Zaloguj się, aby obserwować  
Gram.pl

Na wspieram.to trwa zbiórka na polskie, działające w przeglądarce MMO - Battle of Cultures

105 postów w tym temacie

Dnia 28.12.2013 o 18:13, Vejx napisał:

(...)To tak jak tutaj na gram.pl - bardzo
dobry serwis informacyjny a po komentarzach widać, że czytelnicy bardzo niskich lotow;)(...)

Użytkownicy są bardzo różni, ale sam serwis również nie jest tutaj taki znowu bardzo dobry. Starczy wspomnieć choćby o masie newsów z tytułami rodem z tabloidów i o podobnej wartości informacji.

Dnia 28.12.2013 o 18:13, Vejx napisał:

Gram w gry, obracam sie w tym swiecie, zarabiam na tym dobre pieniadze
i to najcudowniejsza rzecz na swiecie:)

Trochę słabo z tym obracaniem. Takimi tekstami raczej sobie nie przysporzycie popularności. Ktoś "obracający się" powinien raczej już wiedzieć, jak nie należy się zwracać do potencjalnych wspierających/klientów.
Swoją drogą, jeśli team faktycznie składa się tylko z 3 osób, to jest to stanowczo za mało do stworzenia tak rozbudowanej gry, jaką jest mmo.

Dnia 28.12.2013 o 18:13, Vejx napisał:

Tak czy siak, fajnie sie gadalo, uwielbiam takie tematy:)

Próba ucieczki od dyskusji i krytyki? Nie tędy droga.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tenebrael - Bardzo cieszę się , że wypunktowałeś swoją opinię i poparłeś pewnymi sugestiami.

Co do serwerów - mamy własne dysponujemy tak owymi :) faktycznie mógłbym powiedzieć "to nie twoja sprawa bo jakby nie patrzeć to wewnętrzeny interes teamu" aczkolwiek odpowiedziałem bo dbam o kontakt z ludźmi.

Co do samej gry . Pokazaliśmy póki co wszystko co możemy i prawie wszystko czym dysponujemy. To jest pre-alfa stąd też prośba o wsparcie :)

Hmmm , szczerze chwilę mi zajęło aby zastanowić Ci jak odpisać na ten mój nacisk na POLSKIE korzenie gry :D . Otóż drogi kolego ( jeśli mogę się tak zwrócić :P ) im więcej gier pochodzenia PL tym lepiej dla nas jako Polaków. Ceny takich gier będą brane miarą PLN a nie EURO albo USD co powszechnie widać nawet na steamie. Taki przeciętny Nowak nie zawsze jest w stanie kupić sobie 1 miesiąc WoW''a a to dlatego bo ceny są takie same dla wszystkich krajów. Nie mówię że wszyscy ale jednak jest pewien odsetek. Innym aspektem jest możliwość rozwoju rynku gier. Tworzenie nowych miejsc pracy dla polskich wydawców , grafików itd. jest bardzo ważnym aspektem. Nie będę tutaj pierdzielił o wspieraniu gospodarki bo byłoby to śmieszne. Chodzi mi o sam rozwój tego skrzydła rynku , który jest bardzo ogromny. To pozwoli znaleźć w Polsce nowe talenty .

Sama grafika raczej przedstawia pewien poziom zaawansowania gry. Co do contentu nie da się go stwierdzić póki wy ludzie/gracze nie zagracie. Zatem właśnie dlatego skierowałem się do wszystkich z prośbą o wsparcie abyście mieli taką szansę :)

PS : Odnośnie rocka i patronatu ... zapominasz że gram.pl też nas wspiera. Dowodem na to jest sam post o nas :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 28.12.2013 o 18:53, maniekk napisał:

Ehh, no i co zrobiłeś?
Zadałeś rzeczowe pytania, stosowne do tematu i twórca gry uciekł. Wstydź się ;)



Jakie uciekł ? Twórca gry też ma swoje życie prywatne i ma prawo na parę godzin zniknąć :) Jak masz jakieś pytania to słucham a w odpowiednim czasie poświęcę i Tobie parę chwil :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A co ma do tego do jasnej chole** za przeproszeniem Rock ?:p Kurdę że Rock jest ambasodorem to już dziękujecie ? A co to zmieni kto będzie ? Ja zagram ponieważ na takie coś zawsze czekałem , lubie strategi a takie połączenie MNIAM. Czasami poziom wypowiedzi użytkowników tego portalu doprowadza mnie do śmiechu... Wzięli Rocka ponieważ jakby nie patrzeć jest popularny a popularność tej grze napewno się przyda ...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Arcling:

Ja nie uciekłem i ja nie jestem twórcą gry:)

Nie powiedziałem, że uciekam od tematu, tylko mówie ogólnie, że fajnie się gadało. Czasami będę tutaj zaglądać, zobaczyć gdzie potoczyłą się dyskusja bo lubie takie tematy.

Valmar - bardzo fajny temat, szkoda, że bardzo stary to raz, a dwa powiedz mi ile osób zna osobiście Rocka z tych co tam się wypowiadają? Tam większość rzeczy jest mocno po-przekręcanych albo całkowicie wymyślonych. Nie twierdzę, że Rock jest bez skazy, sam też nie jestem;) Ty tez i kazdy inny również;) To nie robot, tylko człowiek, który popełnia jakieś błędy. Wiem jednak, że nie można mu odmówić dobrego podejścia do innych, tego, że jest osobą miłą, sympatyczną, brak mu złośliwości i ma chęć do pomagania innym. Nie zależy mu tylko na sobie, wyciąga rękę do innych. Porponuje poznać te osobę, którą chce się tak oczerniać. Z jednej strony mnie to wszystko bawi bo fajnie wiedzieć więcej i widzieć jak tak dużo osób się myli;) z drugiej jednak, smuci, że tak dużo osób zachowuje się w taki sposób - i nie mówię tutaj tylko o zachowaniu wobec Rocka a wobec wszystkich osób z TV czy internetu, którzy coś osiągneli w swoim grajdołku.

Jak jest tyle osób przeciwko komuś to ja chętnie zebrałbym je wszystkie w jedno miejsce, wziął Rocka i zobaczył co te osoby będą mówić. Myślę, że byłaby fajna impreza:)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 28.12.2013 o 18:22, Tenebrael napisał:

A teraz przechodząc do pytań...

1. Jak ma wyglądać model F2P? Jakieś konkrety, tabela bonusów dla Premium? Pytam, bo
to kluczowa informacja dla wartości gry. Opisz, jak to będzie wyglądać, i dlaczego NIE
będzie to Pay-To-Win ;)

2. Jakie inne ciekawe, nowatorskie rozwiązania będą w grze? Bo system głosowania na sojusze
jest fajny, ale to nieco zbyt mało, by wspierać Was, zamiast przeznaczyć tą kasę na np.
WoW, GW2 czy inną, umocnioną już na rynku markę.

3. Czy cały team zamyka się tylko w 3 osobach?

4. Jak duże będą tereny w grze? Ile stref, ile wirtualnych km2, ile miast, ile wiosek,
itp itd?

5. Jakie będą ceny premium? Czy będzie tylko podział na premium i nie-premium, czy również
in-game-purchases?


Tenebrael - LOW POLY to podstawa mmorpg. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej zachęcam poczytać trochę o serwerach i procesie obsługiwania gry przez nie ;) ( pojawiłby się zbyt długi off-topic )

1. Mamy bardzo dobrze zbalansowane prawa i moce graczy freemium i premium . Premium głównie będzie skierowane dla tych co spędzają mnóstwo czasu przy grze ale proszę tego nie mylić z tzn. Over Powerem w grach. Staramy się to zjawisko zwalczać jak tylko się da. Pozwolę sobie również zostawić dozę tajemnicy w tej kwestii :)
- Co do stawek będzie podział serwerów na narodowości i jeden serwer dla wszystkich. Poczyniliśmy tak aby stawki konta premium i innych usług nie były zbyt wygórowane dla różnych obywateli ( między innymi Polaków ;) ).

2. Już teraz mamy przygotowane bogate eventy tematyczne i okolicznościowe , daily questy , questy , bogata ilość map PVP , co do map PVE nieustannie je rozwijamy aby były zaraz duże i bogate w efekt wizualny i contentowy ( aby co chwilę coś się działo a nie wieczna bieganina ) .

3. Aktualnie dojdzie 4 osoba i to tyle.

4. Odpisałem częściowo na ten podpunkt w pkt.2. a co do mapy i jej ogromu odsyłam na mapę świata umieszczonej na wspieram.to w naszym projekcie :) .

5. Pozwoliłem sobie również na to odpisać w pkt.1. Co mogę dodać to fakt, że gracze premium będą mogli wygrywać również prawdziwą walutę np. PLN / EURO za skumulowane wygrane walki.

Musisz również zrozumieć że nie mogę zdradzić wszystkich aspektów. To co najważniejsze staram się już teraz i na wspieram.to ukazać. Dla porównania nawet GTA V miało swoje tajemnice do premiery ( powiesz "ale nie porównuj się do Rockstar Games" ... niby tak ale staram się uczyć od najlepszych ;) ) .

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@Vejx
Baju, baju. Kilka osób stawiało bardzo merytoryczne pytania. I co zrobił R? Zresztą z kim ja chcę dyskutować. Ze współpracownikiem? Wiadomo jakie masz i będziesz miał stanowisko.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 28.12.2013 o 19:03, Patrolpl napisał:

A co ma do tego do jasnej chole** za przeproszeniem Rock ?:p Kurdę że Rock jest ambasodorem
to już dziękujecie ? A co to zmieni kto będzie ? Ja zagram ponieważ na takie coś zawsze
czekałem , lubie strategi a takie połączenie MNIAM. Czasami poziom wypowiedzi użytkowników
tego portalu doprowadza mnie do śmiechu... Wzięli Rocka ponieważ jakby nie patrzeć jest
popularny a popularność tej grze napewno się przyda ...



Patrolpl - nawet nie wiesz ile nam (twórcom) dają siły tak pozytywne wypowiedzi :D Oby więcej takich ludzi i wsparcia z waszej strony ! :)

Co do reszty ... ja doskonale zdaję sobie sprawę z faktu , że większość , która narzeka po to tylko aby narzekać ( i to nawet nie na grę a na temat poboczny ) i nigdy nawet nie pomyślałaby o wspieraniu ( co dopiero finansowym ) jakiegokolwiek projektu. Mimo wszystko postaram się odpowiedzieć wam wszystkim na wszelkie pytania :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Valmar - dokładnie, ja Cie nie przekonam chocbym Ci dał czarno na białym bo i tak powiesz, że dowody sfalszowane:P

Dlatego lepiej idzmy grać w gry i dobrze sie bawic:)

Powodzenia dla Twórcy, ale też spokojnie - wszystkich nie zadowolisz:)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ok, skoro tak:

1. Jak będzie z klasami? Będą w ogóle jakieś? Profesje?
2. Czy trzeba będzie mozolnie grindować, żeby zdobywać fundusze na broń/zbroje? Jeśli będzie przegięcie, żeby zachęcić do wydawania prawdziwej gotówki, to kiepsko to widzę.
3. Kto będzie pilnował porządku w samej grze?
4. Czy jesteście przygotowani na obciążenie serwerów potencjalnymi graczami?
5.Trzy osoby w zespole? Jak na taki cel (serwer międzynarodowy), to chyba trochę mało? Jesteście gotowi na ewentualne wprowadzanie poprawek, kiedy zamiast 100 beta testerów, będzie np. 1000 graczy?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 28.12.2013 o 19:46, maniekk napisał:

Ok, skoro tak:

1. Jak będzie z klasami? Będą w ogóle jakieś? Profesje?
2. Czy trzeba będzie mozolnie grindować, żeby zdobywać fundusze na broń/zbroje? Jeśli
będzie przegięcie, żeby zachęcić do wydawania prawdziwej gotówki, to kiepsko to widzę.
3. Kto będzie pilnował porządku w samej grze?
4. Czy jesteście przygotowani na obciążenie serwerów potencjalnymi graczami?
5.Trzy osoby w zespole? Jak na taki cel (serwer międzynarodowy), to chyba trochę mało?
Jesteście gotowi na ewentualne wprowadzanie poprawek, kiedy zamiast 100 beta testerów,
będzie np. 1000 graczy?


Maniekk - Bardzo konkretne pytanie , na które oczywiście mam odpowiedź :)

1. Będą klasy , co ważniejsze u nas nawet płeć postaci będzie odgrywała inną rolę więc można powiedzieć , że po 8 klas na 1 nację / kulturę.

2. Nie aż tak mozolnie. Bardzo ważnym aspektem było dla nas aby gracz miał prawdziwe wrażenie , że coś ciągle się dzieje. Owszem , ceny będą wysokie ( nie ze względu na premium ) ale gracz tak naprawdę co chwilę będzie miał możliwość zarobku ( PVP , PVE , raidy , turnieje , misje , współpraca z innymi graczami , pomoc innym itd... )
- Także ponownie powtórzę że ceny będą wysokie ale nie ze względu na premium , tylko dlatego aby nie było zbyt łatwo , aby gracz się wysilił ( nie przesadnie ) . Można powiedzieć , że ilość spędzonych godzin w grze będzie wprost proporcjonalna do zysków :)

3. Mamy przygotowany już zespół ochotników ( których sprawdziwliśmy ) na testerów i moderatorów i stale ta liczba się zwiększa :)

4. Tak , w razie przeładowania serwer nie będzie się crashował a kolejkował graczy celem dołączenia do gry.
- Po drugie aby przeładować nasze serwer naprawdę trzeba będzie się postarać :)

5. Skąd taka wiedza , że to mało osób ? Tworzyłeś kiedyś gry ? :) Mamy opracowaną specjalną platformę pod ewentualne ( i oczywiste ) bugi w przyszłości. Nie ma gier bez błędów. Jesteśmy przekonani , że damy sobie radę. Po drugie liczba moderatorów , testerów itp. stale będzie się zwiększać wraz z rozwojem gry a uwierzcie mi że gra będzie nieustannie updatowana nowymi mapami , eventami itp.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

50 spamowych komentarzy powyzej o dupie maryny (rozumiem ze dzieci maja ferie zimowe i siedza przy kompie), ale gdzie jest link www do projektu ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 28.12.2013 o 19:14, Skubany91 napisał:

Tenebrael - LOW POLY to podstawa mmorpg. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej zachęcam
poczytać trochę o serwerach i procesie obsługiwania gry przez nie ;) ( pojawiłby się
zbyt długi off-topic )


Low poly to w zasadzie podstawa wszelkiej grafiki 3D, która musi być generowana na bieżąco. Wiem, bo sam nieco się grafiką zajmuję, choć jedynie hobbystycznie :) Natomiast bardziej chodziło mi o to, że, bez urazy, w porównaniu do dość mocno ugruntowanej konkurencji, Wasza produkcja dość mocno odstaje graficznie. Będzie to może poprawione do czasu pełniaka?

Dnia 28.12.2013 o 19:14, Skubany91 napisał:

1. Mamy bardzo dobrze zbalansowane prawa i moce graczy freemium i premium . Premium głównie
będzie skierowane dla tych co spędzają mnóstwo czasu przy grze ale proszę tego nie mylić
z tzn. Over Powerem w grach. Staramy się to zjawisko zwalczać jak tylko się da. Pozwolę
sobie również zostawić dozę tajemnicy w tej kwestii :)


Wiesz, to oczywiście Twoje prawo, jednak np. dla mnie (nie wiem, jak dla innych) bardzo konkretne info w tym temacie jest kluczowe, by projekt wesprzeć finansowo. Powiedzmy sobie szczerze: MMORPG z mikropłatnościami jest obecnie masa. Właśnie forma, w jakiej wprowadzane jest w nich F2P, jest głównym powodem, dla których spora rzesza graczy unika takich produkcji jak ognia. Myślę więc, że w przypadku projektu takiego jak Wasz (indie, crowdfunding) dokładne i konkretne informacje w tej kwestii są kluczowe.

Ogólnie zresztą imho (czysto subiektywnie) w projektach crowdfundingowych nie ma miejsca na tajemnice. Klarowność jest kardynalnym elementem, gdyż pozwala graczom zdecydować, czy chcą wspierać projekt, czy nie.

Stąd ja ze wsparciem czekam na więcej info na stronie projektu - bez tych danych nie wiem, czy chcę, by gra się ukazała.

Dnia 28.12.2013 o 19:14, Skubany91 napisał:

2. Już teraz mamy przygotowane bogate eventy tematyczne i okolicznościowe , daily questy
, questy , bogata ilość map PVP , co do map PVE nieustannie je rozwijamy aby były zaraz
duże i bogate w efekt wizualny i contentowy ( aby co chwilę coś się działo a nie wieczna
bieganina ) .


A coś, czego nie ma w innych MMO? Wybacz, że tak naciskam, ale to również ważny aspekt decyzji. Moje pytanie brzmi: "Czemu powinienem wesprzeć Was, podczas gdy na rynku mam co najmniej kilkanaście dużych, mocno ugruntowanych gier tego typu?". Pytanie trudne, ale konieczne :)

Dnia 28.12.2013 o 19:14, Skubany91 napisał:

Musisz również zrozumieć że nie mogę zdradzić wszystkich aspektów. To co najważniejsze
staram się już teraz i na wspieram.to ukazać. Dla porównania nawet GTA V miało swoje
tajemnice do premiery ( powiesz "ale nie porównuj się do Rockstar Games" ... niby tak
ale staram się uczyć od najlepszych ;) ) .


Różnica jest taka, że Rockstar nie prosił graczy o wsparcie finansowe przed ujrzeniem gry na oczy. Wy prosicie - więc to nieco zmienia postać rzeczy, zgodzisz się chyba :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Szczerze jakbyś poczytał gruntownie opis gry odpowiedziałbyś sobie na większość pytań jakie właśnie zadałeś :)

- Premium głównie będzie dawało możliwość ściągnięcia widgetu , który będzie powiadamiaj gracza o zmiana na żywo ( bez zbędnego spamu ) .
- Dodatkowo będziesz mógł wykupić sobie wewnętrzną walutę gry pozwalającą na udział w odpłatnych turniejach ( wyobraź sobie że grasz pojedynek drużynowy PVP i ty wraz z zespołem zgarniacie 100zł ) .

- Pytałeś czemu niby ta gra jest wyjątkowa - Na to pytanie spokojnie mogłeś znaleźć odpowiedź w opisie gry na wspieram.to :) Otóż spójrz na mapę świata. Jest ona podzielona na heksagony. Głównie mapa świata będzie służyła graczowi do podglądu aktualnego stanu dyplomatycznego. Każda zmiana ( każdy podbity teren ) daje graczowi nowe możliwości , nowe misje , nowe outfity , nowe instancje i tereny. Te zmiany są widoczne na żywo.
Czyli podbijasz teren wygrywając pojedynek ( powiedzmy że wygląda jak w wowie / lolu PVP ) i przyczyniasz się do zmian na twoją korzyść.

- Jak widzisz samo zwycięstwo daje bardzo wiele w przeciwieństwie do innych gier.

- Dodatkowo pojawi się aspekt craftingu . Gracz będzie mógł albo zakupić przedmiot za złoto / pln / albo stworzyć go zbierając niezbędne surowce z CAŁEJ MAPY ( stąd potrzeba podbijania terenu ) .

- Sam aspekt podbijania terenu nie będzie jak zwykła tekstówka ( przykładowo plemiona ) tylko w 3D.

- Każdy z graczy może albo pomagać innym przejmować teren albo obrać inną ścieżkę wypełniając samemu misje ( każdy gracz robi co woli i nie zmuszamy do interakcji aczkolwiek delikatnie zachęcamy poprzez samą naturę gry ) .

Co do naszych "tajemnic" dalej ich nie zdradzę . Pewnie zapytasz "dlaczego?" . Otóż gra jest w fazie alfa. Jeśli nie uzbieramy funduszy to nie powstanie. W takim przypadku ktoś kogo koszta nie przerażają a zobaczy potencjał gry ( a takich ludzi już wielu spotykałem ) może wyłożyć pieniądze , stworzyć kopię naszej gry i cieszyć się pewnym sukcesem. Stąd też zostawiamy część jako "niewiadomą" dla naszych graczy :) Nie widzę w tym nic złego zważając na fakt , że ukazaliśmy bardzo wiele.

Co do opinii odnośnie jakości grafiki , mogę się nie zgodzić ale jaki w tym cel ? Grafika to zawsze kwestia gustów i guścików :) Masz prawo twierdzić , że Ci nie odpowiada :)

Większość z tego co wypisałem było na stronie ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ok, thx za odpowiedzi. Tak zbierając wszystko do kupy, mam jeszcze na koniec kilka sugestii (oczywiście Wasza wola, czy weźmiecie je pod uwagę, czy nie):

1. Skoro, jak zrozumiałem, nie będzie w grze takich mechanizmów, jak boosty czy inne dodatkowe przedmioty za realną walutę (czyli de facto mechanizmów stanowiących o Pay-To-Win), uważam, że koniecznie warto o tym napisać jasno w opisie gry, gdyż jest to OGROMNY atut. W realiach, gdy większość F2P posiada takie idiotyczne wyciągacze kasy, ich brak to niezaprzeczalna zaleta.

2. Napisałeś, że wiedziałbym wiele z tych rzeczy, gdybym się wczytał w opis. Możliwe. Tylko o czym to może świadczyć? Może choćby o tym, że opis jest zbyt rozwlekły i nie do końca przemyślany. Uważam, że brakuje odpowiedniej hierarchizacji - wyszczególnienia krótko kluczowych elementów gry, które czynią ją wyjątkową, na samym początku, a dopiero później poruszanie mniej znaczących detali (jak fakt, że gra jest stricte polska, co nie ma najmniejszego znaczenia, a jest, o ile pamiętam, na samym początku opisu, tak, jakby to była najważniejsza zaleta Waszej produkcji). Wiem, czepiam się, ale cóż :P

Pamiętaj, że ludzie rzadko czytają dłuższe opisy od deski do deski. Najpierw przeglądają tekst wzrokiem, czytają pierwszy akapit, starają się wyłapać kluczowe dla siebie elementy. Warto, by et elementy - największe zalety gry - były przedstawione od razu na początku.

3. Dobrze by było, aby powstał jakiś filmik prezentujący mechanikę działania przejmowania terenów. Faktycznie, takiego mechanizmu jeszcze nie widziałem (no, podobny był w GW2 w trybie WvWvW PVP), więc warto to dokładnie nie tylko opisać, ale również pokazać.

4. A ja mimo wszystko będę naciskał, by więcej informacji było powiedzianych PRZED zakończeniem zbiórki. I to tylko i wyłącznie dla Waszego dobra. Jasne, bronicie swoich sekretów, ale gracze, nie czarujmy się, również bronią - stanu swoich portfeli. Zdecydowanie więcej osób zdecyduje się Was wesprzeć, mając komplet informacji, niż polegając jedynie na obietnicach ludzi z nowego, nieznanego studia, które nie ma jeszcze nic w swoim dorobku (to nie przytyk, każdy kiedyś zaczynał - po prostu stwierdzam fakt).

5. Nie zaszkodziłby też jakiś film z bezpośredniej rozgrywki. Na razie widziałem jedynie prezentację terenów (cóż, muszę to znowu powiedzieć - graficznie nie robiących zbytniego wrażenia, odstające od poziomu współczesnych MMO). Fajnie by było zobaczyć, jak gra prezentuje się w akcji, jak np. wygląda system walki, jak działa PVP, system zdobywania terenu itp. Słowem - zobaczyć grę, a nie widoczki :)

A tymczasem jeszcze raz życzę powodzenia. Na pewno projekt będę śledził, do czasu, aż nie zdecyduję, czy warto Wam przelać moje pieniążki :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zaloguj się, aby obserwować