Zaloguj się, aby obserwować  
Kaziu02

Matura ustna z polskiego - pytania i problemy

395 postów w tym temacie

Okej budzę się z ręką w nocniku bibliografia do poniedziałku, a ja dzisiaj upewniałem się jaki mam temat...
so:
"Walka dobra ze złem w literaturze i sztuce. Omów i oceń różne realizacje tego motywu"
Co w obecnych czasach kwalifikuje się jako sztuka? Filmy mogę brać? Póki co raczej nie oryginalnie wziołbym Tolkieny i Batmany. Docenię każdą pomoc ;]

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dnia 05.04.2013 o 19:43, nightfaler napisał:

"Walka dobra ze złem w literaturze i sztuce. Omów i oceń różne realizacje tego motywu"
Co w obecnych czasach kwalifikuje się jako sztuka? Filmy mogę brać? Póki co raczej nie
oryginalnie wziołbym Tolkieny i Batmany. Docenię każdą pomoc ;]


"Wziąłbym". Tak na przyszłość.
Pole manewru jest wielkie, od podstawy programowej (Ludzie bezdomni, Kordian, Mistrz i Małgorzata - tego ostatniego bym jednak nie tykał, 1) nie lubię 2) można się łatwo wyłożyć). Filmy się nadają, komiksy też (acz ja słabo zawsze widzę takie prezentacje z filmami, bo zanim opowiesz fabułę, opowiesz o co chodzi, wyświetlisz fragment, to Ci się czas skończy).
Batman będzie spoko, szczególnie jak pójdziesz w stronę "uzupełniania się i wzajemnej niezbędności" zła i dobra. Mógłbyś też spróbować komiksu w komiksie, czyli "The Black Freighter" z "Watchmenów" - bardzo dobra historia o szaleństwie, które przysłania zdrowy rozsądek i percepcję tego, co dobre a co złe.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

witam, znalazłem ten topic i stwierdziłem że może tutaj ktoś mi pomoże :D otóż z polaka jestem noga. bibliografie już oddałem a mój temat to : Siła i słabość człowieka. Omów na przykładzie literatury wojny i okupacji.

w mojej prezentacji mam zamiar wykorzystać,Inny Świat, Opowiadania borowskiego, Medaliony i Ochotnik do Auchwitz, ale problem mam z ramowym planem wypowiedzi, nie wiem czy mogę postawić jako tezę temat mojej prezentacji, a jeśli nie to jak ją sformułować, nie wiem czy wyszukiwać siłę i słabość w każdej książce czy osobno np. w innym świecie i w ochotniku do auchwitz ukazać siłę a słabość w medalionach i opowiadaniach borowwskiego,
może ktoś mi doradzi co byłoby lepszym wyborem :)

Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jako tezę proponuję coś w tylu: "W twórczości z okresu wojny siła i słabość zmieniają swoje znaczenie w stosunku do potocznego rozumienia" (mało zgrabne, sugerowałbym przerobić po swojemu).
Chodzi mi o to, że ci, którzy byli pozornie słabi, wykazywali się niezwykłą siłą* (nieśmiertelna "Ręka w ogniu" z Innego świata, w innych wymienionych książkach, których niestety nie pamiętam zbyt dobrze, również znajdziesz takich bohaterów). Szkoda, że nie zapytałeś wcześniej: poleciłbym świetnego "Króla szczurów", gdzie, dla równowagi, to pozornie silny bohater okazuje się słaby.
Plan ramowy wypowiedzi to po prostu najważniejsze punkty prezentacji ujęte jako bezokoliczniki, spokojnie możesz dać: 1. Teza: "xyx" (bo chyba o to Ci chodziło).

* bo co to za siła, lecieć z karabinem na czołgi - siłą jest przetrwać Auschwitz o kromce chleba i bez butów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

a jak to w prezentacji ująć, wyodrębnić siłę oraz słabość w każdej z wymienionych książek czy podzielić SIŁA ( INNY ŚWIAT, OCHOTNIK DO AUSCHWITZ ) i SŁABOŚĆ ( BOROWSKI I MEDLAIONY )

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 06.04.2013 o 13:43, lawka193 napisał:

a jak to w prezentacji ująć, wyodrębnić siłę oraz słabość w każdej z wymienionych książek
czy podzielić SIŁA ( INNY ŚWIAT, OCHOTNIK DO AUSCHWITZ ) i SŁABOŚĆ ( BOROWSKI I MEDLAIONY
)

Według mnie możesz podzielić, nie ma to raczej większego znaczenia. Zależy od tego, czy znajdziesz odpowiednie przykłady w każdej z książek czy nie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 05.04.2013 o 19:59, Daelor napisał:

Ale co? Można ich użyć, niby czemu nie.

Phew, nie wiem xD.
Tak się jakoś zapytałem, ale chyba odwidział mi się ten pomysł. Nie chce kombinować, a komisja jeszcze stwierdzi, że nie poważny jestem ;]. Interesująco wygląda ta twoja propozycja z Watchmenami, tylko muszę to sobie troszkę bardziej przybliżyć.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dobra z racji i dalej nie poczyniłem żadnych środków w kierunku napisania tej bibliografii, kilka pytań.
Jakiś pomysł co do literatury przedmiotu? Jedno wystarczy?
I jak jest z dziełami które nie zostały wydane u nas w Polsce? Mogę je brać czy nie ;/ Pytałem kiedyś nauczycielki polskiego co jeśli chce wziąć książkę która nie została przetłumaczona na j. polski, nie potrafiła się jednoznacznie określić i powiedziała, że to w końcu matura z polskiego stąd powinienem brać coś co w Polsce wydane zostało....
Z kolei Daelor zarzucił pomysłem z Watchmenami, a chyba ich w polskim sklepie nie znajdę? Pomijając fakt, że w ogóle mam problem ze znalezieniem tego fragmentu ;/

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

witam wszystkich. mam problem z prezentacją . Jej plan i bibliografie zrobilam juz wczesniej. Koncepcja całości pracy tez byla juz przygotowana w głowie i bylam świecie przekonana że jest ok ;pAle popełniłam głupi błąd!;/ Temat pracy to biografia poety romantycznego jako tworzywo literackie na wybranych przykładach. do opisania wybralam Mickiewicza . Cała koncepcja miała miała polegać na przedstawinieu biografi i połączeniu jej z konkretnymi utworami (dziady cz.IV , Do*** na Alpach splugen oraz sonety krymskie - stepy akermańskie, burza). Problem polega na tym ,że pisząc plan ramowy zamieniłam utwór Do ***(..) z sonetami co jest sprzeczne z chronologia według której miała być pisana biografia poety w prezentacji. Nie wiem jak z tego wybrnąć... ma ktoś jakis pomysł??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 20.04.2013 o 19:48, iskraa napisał:

witam wszystkich. mam problem z prezentacją . Jej plan i bibliografie zrobilam juz wczesniej.
Koncepcja całości pracy tez byla juz przygotowana w głowie i bylam świecie przekonana
że jest ok ;pAle popełniłam głupi błąd!;/ Temat pracy to biografia poety romantycznego
jako tworzywo literackie na wybranych przykładach. do opisania wybralam Mickiewicza .
Cała koncepcja miała miała polegać na przedstawinieu biografi i połączeniu jej z konkretnymi
utworami (dziady cz.IV , Do*** na Alpach splugen oraz sonety krymskie - stepy akermańskie,
burza). Problem polega na tym ,że pisząc plan ramowy zamieniłam utwór Do ***(..) z sonetami
co jest sprzeczne z chronologia według której miała być pisana biografia poety w prezentacji.
Nie wiem jak z tego wybrnąć... ma ktoś jakis pomysł??

Ja dzień przed maturą całkowicie zmieniłem kolejność prezentowania poszczególnych lektur (a miałem ich sporo).
Przed rozpoczęciem mojej prezentacji powiedziałem iż zmieniłem kolejność prezentowanych treści względem tego co jest w planie ponieważ uznałem taką kolejność za bardziej stosowną. Widocznie nie było to dla komisji problemem bo dostałem maksimum punktów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Do tego co było powiedziane wyżej ja dodam, że u mnie w szkole plan ramowy przynosiło się dopiero na prezentację, nie oddawało się go wcześniej razem z bibliografią :)
Najlepiej powiedz na wstępie, że zmieniłaś kolejność, albo ewentualnie w ogóle o tym nie wspominaj, chyba, że zwrócą na to uwagę, w co wątpię.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli korzystam z leksykonu/encyklopedii jako literatury przedmiotu, to powinienem w bibliografii:

1) wypisać wszystkie hasła, z których korzystałem,
2) wypisać strony, na których znajdują się hasła, z których korzystałem,
3) czy może nie wypisywać nic?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 23.04.2013 o 19:04, Daelor napisał:

4) wpisać leksykon/encyklopedię jak normalną książkę, bez uszczegóławiania.

Czyli opcja 3)? O to mi w niej chodziło. :)

W takim razie... nie mam zawężać materiału i komisja ma mnie pytać z całego leksykonu, tak? Czy to aby na pewno dobry pomysł?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 23.04.2013 o 19:35, Kardithron napisał:

W takim razie... nie mam zawężać materiału i komisja ma mnie pytać z całego leksykonu,
tak? Czy to aby na pewno dobry pomysł?

Szczerze mówiąc, to nie sądzę aby to był dobry pomysł. Mój znajomy zdawał rok temu maturę i wpisał do literatury przedmiotu cały leksykon. Jakaś kobieta to zauważyła i zaczęła mu zadawać pytania nie tylko z tego tematu o który przedstawił. Na twoim miejscu wypisałbym wszystkie hasła z których korzystałeś.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.


Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować