Zaloguj się, aby obserwować  
Gram.pl

Nowe gry cRPG od CD Projekt RED i przyszłość studia. Wywiad z Adamem Badowskim

18 postów w tym temacie

Michał Nowicki

Nad iloma nowymi projektami pracuje aktualnie CD Projekt RED? Czy oprócz Wiedźmina 3 zobaczymy już wkrótce nową markę? Jak duże jest planowane wsparcie dla już istniejących tytułów? Czy premiera konsolowego Wiedźmina 2 nie jest zagrożona? Na te pytania staraliśmy się znaleźć odpowiedzi.

Przeczytaj cały tekst "Nowe gry cRPG od CD Projekt RED i przyszłość studia. Wywiad z Adamem Badowskim" na gram.pl

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Fajny wywiad.
Bardzo ciekawe informacje. Tylko najbardziej mnie zastanawia czym będą produkcje A i AA, nie dcl ale coś powiązane z Wiedźminem, co to moze być ?

I dwa tutuły AAA+, na pewno jedna grą jest Wiedźmin 3 a drugim coś innego, inny klimat.
Moje ulubione studio zaczyna ostro isc do przodu i życzę im samych sukcesów i aby pomysłów nigdy nie zabrakło.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Hmmm... Ciekawe jak z tymi konsolami będzie. Pojawiają się pierwsze plotki na temat gier (Killzone, Gears itp.) na nowe konsole (XBOX 720 i PS 4) i wg nich można przypuszczać, że konsole pojawią się w okolicach 2014, a nawet wcześniej. Jeśli CDR planuje wydać gry kolejno w 2014 i 2015 to muszą one wyjść już na nową generację (co do Sony nic nie wiemy, ale maszynka Microsoftu to na pewno) Wniosek z tego taki, że chłopaki będą miały pełne ręce roboty. Trzymamy kciuki, aby wyszło im jak najlepiej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie produkcje A, to będą rozszerzenia do Wiedźmina 2 (nie żadne małe DLC a''la pojedyncze questy, tylko duże dodatki z nową fabułą, nowymi przygodami), jednocześnie wydaniu takiego rozszerzenia mógłby towarzyszyć "event konsumencji" w postaci kolejnych poprawek do podstawki, zawierające też jakieś małe dlc, natomiast produkcja AA to Wiedźmin 2 na PS3.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 19.11.2011 o 18:04, cziken1 napisał:

Z tego co zrozumialem,to A+ pod koniec przyszlego roku to Wiedzmin 2 na PS3...


Nie, wersji PS3 najprawdopodobniej nie będzie, bo w harmonogramie jest tylko jedno AAA i tym czymś jest W2 na klocka.

Gry mają następujące symbole:

AAA+ = wysokobudżetówka multiplatformowa
AAA = wysokobudżetówka na jedną platformę
AA = średniobudżetówka
A = niskobudżetówka (tylko dystrybucja cyfrowa)

Dodatki i większe rozszerzenia są zapisane w grafiku jako "wydarzenia konsumenckie".

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Skoro to PCtowi gracze będą hołubieni itp, to pewnie w późniejszych wersjach RED engine dodadzą teselacje i inne bajery z dx11. Wiedźminowi 2 na pewno by się przydały takie efekty, ale z tym już pewnie nic nie zrobią, nadzieja, że 3ka będzie trzymać fason nowoczesnych produkcji. Bo chyba nie są na tyle krótkowzroczni by wszelkie produkty zaniżać do poziomu obecnych, i tak już przestarzałych, konsol.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 19.11.2011 o 20:55, Vojtas napisał:

Nie, wersji PS3 najprawdopodobniej nie będzie...


Wydanie Wiedźmina 2 na PS3 wymaga właśnie średniego budżetu, a wydanie gry na tę platformę po roku od premiery powinno skutkować mniejszą ilością sprzedanych egzemplarzy, więc to nie będzie gra pasująca do opisu klasy AAA, tylko AA.

"Wydarzenia konsumenckie" to dopieszczenie wydanych gier (np. Wiedźmin - Edycja Rozszerzona, Wiedźmin2 2.0), a dodatki-rozszerzenia to nowe produkcje. Pamiętam, jak jakiś czas temu Redzi zapewniali, że wszystkie małe dlc będą darmowe, a jeżeli pojawią się płatne dodatki do W2, to będą to duże, rozbudowane rozszerzenia.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja to bym chętnie wydział polskie GTA, bądź Saints Rowa. Ale oczywiście inne RPG jak najbardziej, nowa seria a la DA i nowa seria a la ME, i już jestem zadowolony! :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Myszasty to urodzony redaktor :)
Liczyłbym na kolejne poprawki do Wieśka 2. Niby wersja 2.0 ale zanim ukończyłem grę napotkałem tyle irytujących błędów, że głowa mała.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 19.11.2011 o 21:38, karvaialka napisał:

> Nie, wersji PS3 najprawdopodobniej nie będzie...
Wydanie Wiedźmina 2 na PS3 wymaga właśnie średniego budżetu,


Nie chodzi tylko o budżet, ale też o przewidywanie oceny na Metacritic. Nie pytaj mnie dlaczego MC - dla mnie to niewiele warty wskaźnik, ale wiem, że firmy zwracają na niego baczną uwagę.

Dnia 19.11.2011 o 21:38, karvaialka napisał:

a wydanie gry na tę platformę po roku od premiery powinno skutkować
mniejszą ilością sprzedanych egzemplarzy, więc to nie będzie gra pasująca
do opisu klasy AAA, tylko AA.


Nie, symbol byłby identyczny jak w przypadku XB, czyli AAA. Budżet na konwersję musiałby być nawet większy niż na klocka, bo Sony postanowiło ułatwić devsom życie projektując taką, a nie inną maszynkę. ;)

Dnia 19.11.2011 o 21:38, karvaialka napisał:

"Wydarzenia konsumenckie" to dopieszczenie wydanych gier (np. Wiedźmin - Edycja Rozszerzona,
Wiedźmin2 2.0),


W2 2.0 przecież jest również dodatkiem - oprócz itemów w grze jest przecie Arena, która sama w sobie zapewnia sporo zabawy. Myślę, że cokolwiek kryje się za terminem WK, będzie za free.

Dnia 19.11.2011 o 21:38, karvaialka napisał:

a dodatki-rozszerzenia to nowe produkcje.


Adam powiedział wyraźnie w wywiadzie, że A/AA to nowe GRY. Rozumiem to jako produkcje, które są na tyle duże, że podlegają odrębnej ocenie, czyli mają swój własny wskaźnik MC. Kolejne potwierdzenie tego faktu, znajduje się w pedeefie, gdzie szczegółowo przedstawiono strategię grupy CDP - przy obu tych produkcjach oszacowano wskaźnik MC.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 20.11.2011 o 13:54, Vojtas napisał:

Nie chodzi tylko o budżet, ale też o przewidywanie oceny na Metacritic....


Rozszerzenia podlegają odrębnej ocenie, bo technicznie, finansowo to "nowe" gry, nowe "produkty", chociażby dla przykładu Dragon Age II: Mark of the Assasin i Dragon Age II: Legacy. Rozszerzenie zawierające nowy ''kontent'' - nową linię fabularną jest nowym produktem, nawet jeżeli ta linia -co naturalne- jest krótsza niż w podstawce. Dlatego kryterium oceny MC nie wyklucza, że grą A będzie rozszerzenie.

Dnia 20.11.2011 o 13:54, Vojtas napisał:

Nie, symbol byłby identyczny jak w przypadku XB, czyli AAA. Budżet na konwersję musiałby być nawet większy...


Nie jestem przekonany, że budżet adaptacji na PS3 byłby większy niż na X360. Przecież opłaty licencyjne na rzecz M$ i Sony to tylko część kosztów produkcji.

Dnia 20.11.2011 o 13:54, Vojtas napisał:

W2 2.0 przecież jest również dodatkiem (...) Myślę, że cokolwiek kryje się za terminem WK, będzie za free.


Zgadzam się, że W2 2.0 jest dodatkiem (bardzo, bardzo fajnym), ale nie jest dużym rozszerzeniem, bo nie ma nowej linii fabularnej, nowych przygód. Zgadzam się też, że WK będzie za free dla osób, które już kupiły grę, bo myślę, że to będą jakieś usprawnienia, upiększenia, które wejdą do gry tak, jak w przypadku W1-ER i W2 2.0.

Dnia 20.11.2011 o 13:54, Vojtas napisał:

Adam powiedział wyraźnie w wywiadzie, że A/AA to nowe GRY. Rozumiem to jako produkcje, które są na tyle duże, że podlegają odrębnej ocenie, czyli mają swój własny wskaźnik MC...


No właśnie o tym piszę :) Duże rozszerzenie, nowe przygody (nie jeden, czy dwa questy, ale co najmniej kilka godzin zabawy z całkowicie nowym "kontentem") podlegają ocenie na MC, technicznie też są odrębnymi produkcjami, a jeżeli będą płatne to będą odrębnym produktem także z finansowego punktu widzenia (a przed premierą była mowa o tym, że duże rozszerzenia będą płatne, o ile się pojawią).

Najpóźniej za dwa miesiące okaże się, kto zgadywał trafniej ;)
PZDR.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

>> Nie, symbol byłby identyczny jak w przypadku XB, czyli AAA. Budżet na konwersję
>> musiałby być nawet większy...

Dnia 20.11.2011 o 19:49, karvaialka napisał:

Nie jestem przekonany, że budżet adaptacji na PS3 byłby większy niż na X360. Przecież
opłaty licencyjne na rzecz M$ i Sony to tylko część kosztów produkcji.


Owszem, ale problem w tym, że CDP potrzebowałoby więcej czasu, by się nauczyć programować PS3. Więcej niż klocka, bo architektury te znacząco się różnią. W Polsce nie jest łatwo o speców od programowania maszynki Sony. No ale abstrahując już od samego budżetu symbol (AAA) opisuje po prostu grę wysokobudżetową (ogólnie, a nie konkretnie tę konwersję) o wysokiej jakości. Ech, mogliby wymyślić jakieś normalne skróty, bo tylko zamieszanie się robi.

PZDR 2 ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 21.11.2011 o 13:19, Vojtas napisał:

Owszem, ale problem w tym, że CDP potrzebowałoby więcej czasu, by się nauczyć programować PS3...


Stąd termin pierwszy kwartał 2013 roku, to wystarczająco dużo czasu. Jest też jeszcze jeden argument, który przemawia za wydaniem W2 na PS3 - zamiar licencjonowania silnika innym deweloperom. Jeżeli CDP chciałby zarabiać na własnym silniku, to musi udowodnić, że jest on w stanie obsłużyć wszystkie trzy platformy, jedynym dowodem na to może być własna produkcja na PS3 (żadne zapewnienia, czy dobre słowo tu nie wystarczą). Wątpię, aby plany licencjonowania silnika zaczynały się dopiero od 2014 roku (chociaż kto wie, wszak o zamiarze licencjonowania jedynie się plotkuje, żadnej oficjalnej zapowiedzi nie było). Pozostaje czekać i patrzeć (wypatrywać) :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 21.11.2011 o 13:53, karvaialka napisał:

Stąd termin pierwszy kwartał 2013 roku, to wystarczająco dużo czasu.


To byłoby wystarczająco dużo czasu, gdyby pracowali na jedną dużą grą, ale przecież dłubią przy dwóch dużych produkcjach. Jeśli się będą rozdrabniać, to ucierpi na tym cała ich praca. A przecież nie o to chodzi.

Dnia 21.11.2011 o 13:53, karvaialka napisał:

Jest też jeszcze jeden argument, który przemawia za
wydaniem W2 na PS3 - zamiar licencjonowania silnika
innym deweloperom. Jeżeli CDP chciałby zarabiać na własnym
silniku, to musi udowodnić, że jest on w stanie obsłużyć wszystkie
trzy platformy, jedynym dowodem na to może być
własna produkcja na PS3


To prawda, jeśli chodzi o PS3. Ale licencjonowanie nie musi wcale się ograniczać do gier robionych na wszystkie platformy. CDPR dostało już wiele konkretnych propozycji ws. Red Engine. Wygląda więc na to, że przede wszystkim chcą wydać grę na klocka, a dopiero potem rozważać licencjonowanie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zaloguj się, aby obserwować