac w teren i mocno gmatwac siec. zeby to zrobic dobrze tam gdzie ciagle cos zaslania widok to niestety przydalaby sie mozliwosc obrocenia kamery inaczej niz o 90 stopni. glownym problemem jest jak pisalem to, ze kursor nie trafia w te pola co trzeba, szczegolnie gdy jestes na duzej wysokosci.

Dnia 29.12.2005 o 13:15, Olamagato napisał:

To już było w wersji deluxe w modem poprawiającym. A chyba wszyscy już od dawna grali w TT
z modem.

no wlasnie ja nie gralem z modem. podejrzewam, ze wtedy gdy sie ostatnio zagrywalem w TT to go jeszcze nie bylo, a potem to mi ta gra nie chciala chodzic pod winda, a pod virtual pc strasznie sie slimaczyla.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

a, no i zapomnialem napisac - brakuje w tej grze mozliwosci zaplanowania budowy, a potem dopiero jej realizacji (cos podobnego jest w transport giant). dzieki temu wiadomo by bylo ile wyniesie calkowity koszt oraz nie byloby ryzyka, ze po przeciagnieciu torow przez pol planszy w ostatniej chwili komputer zblokuje ci dostep do celu twojej trasy.
co gorsza komputer ma taka mozliwosc planowania. nie raz natknalem sie na komunikat mowiacy ze nie moge zbudowac czegos w danym miejscu bo komputer bedzie za raz tam cos stawial. to jest nie fair - on tak moze, a ja nie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zaloguj się, aby obserwować