Zaloguj się, aby obserwować  
Lailonn

Wargame Zimna Wojna

48 postów w tym temacie

Długo czekałem na takiego RTSa, więc warto podzielić się uwagami. Gra twórców RUSE, które było lekkie i przeciętne z powodu nietypowego podejscia do gatunku. Tym razem jednak chłopaki postanowili zmienić styl gry i postawić na realizm i mozliwości.

Co w efekcie dostajemy? Na start grę z średnią 9/10 na metacritics co już samo w sobie powinno zainteresować Wargame. Tytuł jest stricte STEAMowy ale można już dostać u nas w kraju tanie(60zl) klucze i ominąć niekorzystny cennik ;)

A teraz o samej grze. Fabularnie opowiada o konflikcie NATO - Układ Warszawski(jest w pełni grywalna Polska :P). Do dyspozycji gracza oddano kampanię oraz tryb multiplayer. O ile kampania ma pełnić rolę pewnego rodzaju tutoriala, to jednak jest bardzo wymagająca i długa. Najprostsza misja przy ostrożnym planowaniu to około 25min !! Myślących o szturmie "byle szybciej" sprowadzę od razu na ziemię. Tu się tak nie da! Gra jest nastawiona na realistyczne starcia z uwzględnieniem nie tylko rodzaju terenu ale również logistyki i taktyki. Każdy pojazd ma limit amunicji oraz paliwa, więc musimy dbać o dostawy zaopatrzenia prosto na linię frontu. Każdy pojazd ma około 10 statystyk opisujących jego skuteczność w terenie(podział na pancerz góra/przód/tył/bok na start). Do tego dochodzą detale jak zakopanie się w terenie bagiennym, urwane gąsienice, uszkodzone stabilizatory i systemy celownicze, płonące silniki itd. itp.

W efekcie do kazdego starcia musimy się przygotować zarówno logistycznie jak i przeprowadzając należyty zwiad. Niezauważenie oddziału ppanc ukrytego w lesie będzie nas słono kosztować!

Samych jednostek jest niemalże 400(brakuje tylko lotnictwa, muszą starczyć śmigłowce) przy czym nie ma tu mowy o "kamień-nożyce-papier" czy też lustrzanym odbiciu stron konfliktu. Należy znać swoje mocne i słabe strony i umieć je wykorzystać, przy czym należyte planowanie z uwzglednieniem terenu to podstawa.

Za wykonywanie zadań w kampanii dostajemy gwiazdki dowodzenia, które pozwalają nam odblokowywać nowe jednostki lub nowsze wersje już posiadanych. Gra stale monitoruje nasze wyniki i aktualizuje konto statystyk. Odblokowane jednostki możemy wykorzystywać również w multiplayerze.

Tu docieramy do sedna sprawy, bo Wargame to gra typowo multiplayerowa. Od 1v1 do 4v4 na ogromnych mapach będziemy walczyć z innymi graczami przy okazji odblokowując coraz to nowe jednostki(single zapewnia mniej pkt niz multi) aby jeszcze lepiej pokonywać wrogów. Fanów solowych ataków od razu mogę uspokoić. Z racji na opisany wyżej realizm gry nie ma opcji wygrania z kimkolwiek bez kooperacji!!

Każdy kto grał w World in Conflict zrozumie co mam na myśli. Tutaj jednak nie mamy żadnych specjalnych zdolności aby nagle zalać wroga napalmem ;)

A teraz technikalia. Grafika od baardzo uproszczonej wtrybie lotniczym, który oglądamy większość czasu po bogaty w detale świat po zbliżeniu kamery. Dźwięki na dobrym poziomie. Optymalizacja wygląda na udaną(gram na wysokich detalach i nic nie przycina nawet przy większych starciach)

W pełni rozumiem dlaczego gra otrzymuje tak wysokie recenzje. 9/10 to w pełni zasłuzona ocena przy czym osoby lubiące realizm i multi wystawiają często nawet 10/10 ;)

Gorąco zachęcam do kupna i gry. W końcu wymagający RTS bez ukłonów dla casuali :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

ubiegłeś mnie a raczej wyręczyłeś, bo od dwóch dni się zbierałem by założyć temat ale wewnętrzny leń się nie zebrał, by coś napisać :-)
Gra fenomenalna, nie bawiłem się tak dobrze od czasów World in Conflict. Zaznaczam jednak (jak kolega już wspomniał) że gra nie jest przeznaczona dla casuali. Nie jest to typowy RTS(U) (real time spam units ;)) jak jakieś Starcrafty, C&C i multum innych gier. Tutaj spory nacisk położono na taktykę i strategię. Na początku przytłacza pozorne skomplikowanie i ilość zasad, tabelek, efektów terenowych itd. i mogą przerazić nawet zatwardziałego miłośnika strategii. Jednak po pół godzinie zaczynamy się czuć pewnie i gra niesamowicie wciąga.
Od siebie dodam tylko trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=UaIe9T_VDWc

i gameplay (po angielsku wyjaśniajacy bardzo dokładnie wszelkie aspekty rozgrywki - przyznam, że to on mnie nakłonił do kupna gry w dniu premiery i nie żałuję)
http://www.youtube.com/watch?v=nf2sJkcGOog

Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Pograłem jeszcze trochę i starłem się z przeciwnikiem na dużo wyższym poziomie. Zauważyc można 2 problemy w multi. Pierwszym jest własnie ów poziom. Osoba na wyższym ma lepsze/więcej jednostek co daje jej przewagę na polu bitwy. W efekcie gracze na wysokich poziomach tłuką tych słabszych, bo jest to jeszcze prostsze. W sytuacji gdy wrogie heli mają wiekszy zasięg niż moje AA możemy zapomnieć o wygranej.

Drugi problem to odblokowywanie jednostek w postaci "talii" danej strony konfliktu. Załóżmy, że odblokowujemy sobie NATO. Odpalamy multi a tu gra typuje nas do Układu i mamy problem, bo nie inwestując również w tę "talię" nie mamy czym walczyć ;)

No ale nie jest to gra dla casuali, więc pozostaje grać i odblokowywać z głową a potem z jeszcze większym zaangażowaniem grać :P

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wygląda jak World in Conflict.
To dobrze :)

Nie wiedziałem że już ma premierę. Widzę nawet że klucz można dostać za głupie 55 zł. Może i wypróbuje.
Jak wygląda multi ? Jest system jakiś perków dla jednostek (dodatkowe uzbrojenie, modyfikacja, te sprawy ?) czy też po prostu odblokowujemy nowe jednostki ?

P.S Na jakiej podstawie mówi się że gra nie jest dla Casuali ? W sumie w World in Conflict tak trudno nie było, RUSE też nie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Chyba wyraźnie napisałem,że gra z RUSE łączy tylko silnik graficzny. Napisałem o totalnie innym podejściu do rozgrywki. Napisałem o braku "perków", więc nie wiem skąd pytanie. Napisałem nawet "odblokowujemy nowe jednostki" ale chyba cos nie czytałeś poprzednich postów...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 29.02.2012 o 15:08, Lailonn napisał:

Chyba wyraźnie napisałem,że gra z RUSE łączy tylko silnik graficzny. Napisałem o totalnie
innym podejściu do rozgrywki. Napisałem o braku "perków", więc nie wiem skąd pytanie.
Napisałem nawet "odblokowujemy nowe jednostki" ale chyba cos nie czytałeś poprzednich
postów...

Napisałeś o braku zdolności, co można rozumieć bardzo ogólnie. W WiC miało się do dyspozycji zarówno opcje wsparcia (np. wspomniany przez Ciebie napalm) czy też poszczególne dodatkowe akcje jednostek (sprint u piechoty,flary w heli, pociski w czołgach do lekko opancerzonych celów). Także aż tak dobrze tego nie wytłumaczyłeś.
To samo z jednostkami. Ok, napisałeś że się je odblokowuje, ale ni słowa o tym czy można później do nich dodawać inne uzbrojenie, czy jakoś je modyfikować. A wiem że w prasie i w mediach było o tym nieco w zapowiedziach.
Także sorry, ale tak dokładnie to raczej tego nie opisałeś. Ale luz, najwyżej poczytam jakieś recenzje.

P.S Z ilością jednostek do dyspozycji jak jest w czasie bitwy ? Steruje sobie 4 czołgami/helikopterami, czy mam nieco większą ilości do dyspozycji ? W WiC było to nieco ograniczone, w RUSE można było nieco zaszaleć, a tu nie wiem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 29.02.2012 o 15:22, Darkstar181 napisał:

Ok, napisałeś że się je odblokowuje, ale ni słowa o tym czy można
później do nich dodawać inne uzbrojenie, czy jakoś je modyfikować.


Nie, przebiega to troszkę inaczej niż w WIC. W przypadku kampanii solo (w multi raczej też) za realizowanie kolejnych celów misji, dostajesz wspomniane gwiazdki dowodzeznia i je wykorzystujesz na odblokowywanie kolejnych jednostek. W sumie to to samo co ulepszenia, ponieważ przykładowo Leopardów (jedynek) jest chyba z 5 do odblokowania, różnią się wersją, niektóre mają lepszy pancerz, działo stabilizowane, zasięg itd. To samo tyczy się piechoty, zasadniczo masz piechotę zmotoryzowaną (vivat Motostrielki ;))/ drużynę z RPG / miotacz ognia. Większość z nich ma po parę wersji do odblokowania z różnicą karabinów/ broni Ppanc (od rpg''a do systemów fire-forget itd.

Dnia 29.02.2012 o 15:22, Darkstar181 napisał:


P.S Z ilością jednostek do dyspozycji jak jest w czasie bitwy ? Steruje sobie 4 czołgami/helikopterami,
czy mam nieco większą ilości do dyspozycji ? W WiC było to nieco ograniczone, w RUSE
można było nieco zaszaleć, a tu nie wiem.


Mogę powiedzieć o kampanii (multi nie ruszam dopóki czegoś nie poodblokowuję.)
Sprzęt zasadniczo kupuje się w plutonach, batalionach itd: 4 czołgi 3 wozy z piechotą 2 myśliwce. itd (można też w mniejszych ilościach, ale w większych dzieli na takie właśnie squady) Wykupujesz je za punkty wsparcia, które przybywają z szybkością zależną od punktów na mapie które kontrolujesz ( takie sobie połacie) Oczywiście punkty te kontroluje się nie samą obecnością ale wprowadzeniem tam pojazdu dowodzenia który musi się tam gdzieś skampować w krzakach żeby go wróg od razu nie dostał. Posiłki przywołujesz jak w WIC z tą różnicą, ze nikt nie zrzuca czołgów ze spadochronów. Tylko po wybraniu i zaznaczeniu miejsca posiłki przybywają z krańca mapy z punktów które kontrolujesz i mają opcję posiłków. Wjeżdżają i z największą możliwą prędkością pędzą w punkt który wybrałeś. (wiem, namieszałem ale to łatwiejsze niż myślisz) Dodatkowo w kampanii jest to ograniczona liczba sprzętu i powiedzmy w pierwszej misji masz 16 leopardów wsparcia, gdy stracisz dwa, w kolejnej masz już 14 dostępnych :) (i właśnie dlatego nawet singiel nie jest casualowy, nie można spamować, mimo duzej liczby dba się o każdą jednostkę a każdy błąd moze nas w ciągu chwili kosztować cały batalion czołgów - przykładowo szarża przez otwarte pole kosztowała mnie 6 leopardów wziętych z ukrytych w pasie lasu T-55 - bogom dzięki za save)
No i nie ma aktywnej pauzy a teren jest ogromny i czasem walki toczą się w różnych rejonach mapy.

Ahh dodam jeszcze, że w menu jest j. Polski więc nawet dla słabiej znajacych ENG problemu nie będzie.

Pozdrawiam.


EDIT: tu masz wszystko wytłumaczone. pod filmikiem autor dał nawet spis timeline'u gdzie o czym opowiada
http://www.youtube.com/watch?v=NVeNnQT7uF4&feature=related

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Napisłęm o braku zdolności co oznacza, ze jest brak jakichkolwiek zdolności ;)

Napisałem:
"Za wykonywanie zadań w kampanii dostajemy gwiazdki dowodzenia, które pozwalają nam odblokowywać nowe jednostki lub nowsze wersje już posiadanych"

Co oznacza, że można odblokować nową jednostkę lub nowszą wersję już posiadanej. Jakby się dało modyfikować pojazdy jak w World of tanks to bym napisał ;) Zazwyczaj pisze się o tym co się da a nie czego nie.

Bitwy są duże. Widziałem graczy z armiami po xx jednostek ale ja wolę małe oddziały wysokiej jakości.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Im dłużej gram w multi tym bardziej boli różnica poziomów. Gracz o 4-5lvli wyżej ma takie zabawki, że ciężko mu cokolwiek zrobić. Warto wpeirw chyba ukończyć kampanię aby mieć odblokowane jakieś lepsze jednostki, bo inaczej dupa ;]

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 29.02.2012 o 17:30, Lailonn napisał:

Im dłużej gram w multi tym bardziej boli różnica poziomów. Gracz o 4-5lvli wyżej ma takie
zabawki, że ciężko mu cokolwiek zrobić. Warto wpeirw chyba ukończyć kampanię aby mieć
odblokowane jakieś lepsze jednostki, bo inaczej dupa ;]

Właśnie się dowiedziałem że wręcz jest to zalecane. Raz że kampania jest swoistym tutorialem, dwa że w jej trakcie można zdobyć wystarczająco punktów do odblokowania przyzwoitych jednostek do multi.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

1lvl multi = 6pkt. W pierwszej misji single dostałem 12pkt. Z tym, że w multi poziomy lecą dość szybko, więc chyba wychodzi na to samo. Oczywiście wygrywając w multi leci szybciej ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 29.02.2012 o 12:39, Lailonn napisał:

Tytuł jest stricte STEAMowy ale można już dostać u nas
w kraju tanie(60zl) klucze i ominąć niekorzystny cennik ;)


Już takie tanie w porównaniu do pudełkowego za 69zł to nie są ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Pudełka nie bło gdy kupowałem klucz ;)

Udało mi się stoczyć - zwycięską - bitwę 2v2 gdzie każdy z graczy był 4-5poziomów wyżej. Kluczem do sukcesu okazał się rajd na tyły wroga i zniszczenie mu budynków baz. Kolejne pkt do nowych jednostek i im wiecej czytam o nich tym trudniej wybierać. Nie ma "all in one". Pewne czołgi atakują mocniej ale mają słabszy pancerz podczas gdy inne dokładnie na odwrót. Warto chyba mieć oba w arsenale aby dopasować się do ofensywnej lub defensywnej sytuacji na polu walki.

Co do lepszych poziomów pojazdów to zawsze jest limit. Moge mieć np tylko 4 najlepszle leopardy a najsłabszych aż 30. Nie wiem czy limit ten rośnie wraz z podbijaniem mapy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 29.02.2012 o 18:47, Lailonn napisał:

Pudełka nie bło gdy kupowałem klucz ;)

Nie wiem kiedy kupowałeś :P ;)

Ludzie, ale smaka robicie, a ja dopiero po meczu (PL - PT) zainstaluję i może ze dwie misje w kampanii przejdę :(

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ukończyłem drugą misję w kampanii i ponownie niemalże 30min (ale gram ostrożnie, więc można pewnie i w 20min). Misji jest bodaj 22, to na jakieś 3-5h zabawy pozwoli. Chyba, że kolejne będą o tyle trudniejsze, że będziemy się modlić po każdym zdobytym wzgórzu ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

to szybciutko grasz. Mi pierwsza misja zajęła 40 minut (6 podejść by przejść bez strat własnych +4 punkty ;))
Druga to prawie godzina. No ale ja realizuję cele których nawet nie mam. Przykładowo w drugiej misji zdobyłem wszystkie możliwe punkty za pomocą jeep''ów dowodzenia, żeby mi przypadkiem wróg z boku gdzieś nie wyjechał zanim wziąłem się za obronę przesmyku. No i ja modlę się nie tylko przed zdobyciem każdego wzgórza, ale i przy pokonywaniu każdego zakrętu i połaci lasu ^_^ Wróg czai się wszędzie. :)
Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 29.02.2012 o 23:31, Pariah napisał:

to szybciutko grasz. Mi pierwsza misja zajęła 40 minut (6 podejść by przejść bez strat
własnych +4 punkty ;))

Ja na razie 2 podejścia do misji 1 i dwie porażki ^^

Dnia 29.02.2012 o 23:31, Pariah napisał:

Druga to prawie godzina.

Ciekawe ile mi zejdzie na tą pierwszą (chyba za bardzo przejmuję się, że skończy się paliwo/ammo :P).

Dnia 29.02.2012 o 23:31, Pariah napisał:

No i ja modlę się nie tylko przed zdobyciem każdego wzgórza, ale i przy pokonywaniu każdego
zakrętu i połaci lasu ^_^ Wróg czai się wszędzie. :)

Muszę też chyba się przeprosić z klawiszem F5 ;>

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A właśnie myślałem, że gram mega powoli. Pierwza misja bez strat zajeła mi 22minuty chyba. Druga 25min przy czym obie mam na max "wygwiazdkowane"

Pograłem więcej w multi. Z tego co widzę to aby móc złożyć sensowną talię musimy wydać na daną stronę około 30 gwiazdek(40 jeśli testujemy). Czyli po przejściu 3 misji kampanii można już jakoś grać ;)

Warto zajmować punkty kontrolne na mapie!! Im więcej tym szybciej regenerują się punkty przy czym strefa startowa CHYBA nie daje ich wcale. Właśnie przegrałem mecz, bo poza mną nikt nie podbijał nic i gdy straciłem armię nie miałem już punktów na cokolwiek.

ps. Warto inwestować w Układ, bo mało kto nim gra w sieci sam z siebie i finalnie dostajemy w dupe ilekroć nas wylosuje ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 01.03.2012 o 01:22, Lailonn napisał:

Pograłem więcej w multi. Z tego co widzę to aby móc złożyć sensowną talię musimy wydać na daną stronę > około 30 gwiazdek(40 jeśli testujemy).

<ciach>
Dlatego też na razie siedzę na singlu. Mam uzbierane tych dwadziescia parę gwiazdek i zastanawiam się na co je wydać ;) Rozum podpowiada na NATO, by sobie ułatwić kampanię a serce (jak w reklamie;)) jest całkeim za Układem Warszawskim na którego sprzęcie bardziej się znam i lubię i który jest moim oczywistym wyborem w grze multi.

@RakuPL

Widzę, że gra Ci się spodobała, jest jakaś świeżość w grze której nie przechodzi się od tak, spamując wojsko. Uznałem, że bardzo miło czasem wrócić do korzeni i potrudzić się trochę, pokombinować itp. Daje to mnóstwo radości.
Ja osobiście nie miałem problemów z ammo i ropą. Raz zdażyło mi się jechać dosłownie na oparach a pluton czołgow zszedł do ok 20 pocisków. Wycofałem się w las i posłałem Oriony z zaopatrzenia do bazy po resupply. Gdy były w połowie drogi powrotnej zaczął się kontratak. Przyznam się, że trochę się spociłem :P
Ogólnie to zawsze trzymam zaopatrzenie w pobliżu, gdyby jakaś maszyna wymagała naprawy pancerza.

Pozdrawiam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.


Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować