Zaloguj się, aby obserwować  
Gram.pl

GDC 09: Kaplan do ekipy WoW-a - "skończcie z pisaniem książki w grze"

74 postów w tym temacie

Bez sensu... Sam naleze do waskiej grupy graczy, ktora ceni lore (jak okreslaja to tworcy) warcrafta. Interesuje sie tym swiatem i wiem dosc sporo (przynajmniej dla mnie) i szczerze mówiac, obcięcie dajmy na to 70% dialogow byloby dla mnie naprawde spora strata, gdyz TAK, CZYTAM KAZDY DIALOG I QUEST ! :P

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 27.03.2009 o 23:59, Ewpol napisał:

Bez sensu... Sam naleze do waskiej grupy graczy, ktora ceni lore (jak okreslaja to tworcy)
warcrafta. Interesuje sie tym swiatem i wiem dosc sporo (przynajmniej dla mnie) i szczerze
mówiac, obcięcie dajmy na to 70% dialogow byloby dla mnie naprawde spora strata, gdyz
TAK, CZYTAM KAZDY DIALOG I QUEST ! :P


Dialogów? Właśnie w tym tkwi w tej grze problem! Tu nie ma dialogów, tu są zawiłe monologi NPCów dających questy (z kilkoma wyjątkami może). W większości wypadków jest to tekst w którym NPC coś tłumaczy, a postać gracza ani razu się nie wtrąca. Nie tak to powinno wyglądać. Postać powinna móc się o coś dopytać, wyrazić swoją wątpliwość. Targować się o nagrodę (czemu we wszystkich questach każdy death knight czy warlock jest tym dobrym altruistycznym bohaterem, któremu NPC muszą po prostu wcisnąć nagrodę, gdyż nasz heros nie chce jej wziąć?).

Czytam każdy quest na który się natykam. Wiele questów uważam za naprawdę dobre, ciekawe i trzymające klimat. Ale gra mogłaby być o wiele lepsza, gdyby przekaz był inny, lepszy.

No ale zapewne dialogi, zatrudnienie aktorów, proces nagrywania itd. byłyby zbyt czasochłonne przy produkcji kolejnych dodatków, zwłaszcza w grze w której ciągle muszą się spieszyć z rozszerzaniem gry, aby przytrzymać graczy. W tej chwili, po WLK, chyba tylko jeden quest w grze jest czytany przez NPC.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja się z Kaplanem zgadzam :). Jak już kilka osób zauważyło, on nie chce wywalić całej fabuły ale pokazać ja w przyjemniejszy sposób. Ja wiele razy starałem się czytać questy ale niestety są zbyt monotonne, zbyt długie i zbyt często się powtarzają. Bo nie oszukujmy się każda lokacja ma jakieś własne problemy ale questy są bliźniaczo podobne (w Duskwood trzeba zabić 10 wilkołaków a w Redrigue Mountains 10 Gnolli). Gdy są długie chain questy to te ważne dla fabuły posiadają coś takiego jak dialogi (monologi czasami) jeszcze w trakcie wykonywania misji i wtedy można poczytać quest loga, a chain questy nie związane głębszą fabułą samymi celami naprowadzają na otoczkę fabularną np.

Spoiler

Gdy w Zul''Drak gdy po raz 10 wracałem się do latającej twierdzy (nie pamiętam już jak to się nazywa, takie Naxxramas w wersji slim) po raz kolejny udawałem nieumarłego i o wszystkim meldowałem jakiemuś Palladynowi to nie trudno było się domyśleć, że cały chain quest ma na celu rozwalenie twierdzy bądź chociaż zaciukanie dowódcy


Ktoś pisał o Age of Conan. Tak tam są fajne questlogi, tyle, że tam wysilili się na dialogi dzięki czemu czujemy jednak, że rozmawiamy ze zleceniodawcą, nie klikamy tylko prostego "accept" a same dialogi są krutke i zwięzłe, nie nudzą mizernymi próbami epickości.
I nie wydaje mi się, żeby to była jakakolwiek odpowiedź na rozwiniętą fabułę KotOR Online gdyż już GW miało rozwiniętą fabułę więc gdyby chodziło o to, to już dawno Blizzard by się o to martwił.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czy nie imponowało wam nigdy, jak długie w niektórych MMO potrafią być teksty w okienkach rozmów z NPC-ami? 99% normalnych graczy po prostu je olewa i Jeff Kaplan o tym wie.

Jeff Kaplan jest idiota... ksiazki pewno tez kupuje i ma pretensje ze za duzo czytania... Teksty z NPCami to podstawa gry - czesto smiesze, czesto zawierajace duzo informacji o uniwersum a przewaznie jest to cos co zacheca do robienia questow opartych na grindzie - ktore sa malo ciekawe (tzn mechanika ich wykonywania)

Nikt tego nie czyta

ciekawe na jakie dane sie powoluje ;] jestem pewien ze wieksza czesc graczy czyta - ta ktora cos chce czerpac z gry poza zabijaniem mobow czy podziwianiem widoczkow

widze tez komentarze ze czesc graczy przynaje sie ze nie czyta rozmow z npcami... to po co gracie ? by poklikac na kolorowe potworki ? zalamalem sie - widac srodowisko graczy cofa sie w rozwoju - i wy (no czesc was) macie czelnosc narzekac na to ze gry sa teraz płytkie, suche, bez klimatu ? witki opadaja.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A ja uważam że kolo ma racje

Jakoś nigdy nie czyta treści questa tylko staram się znaleśc najważniejsze w nim miejsca, co mnie obchodzi po co mam ubic x y''ków , ubije i nagroda

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mówiąc szczerze w jednostkowym przypadku pod tytułem WoW mogą sobie robić z tymi tekstami, co tylko zechcą. Ale jako miłośnik młotkowego świata, byłbym szczerze wkurzony, gdyby jakiekolwiek "cięcia" dotyczyły WAR. Dzięki tonom fluffu, gra jest wręcz kopalnią wiedzy o świecie. Inna sprawa, że tutaj większość istotnych informacji na temat świata ląduje w ToK, którego nie musi przecież nikt czytać. Dla każdego warhammerowego MG, to po prostu podane na tacy setki ciekawych BN czy miejscówek. Niech ludzie z Mythica nie ważą się słuchać tego oszołoma! :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Rowniez czytam opisy q, troche tego jest ale sa ciekawe no i to dobra okazja zeby polepszyc swojego anglika, a zwlaszcza slownictwo - jak nie znam jakiego slowka to minimalizuje WoWa, odpalam slownik i sprawdzam. Sporo juz sie tak nauczylem ^^

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jakie to wszystko jest śmieszne. Wprowadzenie dialogu mówionego przez aktorów zamiast dialogu w postaci napisów zniszczyło cRPG. Pojawiły się magiczne strzałki pokazujące cel misji i uboższa fabuła, bo jakoś trzeba było skrócić tekst mówiony. A w WoWie chcą wprowadzić dialog mówiony zamiast czytanego, bo psuje im fabułę. Ale przynajmniej uniknie się syndromu żony mankrika, bo na mapie będą pokazywane cele misji. A QH nie używam, bo nie widzę zbytnio potrzeby.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach


Wprawdzie nie gram w wowa, ale w gw jest podobnie. Nie czytam opisów najczęściej, tylko biorę accept i idę za gwiazdką ><

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A ja zawsze myślałem, że ten "oszołom" jest odpowiedzialny za cały zarys fabularny WoW''a... Przydałoby się wyedukować troszkę w tym zakresie i pomyśleć, że mu chodzi o filmiki i dialogi. Ja również czytam opisy questów ale przydałoby się większe urozmaicenie w większej ilości questów niż tylko i wyłącznie Wrathgate.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Sam w WoWie czytałem questy do mniej więcej 60 lvlu bo tam jeszcze lore się trzymał kupy. Potem niestety lore to kupa więc czytanie opisów, które jakby na siłę próbowały mi wmówić dlaczego muszę zabić te kolejne 30 stworków było jedynie stratą czasu, szczególnie, że w mmo podstawą jest dla mnie pvp. Najlepszym przykładem byłoby chyba nagrand. Ktoś napisał "zagraj w nowy dodatek" no cóż ja np grałem w nowy dodatek i tak początkowe quest były ciekawe i klimatyczne, ale w miarę jak idziemy dalej znów zaczyna powtarzać, poza questami DK ogólnie w samej mechanice questingu nie ma nic nowego, a i fabuła nie powala. Poza tym przekonanie niektórych tu zgromadzonych o tym, że ludzie czytają opisy questów mnie zadziwia. Przez wszystkie te lata od premiery na palcach jednej ręki policzę ludzi którzy wiedzieli cokolwiek o lore warcrafta, a spotkałem wielu. Servery RP to inna sprawa zupełnie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czy ja wiem czy nie ma nic nowego

Spoiler

questy gdzie latamy na smoku, quest gdzie walczymy wraz ze swoim obrazem z przeszłości, podkładanie min, strącanie przeciwników z latających wierzchowców itp.

owszem wciąż jest mnóstwo questów typu zabij 10 takich i 20 takich potworów ale nie można IMO powiedzieć, że nie dodali żadnych ciekawych questów. A w BC niestety spaprali sprawę, tam każda lokacja wydawała się zupełnie oddzielona od reszty, zero wspólnych problemów, zupełnie inny wygląd.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

a ja prawie w ogole nie czytam takich rzeczy...
a jak koledzy powyzej uwazam, ze byloba kiszka gdyby skasowali to wowie (chociaz juz nie gram w niego :P)
przeciez dla kazdego w danej grze znajdzie sie innym patent, ktory mu sie odoba :>
dla mnie pvp ;P

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W WoWa nie grałem, ale za to w każdym innym MMO zawsze czytam wszystkie dialogi i opisy questów. Czemu? Po prostu lubię wiedzieć trochę więcej, w końcu same PvE to nie wszystko. Koleś się nie zna, skoro piszę takie rzeczy to widocznie jest intelektualnym zerem.

Pozdro.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja tam nie czytam. Większość może buduje klimat, ale co mnie obchodzi lore? Ja chce tylko wyexpić postać coby potem pogankować, a czy lore na tym cierpi że nie przeczytam jakiegoś tam tekstu? Dopóki mnie quest helper działa, dopóty franzole co tam jest napisane. BTW dla mnie najbardziej klimatyczne questy w wowie to te klasowe ( jak zaczynałem gre to wtedy jeszcze czytałem, teraz to dla mnie sa zwyłe śmiecie).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A ja zawsze czytam wszystkie wiadomości w grach. A takie podejście do sprawy to tylko krok do ultra casualowości ;]

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja myślę, że tym, którzy tego nie czytają, i tak te wszystkie teksty nie przeszkadzają. A dla niektórych, takich jak ja (:p), stanowią bardzo przyjemny element tej gry. ;P Ja lubię czytać te powieści, i mam nadzieję, że ekipa Blizza nie posłucha Kaplana i nie zaprzestanie ich tworzenia. ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zaloguj się, aby obserwować