Zaloguj się, aby obserwować  
Gram.pl

Artykuł: XCOM: Enemy Unknown - recenzja

73 postów w tym temacie

Dnia 09.10.2012 o 08:33, naczelnyk napisał:

Na gram.pl są ludzie potrafiący pisać ciekawie i bezpośrednio bez używania językowych
potworków z podwórka i chciałbym, żeby pan Serafin musiał równać do nich, a nie odwrotnie.


Na szczęście nikt nie musi do nikogo równać, bo to jest wolny kraj i każdy może mieć własny, charakterystyczny styl pisania, nawet jeśli ktoś inny uważa, że czytanie tekstu napisanego bez kija od miotły w tyłku jest poniżej jego godności i że wszyscy powinni w te pędy zaspokajać jego wyrafinowane literackie gusta nawet w recenzjach popkultury na internetowych portalach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 09.10.2012 o 10:25, KeyserSoze napisał:

z tego co wiem, koniec można odwlekać chyba w nieskończoność

To by była bardzo dobra wiadomość, zwłaszcza że ja uwielbiam długie gry :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 11.10.2012 o 00:08, Azazell napisał:

Czy można w grze włączyć polską wersję kinową? Czy polskie napisy i oryginalny głos?

są dwie wersje na PC ENG i PL bo gra używa steam

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 11.10.2012 o 00:08, Azazell napisał:

Czy można w grze włączyć polską wersję kinową? Czy polskie napisy i oryginalny głos?


Możesz mieć albo pełną angielską albo pełna polską wersję językową do wyboru, nie ma możliwości wyboru pomiędzy polskimi napisami i angielskim dubbingiem z tego co się orientuję, chyba że się mylę wtedy przepraszam za wprowadzenie w błąd :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

"Na szczęście nikt nie musi do nikogo równać, bo to jest wolny kraj i każdy może mieć własny, charakterystyczny styl pisania, nawet jeśli ktoś inny uważa, że czytanie tekstu napisanego bez kija od miotły w tyłku "
----------
Tylko że Pan po prostu nie ma stylu i nie potrafi pisać. A z tej wypowiedzi znowu wychodzi burak, bo co to niby jest, sugestia, że Myszasty albo Lucas taki kij mają?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 11.10.2012 o 10:27, Isildur napisał:

> Czy można w grze włączyć polską wersję kinową? Czy polskie napisy i oryginalny głos?


Możesz mieć albo pełną angielską albo pełna polską wersję językową do wyboru, nie ma
możliwości wyboru pomiędzy polskimi napisami i angielskim dubbingiem z tego co się orientuję,
chyba że się mylę wtedy przepraszam za wprowadzenie w błąd :)



Oj to nie dobrze.. Bedę musiał sam to przeprogramować lub w prosty sposób pogrzebać w plikach. Musi się dać. Firaxis chbya zrobiło grę w podobny sposób co Civilization V (jeśli chodzi o układ plików). W Civilization V też się dało zrobić kinową

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 08.10.2012 o 15:45, Zorpen napisał:

@Lordpilot

Twoj przyklad to taki troche z kapusty wyjety.

Tutaj embargo obowiazuje bo recenzenci dostali wersje preview przed premiera samej
gry, wiec 2K moze dyktowac sobie warunki jakie im sie podoba i redaktor musi sie do nich
dostosowac. To, albo moze czekac na premiere i recenzowac wersje retail.

idąc twoim tokiem myślenia ( i w czym zgodzę się z pilotem) wydawca na tej samej zasadzie może wymagać odpowiednio wysokiej oceny, bo dał wcześniej do testów, choć mógł tego nie robić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dnia 09.10.2012 o 09:06, Ring5 napisał:

Na koniec taka ogólna uwaga - naprawdę nie wiem czemu ludzie za wszelką cenę dążą do
tego, by remake był idealną kopią oryginału, zamiast go zmieniać/ulepszać...

cytując za wikipedią:
"remake gry to ponowne wydanie istniejącej gry wideo[6]. Zazwyczaj remake zachowuje tytuł, gameplay i fabułę pierwotnej gry, a poprawie ulegają elementy techniczne takie jak grafika, dźwięk i interfejs użytkownika. Przykładami takich remaków to np. gry Pokémon FireRed (pierwotnie – Pokémon Red), czy Counter-Strike: Source (remake Counter-Strike’a o całkowicie zmienionym silniku graficznym)."
analogicznie, jak ktoś chce robić remake xcoma, to powinien wziąć tę jedynkę, poprawić technikalia, ewentualnie dodać te patenty z sequeli, które się sprawdzały, a nie tworzyć z niego jakąś xcomopodobną pokrakę, bo jakby ktoś chciał grać w grę tylko podobna, to sięgnąłby po czeskie UFO czy jakiegoś innego klona oryginalnej koncepcji.
na przykładzie SW, bo zapewne są ci bliższe niż xcom (w 99% przypadków stąd się bierze brak zrozumienia - pozdrawiamy pana od relacji z E3, który w przypadku ponownie gwałconego Splintera ''nie rozumial jęczenia fanatyków'', ale gdy już mówił o swoim kochanym hitmanie, to już ciskał gromy na zmiany i ułatwienia) - jakby z TIE fightera, który był symulatorem (o ile można mówić o symulacji pojazdu który nie istnieje) zrobiono nagle ''remake'' w postaci uproszczonej arcadeówki/railshootera z interakcją ograniczoną do czterech strzałek i klawisza strzału, to zapewne sam byś jęczał że to jakiś gwałt i nieśmieszny żart, choć przecież teoretycznie główne założenia zostały te same.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tyle, że w pierwszym UFO nie było, aż takiego zagęszczenia przedmiotów na mapie, przez co wydawała się ona większa, tutaj praktycznie już lądujemy za zasłoną - wydłuża rozgrywkę??

Może i broń laserowa nie miała magazynków, ale okupowała to mniejszymi obrażeniami, oczywiście można było grać i skończyć grę, ale po co się męczyć? A nuż Muton czy inny Chryssalid podbiegnie i zrobi nam kuku?

Tak klasy postaci hmm, stracę gości z wyrzutnią i nie mam co liczyć na wsparcie broni ciężkiej, ba nawet mój inny wojak nie będzie w stanie podnieść i obsłużyć wyrzutni.
Jak już się tak upierają przy klasach, to może zróbmy tak, że każdy obsłuży każdą broń, tyle, że np. snajper będzie miał duże kary przy strzelaniu z rakietnicy.

Poza tym mam cały czas wrażenie, że gra na siłę pcha mnie do przodu i nie daje mi grać tak jak ja bym chciał.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Panowie dziwna sprawa.. Gram sobie przeszedłem już te 2 misje tutorialowe i mam możliwość rozbudowy bazy.. Jak wybieram jakieś miejsce pisze WYŁĄCZONE W SAMOUCZKU. Czy to znaczy, żę wybierając samouczka prowadzeni jesteśmy przez całą grę za rękę? Czy to się zmieni i będziemy mieli dowolność w wyborze różnych elementów?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 12.10.2012 o 19:41, Azazell napisał:

Panowie dziwna sprawa.. Gram sobie przeszedłem już te 2 misje tutorialowe i mam możliwość
rozbudowy bazy.. Jak wybieram jakieś miejsce pisze WYŁĄCZONE W SAMOUCZKU. Czy to znaczy,
żę wybierając samouczka prowadzeni jesteśmy przez całą grę za rękę? Czy to się zmieni
i będziemy mieli dowolność w wyborze różnych elementów?

Zmieni się z biegiem czasu

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Hahaha po raz pierwszy się cieszę że nie grałem w starsze wersje :) Wiem że to niewybaczalne i nie powieniem tego mówić głośno, ale jakoś ta seria akurat mnie omineła.Ale dzięki temu, nie będe mieć dylematów w stylu : "czy ta gra to godny następca" albo "czemu tu nie ma tego, a w pierwowzorze tamto było lepsze" :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 08.10.2012 o 20:25, Janek_Izdebski napisał:

A można go nadpisywać?


Automatycznie sie sama nadpisuje. Mówiąc o slocie nie miałem na myśli, ze zapisujesz dokładnei jeden raz w całej grze: możesz kilka razy, ale nie możesz mieć kilku równoległych zapisów żeby sprawdzić np. czy bardziej opłaca się wykonać badanie A czy B.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 12.10.2012 o 19:41, Azazell napisał:

Panowie dziwna sprawa.. Gram sobie przeszedłem już te 2 misje tutorialowe i mam możliwość
rozbudowy bazy.. Jak wybieram jakieś miejsce pisze WYŁĄCZONE W SAMOUCZKU. Czy to znaczy,
żę wybierając samouczka prowadzeni jesteśmy przez całą grę za rękę? Czy to się zmieni
i będziemy mieli dowolność w wyborze różnych elementów?


O ile wiem to musisz się pomeczyć tak do pierwszej misji z zestrzelonym UFO. Po niej już masz wolną rekę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 14.10.2012 o 23:01, Bambusek napisał:

Automatycznie sie sama nadpisuje. Mówiąc o slocie nie miałem na myśli,
ze zapisujesz dokładnei jeden raz w całej grze: możesz kilka razy, ale nie możesz mieć kilku
równoległych zapisów żeby sprawdzić np. czy bardziej opłaca się wykonać badanie A czy B.

Dzięki serdeczne. :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź sobie angielską wiki bo polska zazwyczaj uboga.
Remake =/= nowa grafika
Równie dobrze remake to może być gra zbudowana od podstaw na nowo, sama nazwa zresztą na to wskazuje.
To remake a nie jakiś refresh, gra zbudowana od podstaw na nowo z pewnymi założeniami oryginału.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 08.10.2012 o 15:36, Lordpilot napisał:


Bo cóż to się takiego stało, że tak nagle o tym samym czasie na różnych portalach obrodziło
reckami XComa ? Ano zapewne skończyło się embargo....*

Wiesz, mnie też często słowo "embargo" potwornie wnerwia. Ale w kilku przypadkach jestem w stanie je zrozumieć, a przykład z Grecją, który podałeś poniżej, nijak się ma się do recenzji gry. Co bowiem trzeba (a przynajmniej wypada) zrobić, by grę zrecenzować? Przejść ją, ukończyć, zaliczyć przynajmniej jednokrotnie. Jeśli styl rozgrywki tego wymaga, sprawdzić też (choćby na zasadzie porównania) różnice między rożnymi trybami, czy poziomami trudności. To zaś wymaga czasu, nawet w przypadku CoD-ów, bo mają przecież multi. I tu dochodzimy to sedna...

Embrago jest bowiem zazwyczaj "ceną" (i w tym momencie moim zdaniem raczej niską), jaką trzeba zapłacić za wcześniejszy LEGALNY dostęp do pełnej wersji gry. Dowolna gra, w którą możesz zacząć grać na tydzień przed premierą, warta jest trzymania się pewnych narzuconych zasad. Oczywiście moglibyśmy się na to nie zgadzać, ale w tym przypadku pojawiłyby się dwie kwestie:

1. W grę zaczęlibyśmy grać najwcześniej w dniu premiery, więc recka byłaby dopiero po kilku dniach. Byłaby dokładnie taka sama, ale kilka dni później. Bez sensu.

2. Aby móc zrobić to wcześniej, musielibyśmy zdobyć informację (w tym przypadku grę) na własną rękę, przed premierą. A sorka, chyba żadna redakcja czasopisma, czy portalu o grach nie dysponuje własnymi oddziałami komandosów, których operatorzy włamaliby się do siedziby studia, czy wydawcy i zdobyli upragniony kod. Bez sensu.

Za częściowy idiotyzm natomiast uważam embraga dotyczące informacji z różnych eventów, hands-onów etc. Rozumiem, jeśli mają one na celu "wyrównanie szans" - czasem bywa tak, że jakieś pokazy organizowane są przez 2-3 dni dla różnych grup dziennikarzy z różnych krajów. Ci, którzy załapali się na pierwszy dzień zgarnęliby całą śmietankę (czytaj odsłony), pozostali mogliby w zasadzie odpuścić sobie pisanie. I to nie z własnej winy, czy złej woli. Co innego, jeśli lecę na pokaz w połowie maja, a o tym, co widziałem napisać mogę na początku czerwca. Rzadko, bo rzadko, ale takie akcje też mają miejsce. I te są moim zdaniem głupie.

Generalnie, to o czym piszesz dotyczy wszelakich "łamiących wiadomości", czyli szybkich newsów o czymś ważnym. Tutaj liczy się faktycznie szybkość, dostęp do własnych źródeł etc. choć nie ukrywajmy - w naszej branży nie dzieją się rzeczy, które mogą zmienić porządek świata. Dlatego wuluzuj nieco z teoriami spiskowymi, bo nijak mają się do rzeczywistości. Mógłbyś narzekać i ja robiłbym to samo, gdyby owe embarga dotyczyły okresu po premierze, ale zazwyczaj pozwalają na publikację jeszcze przed nią.

I żeby nie było - nie mam pojęcia, jak było z X-COM, pisząc o kwestiach związanych z embargami, odnoszę do ogółu zasad poznanych w wyniku własnych doświadczeń.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 08.10.2012 o 15:36, Lordpilot napisał:

* Termin ten w niezależnym dziennikarstwie jest nieznany.


Serio? To jak wyjaśnisz kompletne milczenie, jakim objęto kwestię "rewolucji" na Islandii? Żaden portal, żadna gazeta czy stacja telewizyjna nawet słówkiem się nie zająknęły na temat obalenia rządu, odmowy spłacenia długu publicznego itp. Zamiast tego karmiono nas papką w stylu "a mama Madzi...".

Coś takiego, jak "niezależne dziennikarstwo" jest taką samą utopią, co "obiektywna recenzja". Najzwyczajniej w świecie nie ma prawa istnieć (tu od razu wyjaśnienie - recenzje nie są obiektywne, bo wpływają na nie takie czynniki, jak doświadczenie, preferencje itp). Wszystkie media są podporządkowane czemuś/komuś i tym się kierują przy doborze materiałów. Nie wierzysz? Spróbuj skontaktować się z programami typu "Uwaga!" czy inne "Superwizjery" i powiedzieć, że masz problem, że potrzebujesz pomocy... Moi znajomi, mający problem z odzyskaniem mieszkania, przejętego dzięki przekrętowi, próbowali. Wiesz, co usłyszeli? Że stacji jest w sumie przykro, ale taki materiał jest za mało sensacyjny, bo już kilka takich mieli, i teraz im się nie opłaca nawet przyjechać i sprawdzić, o co chodzi.

"Niezależne dziennikarstwo", gdyby w ogóle istniało, mogłoby występować w formie blogów, wpisów na portalach społecznościowych itp. Natomiast w świecie "poważnego" dziennikarstwa nie istniało, nie istnieje i istnieć nie będzie. Po prostu nie ma prawa. Media, które pokazałyby za dużo (lub niewłaściwe/niepoprawne materiały), szybko przestałyby istnieć.

Co do "embarga", o którym piszesz, to bierz poprawkę na to, że jest to również kompletna bzdura. Nie wiem, jak to wygląda na Gramie, ale wiem, że portale zachodnie otrzymują kopie gry przed premierą (czasem sporo przed premierą), natomiast warunkiem takiej współpracy jest to, że podpisują NDA (Non-disclosure agreement), zabraniający im publikacji (czy wypowiedzi) na temat danego tytułu do konkretnego dnia. Jest to dokładnie to samo, co występuje w wielu alfa-, czy beta-testach gier (a co ludzie nagminnie łamią). Jeśli NDA obowiązuje do dnia 01.01.2013, to nie dziw się, że minutę po północy 02.01.2013 zobaczysz nagle wysyp recenzji, artykułów i materiałów. To normalne i naprawdę nie ma w tym nic złego.

Rozumiem, że w czasach papierowych magazynów typu CGR czy innych PC Gamerów (u nas Top Secret/Secret Service/Gambler) również narzekałeś na "embargo", bo recki gier ukazywały się czasem nawet miesiąc po premierze? ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 11.10.2012 o 10:27, Isildur napisał:

> Czy można w grze włączyć polską wersję kinową? Czy polskie napisy i oryginalny głos?


Możesz mieć albo pełną angielską albo pełna polską wersję językową do wyboru, nie ma
możliwości wyboru pomiędzy polskimi napisami i angielskim dubbingiem z tego co się orientuję,
chyba że się mylę wtedy przepraszam za wprowadzenie w błąd :)


Można, tylko trzeba wiedzieć jak to zrobić :) Ja gram właśnie w ten sposób - angielski głos, a napisy PL.
Polecam! Nie traci się klimatu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zaloguj się, aby obserwować