Zaloguj się, aby obserwować  
Gram.pl

Cyberpunk, transhumanizm, 2020 i CDPR - czego możemy się spodziewać?

21 postów w tym temacie

gram.pl

Myszasty, jako cyberpunkowy weteran (dosłownie i w przenośni), nie mógł przejść obojętnie obok zapowiedzianej przez CD Projekt RED nowej gry cRPG opartej na systemie Cyberpunk. I zaczął się zastanawiać, jak ta gra może wyglądać...

Przeczytaj cały tekst "Cyberpunk, transhumanizm, 2020 i CDPR - czego możemy się spodziewać?" na gram.pl

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy tekst, w miare rozsądne potraktowanie tematu i wskazanie kilku istotnych punktów na tym etapie powstawania gry. Wątki dotyczące transhumanizmu były i może nadal są maglowane w oddzielnym temacie na forum i moze niech tam pozostaną.

Co do formy gry... Bardzo ciężko będzie przedstawić wszystko tak jak w oryginalnym systemie. Ubogość medium jakim są komputery utrudnia przekazanie całej glębi gry rockerem, czy fixerem. Idąc dalej dzisiejszy archetyp gracza, przyzwyczajonego do prymitywnych i głupich gierek opartych na tłuczeniu w kolorowe guziki nie pomaga w tym przedsięwzięciu. No i wreszcie wielotorowość rozgrywki - jak słusznie zauważono w artykule netrunner wymaga tak naprawde osobnej gry w grze, a fabuła dla agenta korporacyjnego (nawet kreta) nie może być taka sama jak ta u większości rockerów. Bardzo trudno zadanie dla CDPR.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mysza odczucia mam podobne. Największą bolączką jest to co napisałeś na temat klas. Różnice między nimi często są zasadnicze więc RED''dzi musieli by praktycznie zrobić kilka różnych gier w jednej aby oddać klimat papierówki. Ogólnie na tym poziomie ''informacji'' to ciężko cokolwiek wysnuć.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

I dlatego trzeba przyjąć, że istnieją pewne ograniczenia i iść na ustępstwa, ale szczegóły w przyszłości.

Arasaka, ach i to życie na krawędzi. Psycho Squady i brutalność Policji i tylko szał elektronicznych wszczepów i chipowo poprawianej sprawności w świecie, w którym zwycięża nie ten kto ma grubszy pancerz, ale ten kto pierwszy naciśnie spust.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mnie ciekawi system walki w tej grze. Czy będzie on bardziej action (no-target?) co by mnie bardziej zadowalało, czy przy tak złożonym projekcie CDPR postawi na jakiś fikuśny system pokroju D&D lub (o zgrozo, tfu, tfu) turówkę. Ja rozumiem, że te mechaniki sprawdzają się na papierze, a sam lubię pograć w strategoczne gry typu Smallworld czy Neuroshima, ale grając w grę wideo domagam się dynamiki i pełnej swobody ruchów, a nie nurzących momentami statycznych walk. Proszę CDPR, tylko nie tury!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 04.06.2012 o 14:39, krzysiek-xxx napisał:

Proszę CDPR, tylko nie tury!

A mnie by tam tury ucieszyły, nie cierpię gdy w Strategiach trzeba się wykazywać zręcznością małpy na koksie. Wolę sobie powoli i bez pośpiechu przemyśleć ruchy i decyzje.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 04.06.2012 o 14:42, Hubi_Koshi napisał:

> Proszę CDPR, tylko nie tury!
A mnie by tam tury ucieszyły, nie cierpię gdy w Strategiach trzeba się wykazywać zręcznością
małpy na koksie. Wolę sobie powoli i bez pośpiechu przemyśleć ruchy i decyzje.


Problem w tym, że Cyberpunk będzie grą RPG. Jeżeli Kiedykolwiek CDPR ogłosi, że robią grę strategiczną, nie będę protestował odnośnie systemu walki jaki tam wprowadzą. Nie będę dlatego, że strategiczne gry wideo mnie nie interesują, więc niech prostestują gracze, którzy będą w taką grę grać. Na razie CDPR robi gry z gatunku, który mnie najbardziej interesuje i jeśli umieszczą system turowy w swojej produkcji (którego nie trawię w grach wideo) to mogą zapomnieć, że kiedykolwiek zagram w ten tytuł.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 04.06.2012 o 14:47, krzysiek-xxx napisał:

Problem w tym, że Cyberpunk będzie grą RPG. Jeżeli Kiedykolwiek CDPR ogłosi, że robią
grę strategiczną, nie będę protestował odnośnie systemu walki jaki tam wprowadzą. Nie
będę dlatego, że strategiczne gry wideo mnie nie interesują, więc niech prostestują gracze,
którzy będą w taką grę grać. Na razie CDPR robi gry z gatunku, który mnie najbardziej
interesuje i jeśli umieszczą system turowy w swojej produkcji (którego nie trawię w grach
wideo) to mogą zapomnieć, że kiedykolwiek zagram w ten tytuł.

Strategie podałem jako przykład, z cRPGami jest tak samo, choćby taki Fallout czy różne japońskie RPGi. O ile gra nie ma Przynajmniej aktywnej pauzy to ja dziękuję.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 04.06.2012 o 14:47, krzysiek-xxx napisał:

Problem w tym, że Cyberpunk będzie grą RPG.

Tym bardziej tury były by wskazane. Głupawych zręcznościówek czy innych "dynamicznych" udających cRPG mamy ostatnio aż nadto (Bethesda, Bioware...). Bez rozbudowanej mechaniki też nie da się zrobić porządnego cRPG a przynajmniej nikomu się jeszcze nie udało.

Jest jedna, wspólna cecha wszystkich aRPG, walka w nich ssie na maks.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 04.06.2012 o 14:47, krzysiek-xxx napisał:

Problem w tym, że Cyberpunk będzie grą RPG.

I dlatego podział walki na tury jest wskazany. Może on być zatuszowany i ukryty (aktywne pauzy jak w BG chociażby, który też był grą turową), ale dla dobra rozgrywki i przeniesienia mechaniki systemu CP2020 najlepszym rozwiązaniem jest system turowy. To pozwoli na odpowiednie stosowanie mechaniki śmierci, która w tym RPG zależy nie tylko od takich banałów jak lokalizacja trafienia lub charakterystyka broni, ale bardziej skomplikowanych rzeczy (po raz kolejny w temacie tej gry - wstrząs bólowy/hipowolemiczny/mechaniczny). Cyberpunk jest chyba jedyną mainstreamową grą w której tak wielką role ma patomechanizm tego stanu - może jeszcze CoC próbuje to jakoś przedstawić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Też najbardziej martwi mnie jak zrobią klasy postaci. Albo powinni zmienić system i dowolnie tworzysz postać albo lepsze rozwiązanie niech fabuła będzie mieć budowę powieści szkatułkowej. Mamy kilka historii/rozdziałów w każdym gramy inną postacią (Netrunner, Fixer itd.) i poziomy/zadania są przygotowane pod nią. Potem historia splata się w jedną spójną całość którą mamy możliwość obejrzeć z różnych stron :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czytając te Wasze wywody dochodzę do wniosku, że aby spełnić te wszystkie oczekiwania REDzi musieliby wydać na produkcję gry jakieś ogromne pieniądze... Ludzie opanujcie się. Skoro oni chcą robić 2 gry AAA jednocześnie to skąd wezmą taką kasę. Nie oczekujcie gry na poziomie złożoności Skyrima czy deus ex bo nie ma takiego budżetu. Ja to wogóle myślę, że CD Projekt powiedział o tej grze tylko dlatego, aby zahamować spadki na giełdzie. Dał 2 concept arty i proszę zobaczcie, że warto kupować akcje spółki bo robimy kolejną grę. Pewnie nie mają nawet jednej linijki kodu tylko napędzają hype co im bardzo dobrze wychodzi. Ja szacuję, że aby wykonać większość tych rozwiązań potrzeba by budżetu 2 a nawet 3 razy większego od Wiedźmina. A jak wiemy nie ma na to szans..Poza tym Wiedźmin kulał pod względem takich aspektów jak okradanie wieśniaków bez konsekwencji, fatalnie zrobione elementy skradankowe itd. Niby śmieszne elementy ale bardzo psują imersję. Dlaczego jeszcze tego nie poprawili w patchu? Sredniowieczny RPG łatwiej jest zrobić niż futurystyczny chodźby ze względu na złożoność świata. Ja spokojnie, bez większych nadziei poczekam na pierwsze KONKRETNE informacje a nie na obietnice dewelopera i kolejne wywody znawców tematu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 05.06.2012 o 13:09, dani1234 napisał:

Ja to wogóle myślę, że CD Projekt powiedział o tej grze tylko dlatego, aby zahamować spadki na giełdzie.


Myślę, że zrobił to z kilku powodów, wśród których jest konstrukcja międzynarodowej ekipy i komunikacja z graczami, którzy od dawna oczekują jakichś konkretów. A spadki? Nie wiem, czy cokolwiek jest je w stanie zahamować, bo drobni inwestorzy CDPR są nieobliczalni, a trzeba jeszcze wziąć pod uwagę ogólną sytuację ekonomiczną.

Dnia 05.06.2012 o 13:09, dani1234 napisał:

Pewnie nie mają nawet jednej linijki kodu


Gra jest w preprodukcji. Prace koncepcyjne w toku, podobnie scenariusz.

Dnia 05.06.2012 o 13:09, dani1234 napisał:

Wiedźmin kulał pod względem takich aspektów jak okradanie wieśniaków
bez konsekwencji, fatalnie zrobione elementy skradankowe itd. Niby
śmieszne elementy ale bardzo psują imersję. Dlaczego jeszcze tego
nie poprawili w patchu?


Nie poprawią już tego. Za dużo grzebania w ogólnych mechanizmach gry.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 05.06.2012 o 13:09, dani1234 napisał:

Nie oczekujcie gry
na poziomie złożoności Skyrima czy deus ex bo nie ma takiego budżetu.


Jest. Gra AAA oznacza właśnię grę o wysokiej jakości za ogromną kasę. Zapowiedzieli tytuł AAA to oczekujemy jakości AAA.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 05.06.2012 o 13:40, Nagaroth napisał:

Jest. Gra AAA oznacza właśnię grę o wysokiej jakości za ogromną kasę. Zapowiedzieli tytuł
AAA to oczekujemy jakości AAA.

Seriously? A ja od dawna byłem przekonany że gry AAA to zkażualizowane gry z przerośniętym hype''m i ponad połową całego budżetu na marketing... No kto by pomyślał. Człowiek się całe życie uczy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dobry artykuł, pomimo tego, że nie znam tej papierowej gry to mam w sercu miejsce dla cyberpanka. Oryginalny Deus Ex ma u mnie miejsce na piedestale gier idealnych (oczywiście biorąc pod uwagę okres w jakim się ukazał). Sporo się dowiedziałem z tego artykułu o tym systemie. Na pewno będą uproszczenia względem wersji papierowej, dlatego CD Projekt może pokusi się nie tylko o zrobienie gry, lecz o zrobienie całej serii! To by rozwiązało problem różnorodności klas postaci, przykładowo każda część miałaby po 2 klasy postaci. Takie moje gdybanie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Transhumanizm to jedno z bardziej niebezpiecznych zjawisk z jakimi mamy do czynienia.
Ciekawe, że na GRAMie mamy poruszony ten temat. Proponuję wszystkim zapoznanie się z nim.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Panowie "czapki z głów". Już dawno nie czytałem tak ciekawego artykułu. Gratuluje znajomości tematu i świetnego wyczucia klimatu gry.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję że podobne zdarzenia jak te z Cyberpunk 2020 nie spotkają ludzkości w przyszłości, bo byłby to koniec naszego człowieczeństwa, stalibyśmy się maszynami, przestalibyśmy być ludźmi. Także po przeczytaniu wizji systemu cyberpunk Mike''a Pondsmitha odetchnąłem z ulgą że to tylko gra i nie wydarzyło się to naprawdę i mam nadzieję że to się nigdy nie wydarzy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zaloguj się, aby obserwować