Zaloguj się, aby obserwować  
Kaziu02

Matura ustna z polskiego - pytania i problemy

395 postów w tym temacie

Dnia 10.03.2012 o 20:06, Daelor napisał:


> I tutaj zastanawiam się czy warto opisywać Jądro Ciemności bo tam, motyw wędrówki
to
> praktycznie to samo co w Kordianie. Marlow wyrusza wgłąb Afryki gdzie poznaje brutalną

> prawdę o człowieku jak i o samym sobie.
Dodaj to w ramach kontekstu - ta sama myśl wzmocniona drugim przykładem. Byleś nie wdawał
się w szczegóły, po prostu powiedz to, co jest wspólne dla obu utworów.

Czyli źle zrobiłem opisując kolejne etapy wędrówki Kordiana po Europie? Bo zrobiłem to na zasadzie.
Krótka charakterystyka Kordiana -> Wyruszenie w podróż -> kolejne etapy podróży i to co go w nich spotkało i jaką wyniósł z tego naukę -> podsumowanie całej wędrówki i wyciągnięcie z niej wniosków na temat roli wędrówki w tym utworze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dnia 10.03.2012 o 20:13, kaczek93 napisał:

Czyli źle zrobiłem opisując kolejne etapy wędrówki Kordiana po Europie? Bo zrobiłem to
na zasadzie.


Dokładne streszczanie utworów nie jest zbyt dobre - choć są tacy, co w 15 minut streszczą trzy wiersze i tyle, zero wkładu własnego. A nie o to chodzi w maturze ustnej.
Ja bym się jednak skupił na mniej oczywistych sprawach - zamiast streszczać etapy, ogranicz się do wyniesionych nauk i wniosków (oczywiście powiedz, czemu i dokąd wyruszył, żeby egzaminatorzy widzieli, że wiesz o co chodzi).
Egzaminatorzy znają treść utworów, nie ma sensu ich streszczać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

/ciach/
Widzę, że dobrze gadasz dlatego według twoich porad wprowadziłem trochę zmian. Czy nadal jest za dużo streszczenia czy tak jest ok?

Kolejnym utworem, w którym motyw wędrówki odegrał kluczową rolę jest Kordian Juliusza Słowackiego. W utworze tym, młody bohater porzuca doczesne życie aby wyruszyć w podróż po Europie. Kordian chce odnaleźć cel swojego życia, które do tej pory uważał za bezsensowne. Chce także wzbogacić swoją wiedzę na temat człowieka i świata. Kolejno odwiedzane miejsca przynoszą mu różnego rodzaju rozczarowania. Poznaje brutalną prawdę o wartościach rządzących ludzkim postępowaniem. Przekonuje się iż człowiekiem rządzi pieniądz, bezinteresowna miłość nie istnieje, nikogo nie obchodzą losy polski i innych zniewolonych narodów a życie jest bezlitosną rzeczywistością. Podczas bilansu swojego dotychczasowego życia na szczycie Mount Blanc odnajduje swoje powołanie. Chce poświęcić swoje życie ojczyźnie, walczyć o wyzwolenie zarówno jej jak i innych zniewolonych narodów. W przypadku Kordiana, wędrówka miała charakter fizyczny i poznawczy. Wyruszył w poszukiwaniu swojego celu, co wskazuje iż jego wędrówka była także ucieczką od dotychczasowego życia i chęcią zmiany na lepsze. Poznał też brutalną prawdę o człowieku i wartościach nim rządzących. Podróż przyniosła zmianę jego życiu. W wyniku dotychczasowej wędrówki po świecie kształtuje się w nim poczucie sensu życia, dostrzega, które wartości zasługują na poświęcenie, a które nie.
Podobną naukę płynącą z podróży odebrał bohater Jądra Ciemności Josepha Conrada. Podróż Marlowa wgłąb Afryki w celu odnalezienia zaginionego agenta Kurtza przynosi mu uświadomienie druzgocącej prawdy o samym sobie. Wyprawa diametralnie zmienia jego osobowość a także podobnie jak w przypadku Kordiana przynosi poznanie prawdy o ludzkich zachowaniach i wartościach nimi rządzących. Wyprawa całkowicie zweryfikowała jego poglądy o świecie, ludziach, ale także nim samym. Była dla niego dużym sprawdzianem własnej wytrzymałości i charakteru. Przekonał się o tym jak bezlitosne i druzgocące mogą być skutki chęci posiadania władzy.
W obu przypadkach mamy tu do czynienia z motywem fizycznej wędrówki przynoszącej bohaterom odmianę życia, weryfikację dotychczas wyznawanych wartości a także poznanie prawdy zarówno o sobie samym jak i o człowieku.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 11.03.2012 o 13:50, kaczek93 napisał:

doczesne życie aby wyruszyć w podróż

Dotychczasowe życie. Życie doczesne to życie ziemskie, a on przecież nie umiera i nie przenosi się w zaświaty.
Poza tym naprawdę dobrze, choć przy Kordianie powtarzasz niektóre rzeczy po dwa razy (na początku i na końcu). Tak czy inaczej - daje radę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 11.03.2012 o 16:06, Daelor napisał:

> doczesne życie aby wyruszyć w podróż
Dotychczasowe życie. Życie doczesne to życie ziemskie, a on przecież nie umiera i nie
przenosi się w zaświaty.
Poza tym naprawdę dobrze, choć przy Kordianie powtarzasz niektóre rzeczy po dwa razy
(na początku i na końcu). Tak czy inaczej - daje radę.

OK, dzięki. To jeszcze wczesna wersja więc wszystko można poprawić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dziwi mnie, że aż tak obszerny temat powstał dla takiej bzdury. Matura ustna z polaka? Śmiech, a nie egzamin.

Temat miałem:
"wpływ totalitaryzmu na życie jednostki w literaturze", czy coś w ten deseń.

Moje przygotowania:
- poświęcenie paru minut na wybór tematu
- poświęcenie paru minut na przygotowanie, krótkiego, obowiązkowego do podejścia, bodajże konsepktu z literaturą, itd.
- poświęcenie ok 1h na dzień przed egzaminem celem przeczytania po łebkach streszczeń wybranych lektur (6) oraz ułożenie jako tako planu, co tam chcę zawrzeć, acz bez przesady, robienie prezentacji z materialami to już nadgorliwość
- poświęcenie x czasu na pójscie do szkoły, odstanie w kolejce i przegadanie komisji

Werdykt: 19/20 możliwych punktów. Zresztą, więkość ludzi jakich znam z liceum/studiów, w bardzo podobny sposób podeszła do tego. Skutki też podobne.

Podsumowując, nie róbcie wideł z igły, bo to akurat najmniej wymagający, ugh "egzamin" w liceum, tylko naprawdę skupcie się na czymś innym. Rzecz sprowadza się do tego, by mieć gadane i umieć zbywać pytania z sensem. Wielkiej wiedzy to nie wymaga, tak po prawdzie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś zna jakieś opracowania Lema i Philipa Dicka? Mój temat to "Różne wizje przyszłości zawarte w literaturze fantastycznonaukowej. Scharakteryzuj je, analizując wybrane powieści". Wybrałem "Solaris" Lema i "Czy androidy marzą o elektrycznych owcach?" Dicka (oraz "Hyperion" Simmonsa i "Grę Endera" Carda, ale wątpię, bym do tych książek znalazł opracowania) i potrzebuję czegoś, czym mógłbym zapchać literaturę przedmiotu...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Znajdź jakiś artykuł, czy tekst który charakteryzuje pojęcie "literatura fanstastyczno-naukowa" . Jeśli znajdziesz opinię Lema, Dicka, Simmonsa, bądź Carda odnośnie samej literatury fantastyczno-naukowej (ogólnie przemyślenia) to również możesz to dodać (byle to był jakiś wiekszy fragment tekstu, a nie jedno zdanie) i np. przyrównać do wcześniej znalezionej opinii, by później przejść prosto do któreś z pozycji (zależnie od autora opinii) z literatury podmiotu.
Nie sądze byś znalazł ksiażkowe opracowania tych książek, ale możesz nawet dopisać pojedyncze rodziały z biografii tych autorów, które mówią o danej pozycji, bądź nawet jakieś fragemnty rozdziałów. Czy też przedmowa i posłowie, one również mogą wejść w skład literatury przedmiotu. Nie wiem tylko, czy mogą być również autora książki, czy tylko od wydawcy czy redatora, ale to są już szczegóły takie o które warto spytać jakiegoś nauczyciela.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 18.03.2012 o 21:22, Shveid napisał:

potrzebuję czegoś, czym mógłbym zapchać literaturę przedmiotu...


Poszukaj na własną rękę książek/artykułów/whatever, traktujących ogółem o temacie. Im mniej znane, tym lepiej. Wierz mi, nauczyciele nie mają ani czasu, ani chęci tego przeglądać, o ile nie trafisz na jakiegoś fanatyka fantastyki. Ja wepchalem jakieś 3 książki znalezione w necie, których nigdy na oczy nie widziałem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Temat mojej prezentacji to "Kreacje samotników i buntowników w literaturze i filmie. Porównaj sposoby
ich przedstawiania na wybranych przykładach.". Zamierzam powiedzieć o doktorze Judymie z Ludzi Bezdomnych, Rodionie Raskolnikowie ze Zbrodni i Kary, Winstonie Smithu z Roku 1984 oraz o filmach - I am legend oraz V jak Vandetta. Co sądzicie o tym, coś byście zmienili/dodali?

I takie pytanie jeszcze, czy jeżeli nie będę robić żadnej prezentacji multimedialnej tylko przyjdę i będę po prostu mówić to jakoiś stracę na tym punktowo?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 19.03.2012 o 17:52, JackXPPL napisał:

I takie pytanie jeszcze, czy jeżeli nie będę robić żadnej prezentacji multimedialnej
tylko przyjdę i będę po prostu mówić to jakoś stracę na tym punktowo?

Nie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanie co do bibliografii. Jak będę pisał tam o jakimś filmie a nie mam go na DVD tylko oglądałem go wq kinie (a chcę o nim powiedzieć) to jak to napisać w bibliografii?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie odnośnie bibliografii - czy jeśli książka posiada ciekawy wstęp innego autorstwa, z którego chciałbym skorzystać w prezentacji to mam go osobno zapisać w literaturze przedmiotu jako fragment, czy też wystarczy podać całą książkę do literatury podmiotu?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 28.03.2012 o 13:33, Mercuror napisał:

Mam pytanie odnośnie bibliografii - czy jeśli książka posiada ciekawy wstęp innego autorstwa,
z którego chciałbym skorzystać w prezentacji to mam go osobno zapisać w literaturze przedmiotu
jako fragment, czy też wystarczy podać całą książkę do literatury podmiotu?


Pamiętaj, że komisja ma prawo zadać pytania związane z bibliografią. Jeżeli zapiszesz w niej, że korzystałeś z całej książki możesz się spodziewać pytań z całego jej zakresu, choć oczywiście nie w rodzaju "co było na stronie 42".

Jeżeli zapiszesz w bibliografii zbyt dużo książek może to wyglądać dziwnie, oczywiście zapisać same fragmenty w bibliografii też nie jest dobrym rozwiązaniem. Trzeba znaleźć złoty środek :)

Według mnie wygląda również pozytywnie ktoś, kto wie czego szukał w danej książce, ale to pewnie zależy od komisji :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zdaję sobie z tego sprawę, mój temat to Postać władcy doskonałego w średniowieczu, renesansie i oświeceniu. Na 3 wybranych przykładach literackich porównaj sposoby ujęcia tematu.

Jeśli chodzi o literaturę podmiotu to dobrałem sobie taki zestaw:
Krasicki Ignacy, Bajki, przypowieści, satyry, Wyd. 1, 1986, ISBN 83-03-01386-6, Do króla, s. 79-84
Machiavelli Niccolo, Książę. Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza, Wyd. 2, 1987, ISBN 83-06-01157-0, Książę, s. 33-117
Anonim tzw. Gall, Kronika Polska, Wyd. 5, 1982, ISBN 83-04-01212-X

I właśnie tu mam problem, bo Książę i Kronika Polska mają całkiem ciekawe wstępy, oczywiście zupełnie innego autorstwa i prawdopodobnie będę chciał do nich nawiązać w prezentacji. Mam wrażenie, że w takim przypadku muszę to jakoś osobno do literatury przedmiotu wpisać, bo jakby nie patrzeć, wstępy nie są częścią omawianego dzieła.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam
Proszę o podpowiedź co do mojego tematu maturalnego Kultura średniowieczna źródłem inspiracji dla współczesnej literatury fantasy :Interpretując wybrane przykłady literackie określ kierunek i
zakres wpływów.


Chciałbym się skupić na Literaturze Fantasy osadzonej w realiach Historycznych

Do literatury Podmiotu wybrałem :

Andrzej Sapkowski : "Narrenturm"
Dariusz Domagalski : "Lekkie uderzenie Pioruna"

Jeszcze niestety nie wybrałem 3 tytułu mam na natomiast na uwadze
Marcin Mortka "Miecz i kwiaty"
Jacek Komuda "Krzyżacka Zawierucha"
Może którąś z książek Jacka Komudy albo jakaś opowieść z opracowań zbiorowych "Niech Żyje Polska Hura!" tomu 1 lub 2 (tych znam tylko z tytułu

Którą z powyszych książek najlepiej wybrać ?

Co do Literatury przedmiotowej. Chciałem wybrać wywiad Sapkowskiego i Beresia . Lecz miałem problem ze znalezieniem do pozostałych tytułów. Nauczycielka poradziła mi bym wybrał jakieś recenzję (np z :Nowej Fantastyki Esencji , internetu )a prezentację moge napisać tylko na podstawie książek i z własnej wiedzy .
Nie jestem do końca też pewien na czym miałbym skupić uwagę w pracy. Myślałem o omówieniu elementów historycznych (postacie ,wydarzenia, miejsca ) lub/i elementy fantastyczne(np w Narreturmie magie, czarownice, stwory, kult Magna Mater a w Lekkim uderzeniu pioruna : przebudzonych, drzewo życia itp.)

Co o tym sądzicie ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 19.03.2012 o 17:52, JackXPPL napisał:

tylko przyjdę i będę po prostu mówić to jakoiś stracę na tym punktowo?

Co do tego możesz być spokojny. Ja nie miałem żadnych prezentacji, zdjęć i tego typu bajerów, a dostałem 20/20. Co nie zmienia faktu, że denerwowałem się niemiłosiernie przed tym egzaminem, zresztą podobnie mam na studiach:)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.


Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować