Zaloguj się, aby obserwować  
Gram.pl

Spector: To gracze powinni wykazywać się pomysłowością, nie developerzy

22 postów w tym temacie

Małgorzata Trzyna

Warren Spector, twórca Deus Exa, powiedział, że to od graczy powinno zależeć, w jaki sposób uporają się z zadaniem w wirtualnym świecie, jeśli mają konkretny problem do rozwiązania i zestaw narzędzi, zamiast podążać wytyczoną ścieżką.

Przeczytaj cały tekst "Spector: To gracze powinni wykazywać się pomysłowością, nie developerzy" na gram.pl

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A niby jak gracze mają wykazywać się pomysłowością kiedy "pomysłowość" wielu developerów sprawia że możemy tylko i wyłącznie iść przed siebie, strzelać i oglądać oskryptowane cut-scenki?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czy gracz nie jest uzależniony od pomysłów twórców? Jak czegoś do gry nie wrzucą to gracz tego nie zrobi,chyba, żeby sam grę przeprogramował (co złamałoby warunki udostępnienia licencji).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Brakuje jeszcze stwierdzenia:

"Gracze powinni sami sobie robić gry"

oO

Należy się cieszyć, że są produkcje wymagające większego zaangażowania oraz te w których przez kilka godzin biegniesz przed siebie strzelając do wszystkiego co się rusza. Tradycjne marketingowe gadanie, w stylu: chodźcie do mnie, chodźcie tutaj, mam lepsze produkty niż inni.

Nie zwracałbym na gościa uwagi, nawet jeśli jest twórcą fantastycznego Deus Exa.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

"To gracze powinni wykazywać się pomysłowością, nie developerzy"
Pasuje mi do Gameglobe... przy okazji... sprawdźcie gameglobe... w trakcie closed bety

Tak samo jak Sherem wspomniał
"Gracze powinni sami sobie robić gry"
w gameglobe stwarzasz własną.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 05.07.2012 o 00:26, Nagaroth napisał:

A niby jak gracze mają wykazywać się pomysłowością kiedy "pomysłowość" wielu developerów
sprawia że możemy tylko i wyłącznie iść przed siebie, strzelać i oglądać oskryptowane
cut-scenki?

Przykłady takich gier?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czytaliście w ogóle tego newsa i wypowiedź Spectora? Ja odniosłem wrażenie że chodzi o zagadki i wybory, a nie o to że gracze mają sobie sami wymyślać gry.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 05.07.2012 o 02:39, Mercuror napisał:

> A niby jak gracze mają wykazywać się pomysłowością kiedy "pomysłowość" wielu developerów

> sprawia że możemy tylko i wyłącznie iść przed siebie, strzelać i oglądać oskryptowane

> cut-scenki?
Przykłady takich gier?


Call of Duty, Battlefield, Devil May Cry, Spec Ops: The Line, Resident Evil (zwłaszcza ORC) i gazylion podobnych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mam wrażenie, że ponad połowa piszących tu ludzi nawet nie raczyła przeczytać newsa, zanim skomentowała. Spector właśnie o tym mówi, że developerzy powinni dawać graczowi wybór, jak podejść do danej sytuacji, powinni jedynie stworzyć środowisko i mechanizmy nim rządzące, a od gracza powinno zależeć, czego i w jaki sposób użyje, by poradzić sobie ze stawianym przed nim wyzwaniem.

Świetnym przykładem takiej gry jest stareńki Trespasser. Przykładowo, podchodziłeś w nim do muru blokującego przejście. Mogłeś wtedy: a) nadrobić drogi i szukać obejścia muru, b) znaleźć dłuuugą deskę, oprzeć o mur i przejść po niej górą, nad murem, lub zrobić coś bardziej odjechanego: c) wziąć beczkę i położyć ją na ziemi. Drugą rzucić na mur. Na beczce na ziemi położyć deskę, i zrobić z niej pochylnię. Stanąć na jednym końcu pochylni i strzelić do drugiej beczki, tej na murze. Beczka na murze spadała na pochylnię i... wyrzucała Cię na zasadzie dźwigni w górę, przez mur (a że się poobijałeś mocno, cóż...).

Innymi słowy, Spectorowi chodzi o to, by gry i ich świat istniały dla gracza, by dawały mu jedynie narzędzia, a nie gotowe, jedyne słuszne rozwiązania.

Ale jak się nad tym zastanawiam i patrzę na co niektóre posty powyżej, których autorom nawet nie chce się na tyle wytężyć umysłu, by przeczytać krótki tekst, to nie wiem, czy Spector ma rację. Takie gry wymagają jednak choć minimum pomyslunku i zaangażowania od gracza, o które najwyraźniej w dzisiejszym światku graczy trudno...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jaki przekaz takie komentarze :P
Już sama nazwa tematu jest sprzeczna ze sobą
"Spector: To gracze powinni wykazywać się pomysłowością, nie developerzy"
Ponieważ to developerzy powinni wykazać się pomysłowością, żeby umożliwić graczom taką możliwość w grze..

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Prawidłowy tytuł newsa:
"Developerzy powinni dać się wykazać pomysłowością graczom."

Serio tak ciężko podać normalny nie zalatujący onetem tytuł ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 05.07.2012 o 07:27, L33T napisał:

Prawidłowy tytuł newsa:
"Developerzy powinni dać się wykazać pomysłowością graczom."

Serio tak ciężko podać normalny nie zalatujący onetem tytuł ?

o wy macie z tym Onetem. Gorzej niż Jasio z kawału o ptakach, który na każdą literkę podawał czyżyka.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 05.07.2012 o 07:00, doflamingo napisał:

Już sama nazwa tematu jest sprzeczna ze sobą


Wiem. Ale własnie co poniektóre komentarze pokazują, że autorzy (komentów) nawet nie zadali sobie minimum trudu, by przeczytać coś więcej niż tytuł ;] To tym bardziej nie wiem, jak tacy ludzie mieliby sobie poradzić z (o zgrozo!) choćby najprostszą formą kombinowania w grach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Minecraft wyczerpuje temat...
A wszystkie oskryptowane produkcje AAA jak na ironię nie mają na tym polu najmniejszych szans z grami Indie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zamysł dawania graczom narzędzi by sami decydowali jak rozwiązać dany problem jest słuszny tylko w praktyce będzie się to pewnie musiało sprowadzać pewnie do zaprojektowania kilku ścieżek rozwiązania danego problemu (np. deus ex) Czyli dla developera kilka razy więcej roboty a na to nie wszyscy będą mieli ochotę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 05.07.2012 o 08:29, Mr_Spike napisał:

Zamysł dawania graczom narzędzi by sami decydowali jak rozwiązać dany problem jest słuszny
tylko w praktyce będzie się to pewnie musiało sprowadzać pewnie do zaprojektowania kilku
ścieżek rozwiązania danego problemu (np. deus ex) Czyli dla developera kilka razy więcej
roboty a na to nie wszyscy będą mieli ochotę.


Niekoniecznie. Developerzy wcale nie muszą okreslać z góry ustalonych kilku ścieżek. Wystarczy, że zaprojektują sam etap i zestaw reguł rządzących mechaniką gry. Nie muszą w ogóle analizować różnych rozwiązań - to zadanie gracza. Przykładem to obrazującym jest seria Arma. Twórcy tworzą mapę, na której są różne obiekty - wzgórza, lasy, umocnienia, posterunki wroga, budynki cywilne. Wstawiają tam nieoskryptowanych przeciwników, którzy działają różnie zaleznie od aktualnej sytuacji. Ty z kolei dostajesz cel: np. odbij plac w centrum wioski. Masz podkomendnych, masz pojazdy swoje, pojazdy wroga, wrogów stacjonujących we wiosce, uzbrojenie i teren wokół. Developer nie wie, jak rozwiążesz problem - on postawił Cię jedynie w konkretnej sytuacji i dał do dyspozycji konkretną mechanikę. A jak połączysz różne elementy, z których skorzystasz, a z których nie, i w jaki sposób - to tylko i wyłącznie Twoja wola i inwencja. Nie ma żadnych "słusznych" dróg. Nie wybierasz rozwiązania, ale je tworzysz - miernikiem sukcesu jest tylko skuteczność.

EDIT: Pisząc "nieoskryptowanych przeciwników" miałem oczywiście na myśli brak skryptów innych, niż skrypty sztucznej inteligencji. Wrogowie nie działają wedle sztywno okreslonych dyrektyw, ale adekwatnie (cóż, bardziej lub mniej...) do zaistniałej sytuacji. Można więc to anzwać "skryptowaniem nieliniowym".

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 05.07.2012 o 08:26, Imeilic napisał:

Minecraft wyczerpuje temat...
A wszystkie oskryptowane produkcje AAA jak na ironię nie mają na tym polu najmniejszych
szans z grami Indie.

Patrz. a mimo to się sprzedają w milionach egzemplarzy, a gry indie w setkach tysięcy GÓRA.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 05.07.2012 o 10:59, Mercuror napisał:

Patrz. a mimo to się sprzedają w milionach egzemplarzy, a gry indie w setkach tysięcy
GÓRA.


Brutalnie i bez pardonu: Jasne, że sprzedają się lepiej, bo do grania w nie wystarczy umiejętność miarowego wduszania przycisku ataku. Z kolei do sporej części gier indie potrzebna jest jednak choć podstawowa zdolność kreatywnego/logicznego myślenia, co automatycznie skreśla znaczny odsetek społeczeństwa...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zaloguj się, aby obserwować