Zaloguj się, aby obserwować  
Chester001

Gra Clash

98 postów w tym temacie

Dnia 24.01.2006 o 22:15, Stwór napisał:

> ja jestem jak najbardzoej ZA ale nie znam sie na robienu stron.. jedynie co to... moze
dać
> swój podpis i nawpływac w necei dopodpisów .. ja k TY masz / umiesz zrobic www to masz
moje
> błogosławieństwo...

No coś tam umiem.. Ale nie mam na to chęci i czasu:P a meila nie możesz wysłać? zrób prosze chociarz TO:)


a jesli TWÓJ meila przyczyni sie do stworzenia Clasha 2 ? niezdajesz sobie soprawy jaka wtedy duma by cię rozpierała.. (no i mnie) ja im jeszcze jednoego wysle w tym tygodniu...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 24.01.2006 o 22:24, Chester001 napisał:

a jesli TWÓJ meila przyczyni sie do stworzenia Clasha 2 ? niezdajesz sobie soprawy jaka wtedy
duma by cię rozpierała.. (no i mnie) ja im jeszcze jednoego wysle w tym tygodniu...


Hehe:) mam ważniejsze rzeczy do zrobienia:) ale jak powstanie stronka to sie dopisze do listy:)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 24.01.2006 o 23:24, Stwór napisał:

> a jesli TWÓJ meila przyczyni sie do stworzenia Clasha 2 ? niezdajesz sobie soprawy jaka
wtedy
> duma by cię rozpierała.. (no i mnie) ja im jeszcze jednoego wysle w tym tygodniu...

Hehe:) mam ważniejsze rzeczy do zrobienia:) ale jak powstanie stronka to sie dopisze do listy:)


ale zamist nastepnymrazemn odpisac ma ma maila mógłbyś do NICH napisac:)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 25.01.2006 o 14:38, Chester001 napisał:

wiesz moze czy jest jakis path abym mógł grac na XP ?


Do takich hmm... wiekowych gier już patchów nie robią. Ale wogóle sprawdzałeś czy ci się uruchomi? Ewentualnie możesz jeszcze spróbować uruchomić grę w trybie zgodności z win95 czy 98.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 25.01.2006 o 14:58, Raylin napisał:

> wiesz moze czy jest jakis path abym mógł grac na XP ?

Do takich hmm... wiekowych gier już patchów nie robią. Ale wogóle sprawdzałeś czy ci się uruchomi?
Ewentualnie możesz jeszcze spróbować uruchomić grę w trybie zgodności z win95 czy 98.

to nic nie daje zupełnie próbowałem nawet bosboxem ale tez nic wiec... włożyłem 3GB dysk do kompa i ajk chce grac w Clasha wyłączam mój 80 GB a podłączam 3GB i gram...

ale jest jeden szkopół nie umiem zainstalowac driverów audio i nie mam muzy wogóle :(( przy instalacjii wyskakuje mi jakies okienko i coś mam tam znalesc ale kompletnie nie wiem co i jak i z czym...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 24.01.2006 o 21:49, Chester001 napisał:

pamietam tą misję!! byłą zajebista.. wpierw wypatrywałem gdzie idą jednostki i robiłęm tam
półapki... ale nie skonczyłem nigdy kampanii :9 a szkoda...


Była to chyba jedyna misja gdzie wogóle używałem pułapek. Trzeba przyznać, że były bardzo skuteczne - stawiałem dwie na moście i patrzyłem tylko jak doborowa wroga armia na nie wpada :) Nie dość że w wyniku tego ich jednostki miały tylko połowę życia, to jeszcze wejście w pułapkę zatrzymywało ich i armie za nimi na jedną turę :)

Dnia 24.01.2006 o 21:49, Chester001 napisał:

fajnym pomysłem była żona ale szkoda ze tego bardziej niedopracowali... ze nie rodziła walecznych
walączych synów a nie takkich tam co nawet nie umieją walczyć.. szkoda


Mogli to rzeczywiście trochę poprawić, a także dodać kilka nowych (i ładniejszych) portretów - musiałem kilka razy powtarzać turę w której do mnie przychodziła i wybierałem sobie taką żebym nie musiał się jej wstydzić ;) (w sumie tylko dwie były takie w miarę możliwe). Widzę że jednak nie doceniasz znaczenia żony - rodziła dowódcę, który po umieszczeniu w armii dawał twoim jednostkom strzelającym umiejętności strzeleckie jak po zdobyciu złotej tarczy (max. ilość strzał) - całkiem przydatne, bo lubiłem armie złożone z samych tylko leśników i w ten sposób odrazu po wybudowaniu mogli pokonywać dużo mocniejsze jednostki. Poza tym nie rodziła tylko synów, mogłeś też mieć córki (też będące dowódcami).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 25.01.2006 o 15:02, Chester001 napisał:

ale jest jeden szkopół nie umiem zainstalowac driverów audio i nie mam muzy wogóle :(( przy
instalacjii wyskakuje mi jakies okienko i coś mam tam znalesc ale kompletnie nie wiem co i
jak i z czym...


Po uruchomieniu gry masz okno gdzie zwykle wybierasz opcję graj - jest tam też opcja wyboru karty muzycznej i test; poza tym może muzyki po prostu nie słyszysz - ja musiałem zwiększać głośność z normalnych 20 do 40.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 25.01.2006 o 15:15, Raylin napisał:

> ale jest jeden szkopół nie umiem zainstalowac driverów audio i nie mam muzy wogóle :((
przy
> instalacjii wyskakuje mi jakies okienko i coś mam tam znalesc ale kompletnie nie wiem
co i
> jak i z czym...

Po uruchomieniu gry masz okno gdzie zwykle wybierasz opcję graj - jest tam też opcja wyboru
karty muzycznej i test; poza tym może muzyki po prostu nie słyszysz - ja musiałem zwiększać
głośność z normalnych 20 do 40.


ale ja nie mam zainstalowanych driverów audio .. wogóle nie mam !! wiem ze przy instalacjii sie wybiera muzyke ale to i tak nic nie daje bo sam nie wiem jak to przyszło ale nie umiem zainstalowac driverów na winie 98 .. w przypadku XP to idzie szybko bo wszystko jest automatyczne OK , OK ,OK i już jest a tam tak nie ma pyta sie mnie o coś a ja wiem akurat !! :(

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 25.01.2006 o 15:21, Chester001 napisał:

ale ja nie mam zainstalowanych driverów audio .. wogóle nie mam !! wiem ze przy instalacjii
sie wybiera muzyke ale to i tak nic nie daje bo sam nie wiem jak to przyszło ale nie umiem
zainstalowac driverów na winie 98 .. w przypadku XP to idzie szybko bo wszystko jest automatyczne
OK , OK ,OK i już jest a tam tak nie ma pyta sie mnie o coś a ja wiem akurat !! :(


Z tego co pamiętam to w Medadżerze urządzeń wybierz kontrolery audio i kartę muzyczną i wybierz opcję aktualizuj sterowniki (sprawdź sobie w internecie czy nie ma, wogóle to powinieneś gdzieś mieć na dyskietce czy czymś); a jak nie ma to wybierasz opcję dodaj urządzenie i powinien ci sam znaleźć.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 25.01.2006 o 15:32, Raylin napisał:

Z tego co pamiętam to w Medadżerze urządzeń wybierz kontrolery audio i kartę muzyczną i wybierz
opcję aktualizuj sterowniki (sprawdź sobie w internecie czy nie ma, wogóle to powinieneś gdzieś
mieć na dyskietce czy czymś); a jak nie ma to wybierasz opcję dodaj urządzenie i powinien ci
sam znaleźć.


mam zrobic dodać urządzenie na sterowniki? ja robie tak wchodze do komputera zaznaczam ze che nowy strepwnik daje scierzke do instalacji na pł6cie i wszystko OK otwiera sie okienko i musze podac tam jakaś scierze czy coś i nie wiem co zrobic.. a jak wchodze na płyte ro robie setup to jest to samo... dupa.. :(

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

>

Na Clasha nie wyjdzie i nie moze wyjść patch który sprawi ze gra bedzie działała na XP... bo to gra DOSowa, prędzej potrzebujesz patcha do XP aby ci na nim gry DOSowe chodziły... No ale jest wyjście, mozesz zainstalować emulator DOSa,np DOSbox... tu masz linka http://stare-gry.pl/forum/viewtopic.php?t=8999 do tematu o DOSBoxie forum na stare-gry.pl, tam ogółnie pomagają z starymi grami..


Co do wysyłania do nich maili... W sumie to gdyby całe forum zaczeło ich bombardować tą prośbą to raczej by popracowali na grą...

Co do samej gry Clash.. No to ja do kolegi z klasy przechodziłem (1-3 podstawówki!) przychodziłem , bo kompa jeszcze nie miałem(i jeszcze se przy okazj kilka lat poczekałem[kompa mam od momentu gdy w klasie piatej byłem...) no i się u niego grało w Clasha, ZAgadki Lwa Leona, Silent Hunter, SImCIty200, Panzer General...

Nadmienie, że jak miałem komputer to tylko "zagadki lwa leona" nie kupiłem(/nie zdobyłem na zawsze), no raz pożyczyłem.... CO do zagadek, to pamiętam jedną misje, wydaje mi sie że czwarta albo sżósta... był jakiś pancernik na dole.. czy cós.. cieżkie jak diabli i o ile pamieam to wiele ludu miało z ym problem, a mnie sie udało :P


Dobra wracajac do CLasha... CLash miał kilka dobrych pomysłów, np budowanie i burzenie zamków, no i chłopstwo.. pamietam, że podatki narzucałem gdy było ich 1,500 no ale juz podaki wysokie... kasa była spora z tego, a chłopów tyle, utrzymywali się na tym samym pozomie, a czasem nawet było ich coraz więcej, w tedy często nadwyzki wysyłałem do innych zamków... taa o i nigdy nie wybacze tym co zrobili Heroes 4, że nie zgapili z CLasha możliwości więzienia(czyli podajze pzekupienie, tortury albo ściecie.. wieźnia), no i w przypadku ścięcia był filmik...


Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

ja też grałem zagadnilwa leona i całe przeszedłem bez zadnych kodów.. czasami to było tak ciezko .. np z jedną misją co lew musiał przjsc rozpadline.. i miałem 3x pontony liny i baloniki wzięłem wszystko razem zlepiłem lew przeszedł i jakoś tak spadł na drugą stronkę.. :P

co do Clasha... to może Ty wyślesz do nich maila , namówisz kolegów swoich... i jakoś będziemy ich bombardować... :) żeby jeszcze ktoś z CDP nam pomógł.. ehh co do tortur to były wypas szczególnie dzwięki jęczenia wwoooww super.. i ten klimatyczny filmik ścinanai .. lecz szkoda ze i tak było mało filmików .:P

co do bosboxa to chyba nie przeczytałes całego mojego posta.. bo napisałem tam ze dosbox nie zadziałą clash.. bo już próbowałem.. musi być jeszcze jakieś inne rozwiazanie...

(ps jak możesz to znajdz innych fajnów Clasha bo chciałbym aby ten "dział" o Clashyu się rozrastał.. :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 29.01.2006 o 10:24, Chester001 napisał:

ja też grałem zagadnilwa leona i całe przeszedłem bez zadnych kodów.. czasami to było tak ciezko
.. np z jedną misją co lew musiał przjsc rozpadline.. i miałem 3x pontony liny i baloniki wzięłem
wszystko razem zlepiłem lew przeszedł i jakoś tak spadł na drugą stronkę.. :P

co do Clasha... to może Ty wyślesz do nich maila , namówisz kolegów swoich... i jakoś będziemy
ich bombardować... :) żeby jeszcze ktoś z CDP nam pomógł.. ehh co do tortur to były wypas szczególnie
dzwięki jęczenia wwoooww super.. i ten klimatyczny filmik ścinanai .. lecz szkoda ze i tak
było mało filmików .:P

co do bosboxa to chyba nie przeczytałes całego mojego posta.. bo napisałem tam ze dosbox nie
zadziałą clash.. bo już próbowałem.. musi być jeszcze jakieś inne rozwiazanie...

(ps jak możesz to znajdz innych fajnów Clasha bo chciałbym aby ten "dział" o Clashyu się rozrastał..
:)



jak na mnie to poprostu źle skonfigurowałeś dosboxa..

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

obyś miał racje o ile pamietam to w dosboxie dalem ściezke do Clasha
dokładnie.. wszsytko było cacy OK. i to nic nie dało , ktoś mi powiedział ze to nie jest Clash do dosbaoxa.. ale jak masz Clasha to wrzuć go po prostu na C: i napisz mi co pokolei robiłeś (zaznaczam ze jeśli chodzi o Dosboxa to jestem zielony) zajmuje się raczej spzętem a nie oprogramowaniem.. to jak pomożesz?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 29.01.2006 o 18:42, SirKamil napisał:

hmm "pomorzecie?!"
Pomożemy!


Dobra, byłeś na tym forum? bo tam jest dokłądnie opisane..

nie nie byłem cały czas byłem hory... i w sumi e do teraz jestem jak już wchodze gdzies to rutaj.. jak byś mógł wrzuc tuta j jakiś tekst z tamtego forum..:)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 29.01.2006 o 21:51, Chester001 napisał:

> hmm "pomorzecie?!"
> Pomożemy!
>
>
> Dobra, byłeś na tym forum? bo tam jest dokłądnie opisane..
nie nie byłem cały czas byłem hory... i w sumi e do teraz jestem jak już wchodze gdzies to
rutaj.. jak byś mógł wrzuc tuta j jakiś tekst z tamtego forum..:)


ok skopije cały post z instrukcją


INTRO

Potrzebne nam będą:

http://prdownloads.sourceforge.net/dosbox/DOSBox0.63-win32-installer.exe?download
(DOSBOX w najnowszej wersji, powyżej wersja 0.63)

http://members.home.nl/mabus/dfend.htm
(D-Fend, w wersji conajmniej 2.0.62.42)

Należy zainstalować powyższe programy, w kolejności najpierw DOSBOX, później D-Fend. Po zakończeniu instalacji D-Fenda, czas na pierwsze uruchomienie. W tym momencie D-Fend zapyta się nas gdzie zainstalowaliśmy DOSBOXa (trzeba wybrać katalog).

Jakie są zalety korzystania z nakładki na DOSBOXa (czyli D-Fenda)? Zasób niezbędnej wiedzy, potrzebnej do urchomienia gier, jest mniejszy niż w przypadku "czystego" DOSBOXa. Nie musimy znać komend DOSa (lub DOSBOXa), kreator profili jest sprawny, schludny i szybki. Dodatkowo każdy profil może posiadać konfiguracją kompletnie odmienną, od każdego innego profilu.

TWORZYMY PIERWSZY PROFIL

Jesteśmy w menu D-Fenda, stwórzmy więc pierwszy profil, korzystając z kreatora profilów (ang. Profile Wizard, pierwsza ikona na pasku pod napisem File, albo z klawiatury F2). Musimy oczywiście uprzednio rozpakować daną grę, do jakiegoś katalogu (może to być dowolny katalog, niekoniecznie ten z DOSBOXem lub D-Fendem).

Pojawi się nam pierwsze okno kreatora, "Enter Profile information" (wszelkie dostępne opcji będe komentował), w którym mamy podstawowe informacje:

Profile name - nazwa profilu, wyświetlana w D-Fendzie. Nie ma wpływu na pracę programu. Prawdopodobnie będzie to nazwa gry.

Close Dosbox after game exit - zalecam zaznaczenie opcji. Po zakończeniu pracy z emulatorem, jego okno zostanie zamknięte. Jeżeli będziemy mieli problemy z uruchomieniem gry, należy opcję odznaczyć. (więcej o tym w "EDYTUJEMY NASZ PROFIL")

Game needs "loadfix" - zalecam nie zaznaczenie tej opcji. Niektóre starsze gry (NAPRAWDĘ STARE!) oczekują, że w komputerze nie będzie za dużo dostępnej pamięci. Ta opcja powoduje zmniejszenie dostępnej pamięci konwencjonalej dla gry.

Game EXE - odnośnik do samej gry. Klikamy przycisk "Browse" i szukamy naszej gry. Gra zazwyczaj ma jeden plik, z końcówką BAT, COM, lub EXE, więc wybór NAJCZĘŚCIEJ jest banalny.

Setup EXE - odnośnik do konfiguracji gry. Klikamy przycisk "Browse" i szukamy naszej gry. Gra zazwyczaj ma jeden plik pt. SOUND, SETUP, CONFIG, SETSOUND, z końcówką BAT, COM, lub EXE. Wszystkich mutacji nie wymieniłem, bo oczywiście zawsze może zdarzyć się jakaś nietypowa nazwa.

Po skończeniu z pierwszym oknem, klikamy ">>". Pojawia się nam kolejne okno, pt. "Enter the amount of Cycles and select a video card":

Cycles - odpowiada za szybkość emulacji. Standartowo nie zmieniamy, gdy gra chodzi za wolno, możemy klawiszami CTRL+F11 i CTRL+F12 regulować ten parametr, podczas emulowania gry. Gdy znajdziemy właściwą prędkość, zedytujemy profil, wstawiając w odpowiednie miejsce optymalną wartość. (więcej o tym w "EDYTUJEMY NASZ PROFIL")

Video Card - typ emulowanej karty graficznej. Zostawiamy domyślną wartośc "vga".

Render method - sposób generowania obrazu przez emulator. Zostawiamy domyślną wartość "surface". (więcej o tym w "D-Fendowskie Tips&Tricks")

Scale - zapytanie, czy obraz wyświetlany ma być rozszerzany. Zalecana wartośc "normal 2x". Ma wpływ na wielkość wyświetlanego okna (o ile nie gramy w trybie pełnoekranowym). Ma też oczywiście wpływ na szybkość emulacji, ale nie tak duży jak "Cycles", "Frame skip" i "Render method". (więcej o tym w "D-Fendowskie Tips&Tricks")

Kiedy skończymy, przechodzimy przyciskiem ">>" do następnego okna, którym jest "Configure the mounts":

Dziwne to okno, więc klikamy przycisk "Auto Create", zdając się tym samym na domyślną konfigurację. (więcej o tym w "EDYTUJEMY NASZ PROFIL")

Klikamy już znane ">>", i mamy okno "Configure Soundblaster":

Type - zaznaczamy "sb16". Możemy tu wybrać rodzaj emulowanego Soundblastera, czyli karty muzycznej. "None" to brak emulacji tych kart, w kolejności od najstarszej do najnowszej, "sb1", "sb2", "sbpro1", "sbpro2", "sb16". Jeżeli w grze nie słyszymy głosu, a NAPEWNO dobrze skonfigurowaliśmy W GRZE kartę muzyczną, możliwe że gra nie obsługuje najnowszego Soundblastera. Wtedy edytujemy profil, i ustawiamy po kolei coraz starsze Soundblastery. (więcej o tym w "EDYTUJEMY NASZ PROFIL") Możemy także używać dwóch kart muzycznych. (więcej o tym w "D-FEND-OWSKIE TIPS&TRICKS") 90-95% gier będzie chodziło poprawnie z wartością "sb16". UWAGA! Często gry nie wykrywają automatycznie ustawień karty muzycznej, dlatego też należy je zapamiętać! Na ogół wystarczy je raz podać, podczas konfigurowania gry (patrz "Setup EXE", powyżej). Dotyczy to wszystkich poniższych opcji!

Address - zalecane 210 lub 220. Możemy wybierać pomiędzy 220-280 (ze skokiem co 20), lub wartość 210.

IRQ - zalecane 5 lub 7. Mamy do dyspozycji wartości 3, 5, 7, 10, 11. Niezalecam stosowania wartości 3, 10 i 11!

DMA - zalecane 1. Mamy wartości 0, 1 i 3.

HDMA - zalecane 5. Mamy wartości 5,6,7.

Opl mode - zalecane auto.

Opl rate - zalecane 22050. Częstotliwość próbkowania dźwięku, standartowo 22050. Inne ustawienia mogą pogorszyć jakość dźwięku wydobywającego się z gry.

Use Mixer - zalecane zaznaczenie opcji.

Po zakończeniu tego etapu klikamy ">>", i przechodzimy do konfiguracji drugiej karty mzycznej, czyli "Configure GUS". UWAGA! Większość gier nie jest przystosowana do korzystania z dwóch kart muzycznych! Zalecam wyłączenie emulacji tej karty, ODZNACZAJĄC opcję "Enable GUS". Jeżeli to uczynimy, to reszta ustawień tej karty nie będą miała znaczenia, przechodzimy do następnej zakładki, klikając ">>". Z powodu aptekarskiej natury, opiszę dostępne opcje:

Enable GUS - czy emulacja ma działać. Zalecam odznacznie.

Address, IRQ, DMA, Sample Rate - to samo co przy Soundblasterze. Polecam te same ustawienia. Proszę zauważyć, że niema tu "HDMA". Pomimo podwójnego wyboru, zalecam takie same ustawienia w obu okienkach, przy opcjach "IRQ" i "DMA". "Sample rate" to to samo co "Opl rate"

UltraDir - wskazuje katalog, gdzie zostało zainstalowane oprogramowanie do GUSa. Ponieważ i tak go nie mamy, zostawiamy tą opcję w spokoju.

Następną zakładką jest "Configure MIDI" (dalsza część konfigurowania karty muzycznej):

Enable MPU-401 - zalecane zaznaczenie.

Behave Intelligently - zalecane zaznaczenie.

Device - zalecane "default".

Config - zalecane zostawienie, tak jak jest.

Jesteśmy już w zakładce "Configure Speaker Emulation" (klikneliśmy ">>", nieprawdaż?):

Enable PC Speaker - ustawiamy tutaj emulację bzyczka. Zalecane zaznaczenie.

PC Speaker Rate, Tandy Rate - częstotliwość próbkowania, odpowiednia Speakera i karty muzycznej Tandy. zalecane 22050. Uwaga ta sama, co przy "Opl rate".

Enable Disney Sound Source - ponieważ ten standart BARDZO się nie przyjął, więc róbta co chceta:). Z żadna z gier nie miałem z nią problemów, więc zalecam zaznaczenie.

Przechodzimy do zakładki "Enter the memory requirements":

Memory - czyli wielkość emulowanej pamięci. Zalecane 16MB. UWAGA! To jest wielkość całej pamięci, czyli Konwencjonalna (max. 640kB) + Wysoka (od 640kB do 1024kB, czyli MB) + EMS + XMS.

Enable XMS, Enable EMS - czy ma być aktywna pamięć XMS i EMS. Zalecane zaznaczenie.

Skończyliśmy konfigurację, jeszcze tylko wciskamy ">>", a następnie "Finish". Powinien nam się pojawić nasz pierwszy profil gry. Teraz wystarczy kliknąć dwa razy na nazwie profilu, i gra zostanie uruchomiona. Oczywiście jeżeli znaleźliśmy w katalogu z grą jeden z plików wymienionych w "Setup EXE", to należy na profilu nacisnąć prawy przycisk myszy i wybrać z rozwiniętego menu "Run Setup". Po tym manewrze, klikamy dwa razy na profil i gramy!

PRZYDATNE KLAWISZE

ALT+ENTER - przełączanie pomiędzy trybem pełnoekranowym, a okienkowym
CTRL+F5 - skrinszot
CTRL+F7 - zmniejszenie "Frame skipa" o 1
CTRL+F8 - zwiększenie "Frame skipa" o 1
CTRL+F10 - przechwycenie myszki przez emulator, ponowne wciśnięcie to jej "wypuszczenie"
CTRL+F11 - zmiejszenie wartości "Cycles", o wartośc "Cycles Down"
CTRL+F12 - zwiększenie wartości "Cycles", o wartośc "Cycles Up"

EDYTUJEMY NASZ PROFIL

Edytujemy profil w sytuacji gdy gra nie działa, bądź też chcemy coś zmienić. Radzę przeczytać dokładnie ten paragraf, jak i poprzedni. O ile do tej pory wystarczyły nam wartości zalecane, o tyle edytując profil często spotkamy się z wartościami nieokreślonymi, bądź też brakiem wartości zalecanych. Częsci z tych opcji autor tego poradnika nigdy nie musiał używać, a część wartości jest zależnych od konkretnej sytuacji (czyt. gry). Każdą zmianę w profilu należy potwierdzić klawiszem "OK", na dole okna. Zawsze możemy odrzucić modyfikacje, klikając przycisk "Cancel". Zalecane jest zmienianie jednej wartości "naraz". Potem próbujemy uruchomić grę, jeżeli wszystko działa, zmieniamy kolejne.

Prawy przycisk myszy na profilu i wybieramy z rozwiniętego menu "Edit Profile". Nie będe w tym miejscu opisywał opcji wymienionych powyżej. Zaczynamy od zakładki "Profile Settings":

Change icon, Clear icon - tutaj zmieniamy ikonę profilu, która jest wyświetlana przy nazwie profilu, w menu głównym.

Parameters - tutaj wpisujemy parametry z jakimi zostanie uruchomiony Game EXE i Setup EXE. Na ogół zostawiamy puste.

Memory reserved (Kb) - ilość pamięci jaką zje nam "loadfix". Nieużywałem, ale prawdopodobnie 64 jest wartością zalecaną.

Capture Folder - wybieramy folder do którego będą zrzucane skrinszoty. Dowolny, istniejący katalog będzie prawidłową wartością. Skrinszoty robimy w emulatorze klawiszami CTRL+F5.

Następna zakładka to "Game info":

Genre, Developer, Publisher, Year - przypisanie profilu do odpowiedniej kategorii, według gatunku gry, autorów, wydawców lub też roku wydania. Wpisanie tu prawidłowych danych ułatwi nam wyszukiwanie konkretnego profilu. Przydatne przy dużej ilości profilów.

Notes - tu wpisujemy nasz komentarz. Na ogół pole to jest nie wykorzystywane.

Kolejna zakładka to "General":

Close Dosbox after game exit - jeżeli mamy problemy z uruchomieniem gry, może gra nam mówi co jest nie tak. W takim wypadku odznaczamy tą wartość, uruchamiamy grę i przyglądamy się, czy wyświetił się jakiś komunkiat. Z emulatora wychodzimy komendą "exit", potwierdzoną ENTERem.

Start fullscreen - czy gra ma zostać włączona w trybie pełnoekranowym. Możemy przechodzić między okienkiem, a trybem pełnoekranowym w emulatorze za pomocą klawiszy ALT+ENTER. Wartość nieokreślona.

Auto lock mouse - ważne dla trybu okienkowego, automatycznie myszka zostaje przechwycona przez emulator. Jeżeli gra nie używa myszki - odznaczamy, w innym wypadku zaznaczamy. Klawiszami CTRL+F10 zmieniamy to ustawienie podczas emulacji.

Double buffering - po włączeniu uzyskujemy płynniejszy obraz, kosztem szybkości emulacji. Wartość nieokreślona.

Fullfixed - po włączeniu, TYLKO w trybie pełnoekranowym, emulator pozostanie w domyślnej rozdzielczości Waszego pulpitu. Wartość nieokreślona.

Aspect Correction - po włączeniu, emulator rozciągnie obraz do aktualnie używanej. W niektórych przypadkach ta opcja powoduje bardzo dziwne efekty graficzne:)

Mouse sensitivity - czułość myszki, standartowo 100. Zmieniamy tylko jeżeli uznanamy aktualną czułość za niewystarczającą.

Render Method - metoda przenoszenia obrazu z emulator na ekran naszego komputera. Wpływa w znacznym stopniu na szybkość emulacji. UWAGA! Wartość najszybsza jest indywidualną cechą każdego komputera, dlategoteż warto choćby z nią poekserymentować. Możemy zyskać szybkość, nie tracąc nic z jakości emulacji.

Resolution - rozdzielczość w jakiej wystaruje emulator. Działa w trybie okienkowym, jak i pełnoekranowym (po zaznaczeniu "Fullfixed"). Zalecana wartość "default".

Scale - rozciąganie obrazu poprzez jego skalowanie. Niektóre wartości mogą mieć negatywny wpływ na szybkość. UWAGA! Wartość najszybsza jest indywidualną cechą każdego komputera, dlategoteż warto choćby z nią poekserymentować. Możemy zyskać szybkość, nie tracąc nic z jakości emulacji. Wartość zalecana to "none" lub "normal2x".

Hardware scaling - włącza sprzętowe wspomaganie funkcji "Scale". Jeżeli używamy innej wartości niż "none" w funkcji "Scale", ta opcja może przyspieszyć nieco emulację. Uwaga! Opcja ta będzie działałać, jeżeli nasza karta graficzna obsługuje sprzętowe wspomaganie skalowania.

Zakładka "Enviroment":

Cycles - czyli szybkość emulatora. Zmiana co 500, od 500 do 5000, później do 20000, co 1000. UWAGA! Wartość najszybsza jest indywidualną cechą każdego komputera, dlategoteż warto choćby z nią poekserymentować. Możemy zyskać szybkość, nie tracąc nic z jakości emulacji. Wartość nieokreślona.

Cycle Up, Cycle Down - o ile aktualna wartość "Cycles" zmieni się (w górę lub w dół), pod wpływem naciśnięcia klawiszy CTRL+F11 i CTRL+F12. UWAGA! Wartości poniżej 100 są przez program uważane za procentowe, dlategoteż 30 oznacza 30% aktualnej wartości "Cycles". Wartość nieokreślona.

Sync Up/Down Cycles - po zaznaczeniu, wartość "Cycle Up" będzie używana jako wartość "Cycle Down". Wartość nieokreślona.

CPU Core - Wybór jądra emulatora. "simple" jest szybki, ale niektóre gry mogą z nim nie chodzić, "full" jest najpełniejszym, lecz i najwolniejszym, a "normal" jest kompromisem pomiędzy kompatybilnością, a szybkością (swoją drogą zawsze wystarczał mi "normal":>). "dynamic" to dynamiczne jądro, które dopasowuje się do obciążenia i... jest niestabilne. Zalecana wartość "normal". Poeksperymentować warto, bo to od tej wartości zależy w ogromnym stopniu szybkość emulacji.

Frame Skip - ilość klatek, które zostaną nie wyświetlone. "0" oznacza rysowanie wszystkich, "1" rysowanie co drugiej, "2" rysowanie co trzeciej klatki, itd. Wartość ta ma ogromny wpływ na szybkość emulacji. Po ustawieniu zbyt dużej wartości obraz będzie się "rwał". Ustawienia od "0" do "2", "3" nie powodują negatywnych skutków. I gdzieś tutaj mamy wartość zalecaną W samym emulatorze zmieniamy klawiszami CTRL+F7 i CTRL+F8.

Zakłada "Mounting". Tutaj będziemy przypisywać katalogi windowsowe dyskom emulatora :

Auto Create - automatyczne dodawanie dysków. Standartowo przypisze katalog z grą, w dysk D: emulatora.

Add, Edit - ręczne dodawanie przypisów dysków windowsowych, w dyski emulatora. W "Mount type" wybieramy typ emulowanego dysku, czyli dysk twardy ("Drive"), napęd optyczny ("CDROM"), dyskietkę ("Floppy"), czy też obraz gry ("Image"). "Select Drive/CDROM/Image or floppy to mount" jest wyborem windowsowego katlogu, lub dysku. "Drive Label" to etykieta naszego dysku (część gier wymaga konkretnej etykiety dyskietki, podczas instalacji - część procedury zabezpieczejącej oryginalną kopię gry). "Enable Input/output control" jest przydatne jedynie podczas emulowania płyty z grą (umożliwia ominięcie zabezpieczeń opartych na bezpośrednim dostępie do napędu optycznego). W "Mounted drive letter" wybieramy literę dysku w emulatorze.

Remove - usuwa wybrany przypis.

Clear All - po potwierdzeniu, usuwa wszystkie przypisy.

Zakładka "Sound":

Enable sound - po odznaczeniu emulator nie będzie generować dźwięków. UWAGA! To nie oznacza, że emulacja urządzeń dźwiękowych zostanie wyłączona. Gra nadal będzie widziała emulowane karty muzyczne. Przydatne, gdy strona audio gry nas nuży

Sample Rate - częstotliwość próbkowania. Zalecana wartość "22050".

Block Size - bufor dla urządzeń audio. Zwiększanie wartości spowoduje płynniejsze odtwarzenie, kosztem synchronizacji z obrazem. Zalecana wartość "2048".

Prebuffer - nie mam pojęcia:) Jakiś bufor dla dzwięku. Nigdy nie zmieniałem z zalecanych "10".

Zakładka "Communication". Tutaj ustawiamy emulację modemu, połączenia bezpośredniego (kablem dwóch komputerów), jak i sieci opartej na protokole IPX. Ponieważ twórcy DOSBOXa wyraźnie zaznaczyli, że są to opcje EKSPERYMENTALNE, dlategoteż nie opiszę ich tutaj. Odradzam bawienia się nimi:). Emulacja odbywa się poprzez protokół internetowy TCP/IP.

"Custom sets" odpowiada za sterowanie ekserymentalnymi przełącznikami DOSBOXa, w wersji CVS. Zalecane nie modyfikowanie.

W zakładce "Autoexec" wpisujemy poszczególne komendy, jakie emulator ma wykonać przy uruchamianiu się. Na ogół nie będzie nam to potrzebne.

Ostatnia zakładka to "Priority". Zmieniamy tu priorytet przydielany emulatorowi, gdy jest aktywny ("active/focussed"), i gdy działa w tle ("inactive/minimized"), Zalecam zostawienie tak jak jest, bo nie ma to dużego wpływu na szybkość emulacji.

D-FEND-OWSKIE TIPS&TRICKS

Q: Jak emulować dwie karty muzyczne naraz?
A: Możemy to zrobić w DOSBOXie, emulując jednocześnie Soundblastera (dowolnego) i GUSa. Musimy pamiętać o nadaniu każdej karcie INNYCH WARTOŚCI Address, IRQ, DMA. Proponuję następujące ustawienia:
[SB]
type=sb16
address=210
irq=5
dma=1
hdma=5
[GUS]
enable GUS=zaznaczyć
address=260
irq=7,7
dma=3,3

Q: Jak przyspieszyć emulację?
A: Największy wpływ na emulację mają następujące zmienne: "CPU Core", "Cycles", "Frame Skip", "Render Method", w mniejszym stopniu "Scale".
Najszybszą wartością pierwszej zmiennej jest "simple". Nie polecam wartości "dynamic", w niektórych grach powoduje "rwanie się" obrazu, a dodatkowo często lubi się wykrzaczać.
"Cycles" to zmienna charakterystyczna dla danego komputera i danej gry. Ciężko coś poradzić, ale jeżeli przecholujemy z tą zmienną, gra może chodzić za szybko, lub też emulator zacznie zwalniać. Nie znam dokładnej i sprawdzonej metody zmierzenia optymalnej wartości tej zmiennej (poza empiryczną).
"Frame Skip" to inaczej nierenderowanie kolejnych klatek obrazu. Po przekroczeniu wartości bezpiecznej, zauważymy "rwanie się" obrazu.
"Render Method" jest charakterystyczna dla danego komputera i karty graficznej. Polecam eksperymenty, nic nie stracimy z jakości emulacji, a zyskakać możemy całkiem sporo.
Czas na ostatnią zmienną, czyli "Scale". Najszybszą wartością jest "none".
Zalecam grać w trybie pełnoekranowym, gry powinny działać szybciej (o ile nasza karta obsługuje tak niskie rozdzielczości).

Q: Mimo zastosowania powyższych optymalizacj, gra nie działa wystarczająco szybko. Co mam zrobić?
A: Dużo zależy od konkretnego przypadku. Najpierw należy się rozejrzeć za portem gry pod win32 (port oznacza przepisanie gry pod daną platformę sprzętową). Wiele gier dorobiło się portów windowsowych dzięki udostępnieniu przez twórców kodów źródłowych. Wymienię takie przykłady jak seria Doom, Quake, DukeNukem3D, Hexen, Heretic czy też Frontier: First Encounters. Jeżeli nie znajdziemy portu naszej gry (całkiem prawdopodobe), pozostaje nam próba oszukania gry programami typu VDMSOUND, NOLFB, MOSLO, czy też MOUSE2KV. Niestety wykracza to znacznie poza ramy tego tematu...

Q: Czy istnieje instrukcja do D-Fenda?
A: Tak. Niestety tylko w języku angielskim. Tuż pod tytułem okna nakładki jest "Help", dalej "Manual".

Q: Czy D-Fend spowalnia DOSBOXa? Jakie są realne wymagania emulatora?
A: Nie. Zajmuje natomiast pamięć. Co do wymagań, to emulację możemy zacząć od procesora ~500MHz, na ~1GHz większość gier będzie działać znośnie, na procesorze ~2GHz zdecydowana większość gier powinna działać płynnie. Oczywiście wartości te nie są stałe i zależą od konkretnej gry. Różnice w prędkości mogą być znaczne w przypadku Pentiuma III i Pentiuma III Celerona, jak i Athlona i Durona, o identycznych zegarach. Np. procesor Pentium IV bardzo nie lubi DOSBOXa:)...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

co za poj***** program.. zainstalowałem dosboxa i tego drugiego i na początku uruchamiam go i wpisuje sciezke gdzie mam dosboxa a on mi mówi ze go tam nie ma !... super:/

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.


Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować