Zaloguj się, aby obserwować  
Gram.pl

Gdzie się podziały drabiny z Fallouta i Elder Scrolls?

28 postów w tym temacie

Może i Bethesda ma beznadziejnych programistów, jak widać ale za to ma b. dobrych marketingowców i kasa się sypie. Przecież o to w tym wszystkim chodzi, po co mają się wysilać? Im głupsze tym lepsze, klient nasz pan. ;-)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

jakoś w innych grach takie skomplikowane konstrukcje jak drabiny są i nie powodują żadnych kłopotów dla sztucznej inteligencji. chyba lepiej by było jakby powstrzymali się od komentarza w tej sprawie zamiast się tylko ośmieszać

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tak szczerze to nigdy na to nie zwróciłem uwagi. Faktycznie nigdzie nie było "używalnych" drabin. To przez ich brak pewnie Oblivion był taki monotonny :E

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 14.08.2010 o 15:58, Gregario napisał:

jakoś w innych grach takie skomplikowane konstrukcje jak drabiny są i nie powodują żadnych
kłopotów dla sztucznej inteligencji. chyba lepiej by było jakby powstrzymali się od komentarza
w tej sprawie zamiast się tylko ośmieszać

Niby są ale czy faktycznie ich brak w Oblivionie czy Fallout 3 w jakikolwiek sposób nam doskwierał? Ja z ich braku zdałem sobie sprawę dopiero czytając ten artykuł, mówiąc szczerze w ogóle ich brak w niczym mi nie przeszkadzał

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 14.08.2010 o 16:16, Weldrin napisał:

Niby są ale czy faktycznie ich brak w Oblivionie czy Fallout 3 w jakikolwiek sposób nam
doskwierał? Ja z ich braku zdałem sobie sprawę dopiero czytając ten artykuł, mówiąc szczerze
w ogóle ich brak w niczym mi nie przeszkadzał

cóż tylko gratulować spostrzegawczości :) ja niewiele grałem w F3 ale coś takiego rzuciło mi się w oczy chociaż zgadzam się akurat brak drabin to najmniejsza wada F3

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W Oblivionie i Falloucie są drabiny, po prostu nie można po nich bezpośrednio wchodzić, np. jest drabina i nad nią klapa/właz, na który naciskamy, żeby przejść do innej lokacji i tyle. Animacje na tym silniku są obrzydliwe więc nie dziwię się, że nie udało im się zrobić animacji z drabinami i powodowało to błędy i problemy...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Aby wytłumaczyć ten, zasadniczo rzecz biorąc, komiczny brak, trzeba najpierw wyjaśnić sobie parę technicznych spraw związanych z silnikiem używanym przez te dwie gry, czyli Gamebryo.

Świat jest podzielony na interiory (budynki, jaskinie itd.) i worldspace''y (ogólny świat gry, plus ograniczone lokacje "zewnętrzne", jak np. wnętrza miast - zauważcie, że w obu grach miasta są albo ogrodzone murami, albo umieszczone w wielkich budynkach-interiorach, albo po prostu małe). Pomiędzy interiorami i worldspace''ami można się przemieszczać, korzystając z "drzwi", które działają na zasadzie teleporterów. Klikasz, puf, jesteś gdzie indziej (czyli w innej lokacji). A ponieważ interiory i worldspace''y są osobnymi lokacjami, mamy właśnie takie dziwaczne cuda, jak WSZYŚCIUSIEŃKIE jaskinie na terenie całego kraju... do których wchodzi się drzwiami (i nie, nie ma możliwości zrobienia jaskini w worldspace'ie, chyba, że lubicie dziwnie jasne jaskinie z padającym weń deszczem). Poza teleportującymi drzwiami istnieją też takie, które są po prostu animowanymi obiektami z, ewentualnie, menu otwierania zamków. Klikasz, drzwi się zamykają lub otwierają (czyli odgrywają zaprogramowaną animację).

Okej, a jak to ma się do drabin?

Drabiny, o ile nie są odgórnie stworzone jako "drzwi" teleportujące do innej lokacji (czyli np. drabina prowadząca do jakiejś klapy na suficie), po prostu nie miałyby sensownego zastosowania. Drabina "animacyjna" nie umiałaby przenieść gracza z dołu na górę lub vice versa, chyba, że tworząc magiczną, niewidzialną "kładkę" i przesuwając gracza tak, jakby korzystał z windy. Zaś drabina "teleportacyjna" musiałaby być podzielona na dwa osobne fragmenty, jeden, by przenosić na górę, a drugi, by przenosić na dół (gdyż takie drzwi mogą teleportować tylko w jedno miejsce - każda lokacja ma osobne drzwi, nawet jeśli określone drzwi w jednej i drugiej lokacji, patrząc od strony fabularnej, to dokładnie te same).

Jedno i drugie rozwiązanie nie wygląda zbyt profesjonalnie, a do tego dochodzi jeszcze fakt, że po prostu AI by przy tych drabinach zgłupiało. Według AI, drzwi używa się ALBO jako tych animacyjnych, stanowiących przeszkodę na dojściu do celu, ALBO jako teleportujących do innej lokacji. NPC nie pojmie czegoś tak abstrakcyjnego jak animacyjne drzwi służące jako winda, lub drzwi-teleporty przenoszące do tej samej lokacji. Najpewniej po prostu lataliby jak kołki koło drabiny, patrząc się co jakiś czas na gracza z uczuciem niemocy na twarzy.

Jedynym wyjściem mogłoby być zrobienie nowego typu obiektu specjalnie dla drabin, aby ich użycie wywoływało odgrywanie animacji wchodzenia/schodzenia zależnie od położenia użytkownika oraz było to zrozumiałe dla AI. Jednak i tu nie wiem czy nie pojawiłyby się dziwne problemy właśnie z tym wykrywaniem położenia użytkownika, czy wykorzystywaniem drabiny przez wiele NPC naraz.

Krótko mówiąc, jakiejkolwiek drogi by nie podjąć, drabina to konstrukcja tak ekstremalnie skomplikowana, że silnik gry nie umiałby jej ogarnąć. Chyba, że w wersji będącej dekoracją i/lub drzwiami-teleportami.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zaloguj się, aby obserwować