Widek

Upgrade kompa / Modernizacja Komputera - pomoc, porady itp.

75448 postów w tym temacie

Dnia 01.06.2015 o 19:58, ziptofaf napisał:

Standardowo wszystkie RAM''y mają limit 1600 MHz niezależnie od rzeczywistych możliwości
i albo:
a) jeśli wspierają XMP to wystarczy włączyć toto w BIOSie. Trzeczywiściewi takie parametry
jakie powinien.
b) bądź jeśli nie wspierają to odwiedzasz stronę producenta, spisujesz informacje o parametrach
i ustawiasz je ręcznie - megaherce, timingi i napięcie.

Tzn wiesz, ja mam tam jakieś profile w ramach, że wystarczy je zmienić i taktowanie się automatycznie zmienia. Jakieś 16.00 czyli by odpowiadało 1600 Mhz. Ja mam 21.33. Czyli 2133 Mhz.

Dnia 01.06.2015 o 19:58, ziptofaf napisał:

Bo go RAM nieco spowalnia! :P

Dobrze, że tylko nieco. A jak by się je podkręciło? ;) W tym wypadku bawienie się profilami może nic nie dać?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 02.06.2015 o 11:38, vegost napisał:

Tzn wiesz, ja mam tam jakieś profile w ramach, że wystarczy je zmienić i taktowanie się
automatycznie zmienia. Jakieś 16.00 czyli by odpowiadało 1600 Mhz. Ja mam 21.33. Czyli
2133 Mhz.

Profile to właśnie XMP. A konkretniej profile XMP.

Dnia 02.06.2015 o 11:38, vegost napisał:

Dobrze, że tylko nieco. A jak by się je podkręciło? ;) W tym wypadku bawienie się profilami
może nic nie dać?


O, teraz mówisz z sensem :P RAM podkręcić się da tylko że wówczas po pierwsze wyłączasz profile XMP. Więc radzę się wczytać w ich specyfikację - jakie timingi mają obecnie, jakie napięcia itd. Zaczynasz od ustawienia najwyższych stabilnych ustawień jakie dawało XMP i powoli kierujesz się wyżej. Tylko nie przesadzaj z napięciami zresztą i nie przekraczaj, dajmy na to, 1.67V.
I z góry radzę poczytać o tym jak wygląda reset ustawień biosu na twojej płycie - przegięcie z ustawieniami pamięci zazwyczaj kończy się czarnym ekranem. Czasem płyta główna sama zauważy że coś jest nie tak a czasem nie.
Zasadniczo jeśli masz jakieś HiperShitxy to cudów nie będzie - z 2133 MHz CL11 zrobisz niewiele więcej - może uda się zmniejszyć kilka z timingów o 1. Niektóre kości lepiej poddają się podkręcaniu, inne gorzej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 02.06.2015 o 11:46, ziptofaf napisał:

O, teraz mówisz z sensem :P RAM podkręcić się da tylko że wówczas po pierwsze wyłączasz
profile XMP. Więc radzę się wczytać w ich specyfikację - jakie timingi mają obecnie,
jakie napięcia itd. Zaczynasz od ustawienia najwyższych stabilnych ustawień jakie dawało
XMP i powoli kierujesz się wyżej. Tylko nie przesadzaj z napięciami zresztą i nie przekraczaj,
dajmy na to, 1.67V.
I z góry radzę poczytać o tym jak wygląda reset ustawień biosu na twojej płycie - przegięcie
z ustawieniami pamięci zazwyczaj kończy się czarnym ekranem. Czasem płyta główna sama
zauważy że coś jest nie tak a czasem nie.
Zasadniczo jeśli masz jakieś HiperShitxy to cudów nie będzie - z 2133 MHz CL11 zrobisz
niewiele więcej - może uda się zmniejszyć kilka z timingów o 1. Niektóre kości lepiej
poddają się podkręcaniu, inne gorzej.

Więc się tym zainteresuje i zobaczymy co z tego będzie. Zawsze to jakiś większy procent wydajności. A procesor kręci się w ten sam sposób? Jestem ciekawy jak się kręci moja i7 :p Z tego co czytałem, to jest to idealny model tej serii do oc. I do tego dobre mobo.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 02.06.2015 o 12:06, vegost napisał:

Więc się tym zainteresuje i zobaczymy co z tego będzie. Zawsze to jakiś większy procent
wydajności. A procesor kręci się w ten sam sposób? Jestem ciekawy jak się kręci moja
i7 :p Z tego co czytałem, to jest to idealny model tej serii do oc. I do tego dobre mobo.


Tak prawdę mówiąc seria 4xxx ogólnie podkręca się niezbyt dobrze. i7-4790K już fabrycznie jest wykręcony w kosmos (o pół gigaherca wyżej niż 4770K...), nadal też mimo poprawek cierpi na fabrycznie wysokie temperatury - fanatycy OC całkowicie usuwają obudowę z rdzenia, dopiero wtedy dobrze odchodzi z niego ciepło. Najlepiej kręcącym się członkiem rodziny Core jest 4690K - tutaj można dobić na niezłej sztuce przy chłodzeniu powietrzem do 4.7 GHz co jest całkiem wyraźnym skokiem względem fabrycznych 3.5 GHz. 4790K też wyżej raczej nie podkręcisz ale tutaj skok z 4.0 do 4.7 to odpowiednio mniej :P Paradoksalnie więc 4790K mimo odblokowanego mnożnika ma najwięcej sensu z nieco tańszymi płytami głównymi które często nie umożliwiają OC - daje to bardzo wysoką fabryczną wydajność. Podkręcać też się je da choć to bardzo często sztuka dla sztuki - jak masz GTX-a 980Ti to warto. Wcześniej jeszcze nie.

Rekordzistą tej generacji wśród Intela jest G3258 - tutaj z 3.2 GHz robi się ponownie 4.7... tylko że w tym przypadku jest to 50% zysk. Niestety ten procek po części zabił sam Intel -oficjalnie OC da się robić tylko na płytach Z87/Z97... a taniej wychodzi kupić tanią płytę i Core i3 aniżeli Z87 i kręcić G3258. Na szczęście istnieje częściowe wsparcie u wielu producentów na słabszych modelach i da się go podkręcać na sporej ilości płyt pod B85... ale to jest właśnie to nieoficjalne wsparcie które już na starcie nieco odrzuca potencjalnego odbiorcę.
Ot, czasy gdy się brało E2140 (fabryczny zegar 1.6 GHz) i kręciło do 3.2 GHz minęły bezpowrotnie, teraz Oc jest dla osób które już mają bardzo mocnego PC-ta.

Zaś co do samej procedury OC - zwiększasz mnożnik i czasem (ale ne za bardzo!) napięcie. Nie zbliżaj się do taktowania jako takiego bo sobie np. sfajczysz porty PCI-E :P Czyli jak masz 200 x 20 to zmieniasz tą 20stkę ale nie dotykasz 200 :P

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

M/w rok temu złożyłem sobie kompa i znajduje się w nim ten typ pamięci: http://www.morele.net/pamiec-goodram-ddr3-play-4096mb-pc1600-black-cl9-gy1600d364l9-4g-386916/
Dziś dokupiłem drugą taką samą kość(wszystkie opisy na pudełkach/kości są te same), wpiąłem ją w 3 slot na płycie głównej(pierwsza znajduje się w...pierwszym ;d) i jak na razie wszystko działa jak powinno(bios mówi że pamięci pracują w trybie dual channel).
Wszystko zrobiłem dobrze?
Pamiętam że kiedyś kupowało się specjalne zestawy dwóch kości które były maksymalnie dopasowane do dual channel(wiem że ta opcja zapewnia minimalny wzrost wydajności) i zastanawia mnie czy się coś nie spitoli jeśli będą tak ustawione dwie kości dobrane nie w sposób fabryczny.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

/.../

Te czasy o których mówisz minęły dawno temu. Obecnie Dual Channel nie zawsze jest nawet szybszy od Single Channel zaś sparować można w zasadzie każde kości bez większych przeciwwskazań.
Jakby coś się miało zepsuć to już by się zepsuło zresztą - np. komputer by się nie uruchamiał.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Prosiłbym o taką radę.
W przeciągu dwóch, trzech miesięcy planowałbym kupno laptopa i do niego Windowsa. I tu moje pytanie - co brać? Na stary komputerze bardzo dobrze mi się korzysta z 7... Czy kupić 7 i podjąć albo nie podjąć decyzję o instalacji 10? Czy może kupić od razu 10? A może z jakiegoś powodu 8, chociaż czytałem nie najlepsze recenzje o nim.
I czy jeśli będę kupował Windowsa np 7 po premierze 10, to wciąż będzie możliwość darmowego update do 10, czy dotyczy to jedynie Windowsów 7 i 8 zakupionych przed premierą dziesiątki.
Dziękuję za radę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 02.06.2015 o 21:35, Vaksinar napisał:

Prosiłbym o taką radę.
/.../
Dziękuję za radę.


Polecam Win 8.1, choć Win 7 nie jest też złym wyborem. Wiele narzekania na Win 8 było bez sensu (głównie że interfejs zmieniono), w 8.1 poprawiono to i system, choć inny w obsłudze od 7, to zdecydowanie świetny, a na pewno bardzo stabilny i po za ekranem z kafelkami (które nie muszą być domyślnie głównym ekranem) oraz brakiem menu start (kafelki i skróty zastępują dosyć dobrze) to zmian dużych nie ma... Zresztą dla wielu to następna wersja bardziej niż poprawiony Win 8.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam,
Mam zamiar kupić 24 calowy monitor przeznaczony głównie do gier. Mój budżet to około 600 złotych i chciałbym, aby w tej cenie wybrać w miarę możliwości najlepszy model. Jestem w stanie dołożyć 100 złotych więcej, jeśli różnica będzie faktycznie tego warta.
Do tej pory zastanawiałem się nad LG 24MP55HQ oraz LG 24MP76HM. Nie wiem tylko czym spowodowana jest ta różnica cenowa i czy jest tego warta. Jeszcze jedną wątpliwością jaką mam co do tych LGków jest fakt, że posiadają tylko złącza HDMI, a spotkałem się z opiniami, że są one gorsze niż DVI czy DisplayPort.
Dzięki, pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 02.06.2015 o 23:30, Oloninho napisał:

Witam,
Mam zamiar kupić 24 calowy monitor przeznaczony głównie do gier. Mój budżet to około
600 złotych i chciałbym, aby w tej cenie wybrać w miarę możliwości najlepszy model. Jestem
w stanie dołożyć 100 złotych więcej, jeśli różnica będzie faktycznie tego warta.
Do tej pory zastanawiałem się nad LG 24MP55HQ oraz LG 24MP76HM. Nie wiem tylko czym spowodowana
jest ta różnica cenowa i czy jest tego warta. Jeszcze jedną wątpliwością jaką mam co
do tych LGków jest fakt, że posiadają tylko złącza HDMI, a spotkałem się z opiniami,
że są one gorsze niż DVI czy DisplayPort.
Dzięki, pozdrawiam.

Port HDMI to to samo co DVI tylko że z obsługą głośników z monitora. Jakość obrazu może być spowodowana zbyt długim kablem lub jego jakością (jeśli się mylę to poprawić). Monitory z tego co widzę różnią się matrycą. IPS ma najlepsze odwzorowanie barw ale pozostawia efkt tzw. ghosting, co przy grach FPS typu CS:GO może przeszkadzać. Matryca TN mniej oddaje głębię barw, ale jest szybsza od IPS i do grania w gry kiedy liczą się ułamki sekund nadaje się najlepiej. Z mojej strony mogę polecić monitor BenQ RL2455HM, czas reakcji 1ms, matryca TN, 24cale, 1080p. Posiadam takowy i jestem zadowolony.
http://www.morele.net/monitor-benq-rl2455hm-577509/

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

/.../

Dnia 03.06.2015 o 19:50, Aziral92 napisał:

"czas reakcji 1ms"


Ale już nie wprowadzajmy ludzi w błąd. Czegoś takiego jak 1 ms czasu reakcji nie ma żaden LCD, włącznie ze 144 Hz modelami za 6000 zł.
To "1ms" to jest w warunkach laboratoryjnych i liczone jako Gray to Gray. Realny czas reakcji twojego monitorka, jak na TNkę, wcale jakiś niezwykły nie jest:
http://www.bit-tech.net/hardware/monitors/2014/07/21/gaming-monitor-roundup-2014/16
17.3 ms. Jeden z gorszych wyników w całym teście. Dobre to są dopiero po włączeniu wszystkich bajerów a i to tylko w warunkach Grey to Grey. W sytuacjach rzeczywistych (0%-100%-0%) to ogółem monitor poniżej średniej jak na modele gamingowe.

Skądinąd - podobnie kłamliwymi informacjami są te o kontraście. Kontrast dynamiczny rozwala całkowicie jakość zaś realny nazwany np. 1000:1 zależnie od monitora w testach przyjmuje wartości od 450:1 do 900:1 (na tyle uczciwi żeby było ~900:1 a na papierze 1000:1 to są tylko inżynierzy Eizo w ich monitorach za kilka tysięcy).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 03.06.2015 o 20:10, ziptofaf napisał:

/.../
> "czas reakcji 1ms"

Ale już nie wprowadzajmy ludzi w błąd. Czegoś takiego jak 1 ms czasu reakcji nie ma żaden
LCD, włącznie ze 144 Hz modelami za 6000 zł.
To "1ms" to jest w warunkach laboratoryjnych i liczone jako Gray to Gray. Realny czas
reakcji twojego monitorka, jak na TNkę, wcale jakiś niezwykły nie jest:
http://www.bit-tech.net/hardware/monitors/2014/07/21/gaming-monitor-roundup-2014/16
17.3 ms. Jeden z gorszych wyników w całym teście. Dobre to są dopiero po włączeniu wszystkich
bajerów a i to tylko w warunkach Grey to Grey. W sytuacjach rzeczywistych (0%-100%-0%)
to ogółem monitor poniżej średniej jak na modele gamingowe.

Skądinąd - podobnie kłamliwymi informacjami są te o kontraście. Kontrast dynamiczny rozwala
całkowicie jakość zaś realny nazwany np. 1000:1 zależnie od monitora w testach przyjmuje
wartości od 450:1 do 900:1 (na tyle uczciwi żeby było ~900:1 a na papierze 1000:1 to
są tylko inżynierzy Eizo w ich monitorach za kilka tysięcy).

Dzięki za rozjaśnienie sytuacji, tak to jest z tymi sklepami internetowymi, nabijają w butelkę ;/

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Widzę, że znasz się na rzeczy. Co sądzisz o tych monitorach, które podałem w poście wyżej? Nie spodziewam się jakichś cudów, ale niestety te 600, max 700 złotych to wszystko co mogę przeznaczyć. Jeśli żaden z nich nie jest warty kupna, to może zaproponujesz coś od siebie?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 04.06.2015 o 10:07, Oloninho napisał:

Widzę, że znasz się na rzeczy. Co sądzisz o tych monitorach, które podałem w poście wyżej?
Nie spodziewam się jakichś cudów, ale niestety te 600, max 700 złotych to wszystko co
mogę przeznaczyć. Jeśli żaden z nich nie jest warty kupna, to może zaproponujesz coś
od siebie?

LG raczej nie robi dobrych monitorów. To taka masówka która robi dużo różnych rzeczy, od czołgów po artykuły czyszczące.
Teoretycznie te które podałeś to nawet są IPS-y... ale tylko teoretycznie. To jest bardzo budżetowy IPS.
Samemu raczej zainteresowałbym się takim modelem:
http://www.morele.net/monitor-benq-ew2440l-631225/

Realnie znacząco wyższy kontrast, lepiej działająca technika Flicker-free, nieco lepsza matryca.
I co ważniejsze - nie kłamią w specyfikacji technicznej, pojawia się nawet info o tym rzeczywistym czasie reakcji a nie Grey to Grey. Co się chwali.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzień Dobry . Posiadam już leciwy sprzęt i chciałbym go trochę ulepszyć

I5-2400 3.1 Ghz
4 Giga ram ( goodram chyba 1333 )
Gigabyte Radeon HD 6850
Zasilacz : XFX 550
Płyta głowna : Asrock H61M

Wydaję mi się że za wiele tutaj zrobić nie można ale myślałem na zmianie karty graficznej na coś mocniejszego typu R270x i dokupić kostkę ram 4 giga. Tylko nie wiem czy ten procesor nie będzie aby za słaby

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 07.06.2015 o 17:56, Rick napisał:

Chyba czas zaopatrzyć się w chłodzenie do CPU. Kolega polecił mi to: http://www.agito.pl/silentiumpc-fera-2-he1224-pl-915765-spc094/pd/DMJXXMBBM/

Jak myślicie, dobry wybór?


Jak obecnie masz boxa, to będzie wypas.

Tylko dokup porządną pastę termo, bo od niej też dużo zależy, szczególnie, gdy w grę wchodzi tak duży IHS i stopka.

GelidExtreme będzie idealny:

http://allegro.pl/pasta-termoprzewodzaca-gelid-extreme-1g-8-5-w-mk-i5331202741.html

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Myślałem ostatnio o kupnie od zera stacjonarki, by poszły najnowsze gry i do celów naukowych.

Tak wstępnie wybrałem sobie taki zestawik.

Procesor: Intel Core i7 4790 4x3.60 GHz 1349 PLN
Płyta główna: ASUS H97-PRO 464 PLN
Pamięć RAM: DDR3 16GB 1600MHz HyperX Savage 505 PLN
Karta Graficzna: GeForce GTX970 Gigabyte 4GB 1539 PLN
Zasilacz: Be Quiet BQT-L8-700W 355 PLN

Dodatkowo obudowa, odtwarzacz DVD. Całkowity koszt: 4851

Co o tym sądzicie? Co można by zmienić by było taniej, a nie stracić na mocy itd.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 07.06.2015 o 21:44, Piotrbov napisał:

Co o tym sądzicie? Co można by zmienić by było taniej, a nie stracić na mocy itd.

Sklep w którym kupujesz. Bo ten jest drogi jak diabli....

http://www.morele.net/karta-graficzna-zotac-geforce-970-4gb-gddr5-256-bit-2xdvi-hdmi-dp-box-zt-90101-10p-665620/
GTX-a 970 idzie wyrwać za niecałe 1400 zł a nie za prawie 1600. Do tego wsadziłeś za mocny zasilacz - Pc z GTX''em 970 na pokładzie je z 300W prądu a nie 700. Proponowałbym zmienić np. na Antec True Power Classic 550 bądź Corsair CX600.

Zamiast paskudnej płyty pod H97 (skądinąd - jeśli już to raczej MSI H97 PC Mate bądź jakiś Asrock w okolicach 350 zł a nie model pod tą podstawkę za ponad 450) możesz wówczas wsadzić MSI Z97 Gaming 3 a zamiast i7-4790 jego wersję K i cenowo wyjdzie na to samo, za to wydajnościowo masz pół gigaherca więcej. Choć jeśli przez cele naukowe masz na myśli coś wymagającego obliczeniowo to radziłbym albo Xeona E3 1235 V3 albo wepchnąć dobre chłodzenie - i7 się do pracy nie nadają i rozgrzeją do 100 stopni Celsjusza. I to już bez znaczenia czy byłby to 4790 czy 4790K.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.


Zaloguj się