Zaloguj się, aby obserwować  
Gram.pl

Europa Universalis IV - recenzja

15 postów w tym temacie

Miło, że ktoś się zabrał za napisanie recenzji tej gry. Zgadzam się z ogólnym wydźwiękiem recenzji, szczególnie trafne jest stwierdzenie, że jest to gra sandboxowa, w której sami wyznaczamy sobie cele. Co do "monarch pointów" to nie podzielam hurraoptymizmu i mam odczucia ambiwalentne. Z jednej strony przyczyniają się do poprawienia balansu rozgrywki (oczywiście o tyle, na ile to ma sens - wiadomo, że Aztekowie nie przegonią technicznie zachodu - no chyba że się zwesternizują ;0), a z drugiej losowość jest tutaj zbyt dużym czynnikiem. 3 punkty mamy "za darmo", 1-3 od doradcy i 0-6 od władcy, jeśli więc nam zabraknie "szczęścia", to możemy mieć tylko 4 punkty, czyli 1/3 tego, co można mieć mając "szczęście". Losowość jest OK, ale tutaj jest to doprowadzone do ekstremum, biorąc pod uwagę, że o te punkty rozbija się cała rozgrywka.
9/10 to może odrobinę za wysoka ocena, biorąc pod uwagę, że inne gry Paradoxu są jeszcze lepsze. No ale jest to dobra, bo stosunkowo prosta, gra od której można spokojnie zacząć konsumpcję strategii Paradoxu. Do wad dodałbym pożałowania godną politykę w kwestii DLC, która niestety odbiera trochę przyjemności z gry.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

> fajna strategia...
>
> nr zgłoszenia WY00531261 - może odpowiecie na moje zgłoszenie ?? za pomocą formularza
> kontaktowałem się kilkakrotnie, cały czas dostając tylko z automatu wiadomość że odpowiedź
> dostanę w ciągu 24 h mija kolejne 24 h i co i [m] nic !... nie odpisujecie tam to może
> tu odpiszecie ?

A nie wpadłeś na ten szalony pomysł, że inne osoby piszą newsy, a inne odpowiadają za obsługę sklepu? Może po prostu zadzwoń tam, załatwisz szybciej sprawę, a nie krzyczysz w komentarzach jak dziecko.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 16.10.2013 o 14:00, rastakol napisał:

fajna strategia...

nr zgłoszenia WY00531261 - może odpowiecie na moje zgłoszenie ?? za pomocą formularza
kontaktowałem się kilkakrotnie, cały czas dostając tylko z automatu wiadomość że odpowiedź
dostanę w ciągu 24 h mija kolejne 24 h i co i [m] nic !... nie odpisujecie tam to może
tu odpiszecie ?


Ostrzeżenie za słownictwo. Proszę swój problem zgłosić poprzez formularz: http://www.gram.pl/kontakt_formularz.asp?r=90

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dobra recenzja jak i ocena :) Brakuje mi jedynie zarządzania dworem/rodem jak z Crusader Kings 2 - więc i wszelakie akcje zabójców, kierowania małżeństwami, szkolnictwa potomków, wysyłania kapłana? aby zmienił kulturę w prowincji na naszą. No i... więcej typów jednostek wojennych w wyniku czego bitwy były by bardziej różnorodne, bo obecnie mamy piechotę + kawalerię + działa. W CK2 była lekka piechota, ciężka piechota, łucznicy, pikinierzy, lekka kawaleria, ciężka kawaleria, łucznicy konni? Gdyby w EU4 było tak jak w CK2 z ilością typów jednostek. Miodzio by było :(

btw. polecam mod ktory wyszedł 4 dni temu, a ilośc subskrypcji moda rośnie szybciej niz w jakimkolwiek innym modzie na steamworkshop EU4
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=185238907

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Świetna gra, pierwszy raz w historii serii EU skończyłem rozgrywkę. Zawsze gdzieś po drodze przestawałem grać i zaczynałem nową, a tu dobiłem do ostatniego dnia. Brawa za całe UI, wszystko jest bardzo czytelnie poukładane i wszelkie informacje są zawsze pod ręką. Nie ma gubienia się jak w poprzednich odsłonach. Sama gra okrutnie wciąga i trzeba mieć pod ręką budzik. Syndrom jeszcze jednej "chwili" (bo tur nie ma) jest tu bardzo silny i można niechcący zostać światkiem świtu za oknem (zdarzyło mi się).

Jedyne co mi się nie podobało to jednak ten handel, niby fajne ale w ogóle się tym nie zajmowałem. Jak wysłałem kupców na początku gry tak spędzili w tych samych miejscach całą rozgrywkę. Nowych dorzucałem w inne miejsca.. i tak sobie to samo działało. Kasy nigdy nie brakowało. Nuda.

Ucieczka armii po przegranej bitwie to coś co mnie denerwowało w tej grze, najgorsze że takiej armii nie mogłem nawet przechwycić - bieganie po całym terytorium hre za jedna armia nie jest fajne. Nie wiem, może już to zmienili - grałem bezpośrednio po premierze.

Z tymi punktami też był problem, bo z tego co pamiętam to średnio były zbalansowane: najmniej potrzebowałem mil, najwięcej adm, dip gdzieś po środku. Co przekładało się na idee, mil miałem najwięcej... na adm nie mogłem sobie zbytnio pozwolić.

Możliwe, że teraz już tam pozmieniali conieco, ja nolajfiłem przez tydzień po premierze i boję się odpalać tę grę ponownie :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jedna sprawa do autora. Staraj się czasem zamiast nazwy gry/serii stosować jakieś zamienniki. Jestem na to wyczulony i szlag mnie trafiał, jak w każdym akapicie co najmniej raz czytałem ''Europa Universalis'' w każdej możliwej odmianie. Użyte 19 razy w 11 akapitach. Że nikt na to nie zwrócił uwagi to nie ogarniam... Powtórzenia to najbardziej rzucający się w oczy błąd. Nikt nie czyta tych tekstów przed opublikowaniem?

A jeśli chodzi o samą grę. W Total Warach zawsze ślęczę godzinami nad warstwą strategiczną, bitwy pomijam. Dlatego też od dawna planuję zagrać w EU, która skupia się właśnie na zarządzaniu państwem. Póki co III mnie odrzuciła swoim interfejsem i poziomem skomplikowania, ale kto wie, może IV już przetrawię. Ale to dopiero za jakiś czas, kiedy stanieje.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@JayL

Recenzja jest świetnie napisana, nic na to nie poradzimy, że jesteś alergicznie wyczulony. Mi to jakoś w ogóle nie przeszkadzało.

A TW to piaskownica, w której ''warstwa strategiczna'' jest raczej rzeczą umowną. EU3 wcale nie było takie skomplikowane... Jest sporo bardziej skomplikowanych gier, nawet w stajni samego Paradoksu (chociażby HoI).
Niestety dzisiejszy odbiorca gier wymaga strzałki prowadzącej go przez korytarz - ba, najlepiej żeby gra sama się przechodziła.
Moja rada jest prosta - chcesz grać, musisz się przedrzeć przez całe to (pozorne) skomplikowanie. A jak już zacznie odkrywać i kumać mechanizmy rządzące grą, wtedy będziesz mógł czerpać z tego satysfakcję - że sam coś rozgryzłeś i wprawiłeś w ruch.
No chyba, że preferujesz wspomniane wcześniej, samoprzechodzące się gry z autoaimem. Wtedy faktycznie, nie tędy droga.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@xystof

Ekhem... Teksty piszę od bodaj 6 lat. Mam ich na koncie już kilkaset. Nigdy nikt nie przepuściłby mi jakiegokolwiek z taką ilością powtórzeń. To, że wylądował on bez przeszkód na stronie gramu świadczy tylko o braku profesjonalizmu tak samego autora, jak i portalu. To najbardziej podstawowy, kardynalny błąd. Tyle.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

> @xystof
>
> Ekhem... Teksty piszę od bodaj 6 lat. Mam ich na koncie już kilkaset. Nigdy nikt nie
> przepuściłby mi jakiegokolwiek z taką ilością powtórzeń. To, że wylądował on bez przeszkód
> na stronie gramu świadczy tylko o braku profesjonalizmu tak samego autora, jak i portalu.
> To najbardziej podstawowy, kardynalny błąd. Tyle.

Ja teksty piszę od 12 lat. Wiem co to są powtórzenia. Wiem też, dlaczego w tego typu tekstach używa się tak często pełnej nazwy gry, przy okazji wyróżniając ją z całej reszty tekstu na przykład pogrubieniem. Jeszcze 6 lat i też będziesz wiedział :P

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Być może. Sam pogrubiam nazwę gry, jasne. Tymczasem tutaj podtrzymuję swoje zdanie - owszem, można, a czasem nawet trzeba używać powtórzeń, choćby w celu uwypuklenia danej cechy. Jednak tutaj moim zdaniem nie widać w tym żadnego zamysłu i celu. Jeśli wskażesz mi konkretny, pozytywny efekt stosowania tego zabiegu w tym przypadku, nie będę miał wyjścia i uznam go za właściwy. Sam go niestety nie widzę, więc uznaję to za błąd. ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zaloguj się, aby obserwować