Zaloguj się, aby obserwować  
Gram.pl

Praca grafików w branży gier wideo

15 postów w tym temacie

Idealny artykuł dla mnie;) Już od kilku (nastu?) lat próbuję krok po kroku dążyć do pracy grafika koncepcyjnego. Kursy, studia kierunkowe a teraz jeszcze roczne studium... Może się w końcu uda zrobić na tyle imponujące (hłe, hłe;P) portfolio, żeby próbować swych sił w grach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny artykuł. Trochę za bardzo ogólnie o tym wszystkim, no ale nie ma co narzekać. Sam wiem, że to jest temat rzeka.
Liczę na więcej takich artykułów.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jednym z moich ulubionych (growych) grafików jest Marek Okoń: http://omen2501.deviantart.com/ autor grafik m.in. do The Last of Us, Uncharted 3 czy Crisis 2.

Oprócz http://deviantart.com polecam też rzucić czasem okiem na: http://drawcrowd.com/ albo http://www.cgsociety.org/.
Świetne źródła inspiracji, zdobywania doświadczenia albo zwyczajnego podziwiania prac innych, sporo również z branży gier.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Studia i warsztat, że tak powiem klasyczny, przydaje się przede wszystkim artystom koncepcyjnym. W przypadku większych produkcji specjalista tego typu wykonuje wieleset rysunków. Trzeba mieć po prostu fach w rękach. Oczywiście można się tego nauczyć we własnym zakresie, ale zakup tabletu (graficznego) jest nieunikniony.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jestem grafikiem, ale nie "growym", tylko "zwyczajnym" – reklamowym i muszę powiedzieć, że do pracy przy grach jest mi równie daleko, jak np. do programowania. Tych rodzajów grafików jest naprawdę sporo – wśród samych grafików 3D są specjalizacje na tych którzy zajmują się modelowaniem postaci, modelowaniem otoczenia, teksturowaniem, oświetleniem... A oprogramowanie do tworzenia grafiki 3D różni się od oprogramowania do 2D tak jak od oprogramowania do montażu filmów – albo jeszcze bardziej. Generalnie wszyscy graficy pracujący przy grach – oprócz artystów koncepcyjnych – są bardzo "techniczni", to znaczy wiedza techniczna i umiejętności są u nich przynajmniej na równi ważne (jeśli nie ważniejsze) od "zmysłu artystycznego" – to tacy "inżynierowie" grafiki. Wydaje mi się, że akurat w ich przypadku bardzo przydatne jest ukierunkowane wykształcenie i wśród takich ludzi mniej jest samouków czy grafików "z przypadku"... Więc z tym "byle gdzie", to nie byłbym taki pewien. No chyba, że ktoś jest naprawdę konsekwentny, zdyscyplinowany i pełen pasji – dla takich ludzi wykształcenie nigdy nie jest decydujące.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 19.11.2014 o 22:59, Mr_X1 napisał:

Wydaje mi się, że akurat
w ich przypadku bardzo przydatne jest ukierunkowane wykształcenie i wśród takich ludzi
mniej jest samouków czy grafików "z przypadku"...


E, nie sądzę. Wielu grafików w polskim gamedevie to właśnie samoucy, którzy do obecnej wiedzy dochodzili samodzielnie - inna sprawa, że polskie uczelnie stosunkowo niedawno zauważyły, że istnieje coś takiego jak przemysł gier komputerowych, jednak mimo to często traktuje się go jak część IT, choć to de facto showbiznes.

Dnia 19.11.2014 o 22:59, Mr_X1 napisał:

Generalnie wszyscy graficy pracujący przy grach - oprócz artystów koncepcyjnych - są bardzo "techniczni", to znaczy wiedza techniczna i umiejętności są u nich przynajmniej na równi ważne (jeśli nie ważniejsze) od "zmysłu artystycznego" - to tacy "inżynierowie" grafiki


Czy ja wiem? Coś w tym jest, choćby dlatego, że soft to bardzo zaawansowane narzędzia - jest ich sporo, choć w użyciu jest kanon, który każdy szanujący się specjalista powinien znać przynajmniej dobrze. Niemniej uważam, że bez zmysłu plastycznego niewiele da się zdziałać w tej branży, zwłaszcza gdy w sytuacjach awaryjnych trzeba kogoś zastąpić (i nie mówię tu o zastąpieniu grafików koncepcyjnych oczywiście, bo oni są poniekąd z innej galaktyki). Prawda jest taka, że praca w tej branży to nieustanna nauka. Jeśli ktoś uważa, że już sporo umie, powinien przejrzeć internet. Szybko dojdzie do wniosku, że jeszcze wiele przed nim. Ktoś, kto nie lubi/nie potrafi się uczyć, powinien pozostać na etapie robienia ulotek czy wizytówek. ;) Ponadto równie ważną cechą jest pokora i dystansowanie się od owoców swojej pracy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Grafika jest dla wytrwałych, niestety hardcorowa znajomość Photoshopa to nie jest docelowa cecha kandydata. Jeżeli jesteś dobrym szkicownikiem, artystą to już masz połowę drogi za sobą, wystarczy przenieść to na cyfrową paletę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Błąd merytoryczny - polygon nie oznacza trójkąta. Owszem trójkąt jest poygonem ale polygon może być również "quadem" albo n-gonem (czyli figurą o n>4 boków). Zwykle modeluje się w czworokątach bo modelowanie poligonalne jest tak naprawdę głównie przystosowane właśnie do czworokątów (n-gonów unikamy jak ognia). Potem taki model do gry zwykle trzeba triangulować ponieważ karty graficzne operują właśnie na trójkątach i robimy z modelu tzw. "mesha", który lepiej wyświetla trisy niż edycja poligonalna... To tak po krótce :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@kostrowski - teraz nie mam zastrzeżeń ;) Artykuł ciekawy mimo, że traktujący ogólnie ale domyślam się, że taki był zamysł. Dużo chętniej czyta się coś takiego niż o kolejnym iPhonie czy Samsungu. Cenię sobie ten zawód ponieważ nie ważne jaki masz papier tylko co potrafisz. Jak jesteś dobry to robotę znajdziesz. Materiałów jest na tyle dużo, że samemu można się bez problemu nauczyć. Wystarczy być bardzo wytrwałym i oczywiście mieć wyrobiony (wrodzony) zmysł estetczny. W końcu nie bez powodu można się nie rzadko natknąć na określenie Artist 3D. W każdym razie nie jest to robota dla ludzi którzy wyznają zasadę "czy się stoi czy się leży - kasa się należy" ;)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zaloguj się, aby obserwować