Zaloguj się, aby obserwować  
Gram.pl

Weekendowe AMA z Adrianem Chmielarzem

109 postów w tym temacie

Ok, to ja zacznę. Adrian, co Ty tak na prawdę, do ciężkiej Anielki, myślisz o tym always-online, rynku wtórnym i mobilkach? Bez słowotoku, krótko i na temat :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym się spytać pana Adriana w jaki sposób widzi przyszłość gier w pudełku. Czy staną się tylko czymś dla kolekcjonerów czy jednak nie wyginą tak łatwo ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@Tenebrael, po co zadawać pytania z niewygodnymi odpowiedziami? :roll:

zapytajmy lepiej o najmilszy gest ze strony fanów, jaki zdarzyło się otrzymać podczas pracy nad którąkolwiek produkcją?

albo pytanie z serii: gdybyś miał do wyboru ufundowanie odświeżonej wersji ulubionej gry (do grania, niekoniecznie własnego dzieła) albo kupno nowego samochodu, to jaki wóz byś wybrał? (tak, to jest podchwytliwe pytanie ;-) )

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Co sądzi o bezkarności devów? Gdy produkt (gra) jest uszkodzona, ma liczne błędy wtedy karzą nam czekać, albo w ógole tego nie naprawiają. Support i reklamacje w wielkich firmach to czysta zlewka, w przeciwieństwie do produktów typu AGD.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Panie Andrzeju, 2 sprawy:
1) Co się stanie jeśli Valve przegra w niemieckim sądzie federalnym sprawę z organizacjami konsumenckimi spór o prawo dysponowania cyfrowymi wersjami gier i tym samym uzna, że EULA Steam jest nielegalna? Jak to zmieni rynek cyfrowej dystrybucji gier? Valve się wycofa czy może zostanie, a skończą się promocje? Co na ten temt myśli developer z doświadzczeniem?
Wyjaśnienie: chodzi o to, że Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał, iż autor oprogramowania nie może przeciwdziałać, zabraniać odsprzedaży "używanej" licencji pozwalającej na używanie oprogramowania pobranego drogą cyfrową. Prawo do dystrybucji danego licencji [gry, programu] przechodzą z wydawcy na nabywcę, a ponadto musi mieć zapewniony dostęp do pobrania swojej kopii ze stron właściciela oprogramowania. Sędziowie zakwestionowali też zapisy licencyjne, które zabraniają tego działania. Jedyne co musi zrobić osoba odprzedająca swoją licencję to upewnienie sie, że jej kopia oprogramowania przestanie działać i nie będzie mogła być dalej wykorzystywana

2) Co z tą chmurą, a konkretnie przerzuceniem części obliczeń na serwery? Przecież to wymaga większego nakładu pracy (pisanie dodatkowego kodu na farmy i synchronizacja chmury i konsoli) i pieniędzy (najem serwerów), a dodatkowo wymóg stałego, szybkiego łącza z niskimi opóźnieniami co eliminuje spora grup konsumentów, którzy nawet i mają dostęp do internetu - czyt. jak zwróci się koszt gry, jeśli baza konsumentów będzie mniejsza? Czy w ogóle opłaci się tworzenie takich hybrydowych produkcji, a może jak Sony z Gaikai czy Onlive - jak strumieniowanie to wszystko, a reszta liczona lokalnie (w konsoli)? I co można przerzucić na serwery prócz AI? Dynamiczne oświetlenie, tekstury, fizyka przecież wymagają niskich opóźnień.

Dziękuję za odpowiedz, pozdrawiam i czekam na The Vanishing of Ethan Carter

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czy były kiedyś jakieś elementy gameplay''u które chciał Pan dodać, ale musiał się powstrzymać z obawy, że były by one zbyt niszowe/harcorowe dla casualowej grupy odbiorców ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

1. The Vanishing of Ethan Carter będzie pojedynczą grą, czy może zapoczątkować serię?
2. Czy Pana studio wróci do FPS-ów, czy może planujecie po wydaniu Cartera nadal tworzyć przygodówki? A może romans z jeszcze innym gatunkiem? :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

1. Najbardziej kreatywne wyzwisko pod swoim adresem?
2. Na pewno mieliście w PCF jakieś pomysły na sequel Bulletstorma. Można prosić o kilka przykładów skoro już raczej po ptokach?
3. Kto dostanie pieniądze na starcie nowej generacji - Sony czy MS? A może nikt?
4. Jak to jest z tymi grami AAA - nigdy więcej czy nigdy więcej na czyichś zasadach? Jest szansa, że za parę lat Astronauci zrobią coś dużego, ale na swoich warunkach?
5. Idol w tej branży?
6. Który z panujących obecnie trendów (chmura, F2P, mobile, dwa ekrany etc.) może najmocniej zmienić krajobraz gier?
7. Popularna, dobrze oceniana gra, której nie lubi Adrian Chmielarz to ....
8. Swoje zdanie i odwaga by je głosić pomaga czy przeszkadza w tym przemyśle?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jak ocenia Pan aktualny stan rynku gier typu FPS? Czy Pana zdaniem mamy do czynienia z regresem w tym gatunku, czy raczej nastąpił rozwój w porównaniu z tym co było 10-15 lat temu (mam oczywiście na myśli głównie kwestie grywalności, mechaniki, projektowania poziomów)? Jest jakiś FPS z ostatnich lata, który szczególnie zapadł w pamięci?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Stoi przed Panem dwóch pracowników:
Kowalski: właśnie skończył studiować kierunek, który nie otwiera mu bezpośrednich drzwi do pracy w zawodzie. Zakładamy, że skończył ochronę środowiska. Nie posiada żadnego doświadczenia zawodowego ( nie był nawet kelnerem i nie roznosił ulotek)Orientuje się w rynku cyfrowej rozrywki, zna gry stare i te nowsze. Potrafi obsługiwać programy do 3d typu 3dsMax, zbrush. Chwali się dwoma większymi scenami w nich wykonanymi i kilkoma modelami postaci na średnim poziomie.
Nowak: Studiował, jednak nie otrzymał żadnego "papierka" o ich ukończeniu, skończył tylko liceum.Pracował na stanowisku wymagającym kontaktu z ludźmi ( sprzedawca w sklepie z elektroniką, recepcjonista). Zna rynek gier na tym samym poziomie co Kowalski. Z łatwością obsługuje te same programy.Zrobił w nich kilka większych scen, wiele modeli postaci na dobrym poziomie.
Obaj nie mają doświadczenia w gamedevie, obaj chcą się uczyć i rozwijać na stanowisku, które otrzymają w branży - z lekką pomocą kogoś bardziej utalentowanego potrafią stworzyć dowolny model postaci ( do cinematiców czy do silnika).
Kogo Pan przygarnie do siebie pod skrzydła?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czy "The Vanishing of Ethan Carter"pojawi się w ramach programu Steam Early Access. Czy jest szansa, by gra ukazała się na PS4 oraz Xbox One, ewnetualnie na konsolach starej generacji? Dziękuję.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mam wrażenie, że twórcy gier nie mają pomysłu na mobile dla "hardkorowych" graczy. Podziela Pan to zdanie? Jeśli tak, to czy jest szansa na poprawę tego stanu? Jeśli nie, to co jest prawdziwą przyczyną niechęci hardkorowców do mobilnych produkcji?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dnia 24.07.2013 o 20:43, vealen napisał:

Kogo Pan przygarnie do siebie pod skrzydła?


Pewnie nikogo. Do jest branża dla kreatywnych i zaradnych ludzi, jeśli ktoś przychodzi z postawą "nic nie umiem, ale chętnie się nauczę" to znaczy że (jeszcze?) się nie nadaje.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

1. Jak to się stało, że przeciwnik PC-tów tworzy obecnie grę właśnie na komputery PC?
2. Co Pan Adrian sądzi o sprzedaży Bulletstorma? Czy nie odniósł wrażenia, że posiadacze Xboxa 360 kupowali jego grę przede wszystkim dla bety Gears of War 3?
3. Pan Adrian napisał na swoim blogu, że odrzucając propozycję Microsoftu i naciskając na pozostawienie obecnego modelu dystrybucji straciliśmy szansę na tańsze gry. Jak według niego w sytuacji monopolu w sprzedaży cyfrowych wersji gier na Xboxa/PlayStation gry mogłyby w ogóle potanieć i dlaczego ktoś miałby w ogóle podejmować decyzją o cięciu cen w przypadku braku konkurencji na danej platformie?
4. Czy uważa Pan, że zamówiona w przedsprzedaży gra w sytuacji gdy posiada masę błędów utrudniających lub uniemożliwiających rozgrywkę powinna podlegać zwrotowi?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czy gry- niewątpliwie aspirujące do miana sztuki- powinna Pana zdaniem obowiązywać tak bardzo restrykcyjna "moralność"? A może całość winna być jedynie kwestią sumienia autora i jego pomysłu na dane dzieło?

Chodzi mi tu na przykład o to, że w innych dziedzinach (np. filmie) jest dużo, dużo więcej miejsca na kontrowersje. Film o II WŚ z perspektywy Hitlera? Przeszłoby. Film o terroryście? Również. Ale już gra w której wcielamy się w terrorystę, planujemy zamach i go wykonujemy...

Jak jest więc z tą moralnością? Czy Pana zdaniem w przypadku gier pole do manewru powinno być większe, tak jak jest to w przypadku innych dziedzin sztuki, a może powinniśmy zostać na obecnym poziomie (vide: bodaj misja z CoD z zabiciem zakładników, w której wymuszono zmianę, iż taki stan rzeczy = misja nie zostaje zaliczona; nie mam pewności, czy było dokładnie tak, ale była taka afera, tak jak wiele innych dyskusji o moralności wyborów w grach)?

I drugie pytanie: gdyby miał Pan znowu lat 19 i miał się wybrać na studia, które miałyby umożliwić tworzenie gier, to na jaki kierunek w tym momencie by się Pan wybrał? Co jest najbardziej przyszłościowe dla tych, którzy marzą o tworzeniu gier? Co jest najbardziej wymagane?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

1. "Mobile is dead" :) W związku z tym - jak żyć? Czyli los pojedynczych devów lub mini ekip, które chcą z gier żyć, ale z różnych powodów nie trafili do "tej prawdziwej branży".

2. Powiązane nieco z powyższym. Branża na gwałt potrzebuje ludzi. Z drugiej strony setki amatorów marzą o dostaniu się gdziekolwiek. Jak to jest? Czy branża aż tak nie potrzebuje, czy może ci wszyscy amatorzy boją się własnych marzeń? Może branża nie jest po prostu zainteresowana inwestowaniem w ludzi, jednak skąd oni wówczas mają czerpać know-how? Czy branża stawia im zbyt wysoko poprzeczkę, czy może oni sami tej poprzeczki się boją? Ja wiem, że szefując w PCF pewnie ma się gdzieś tych wszystkich amatorów i wannabe-dev, ale zataczając koło i budując nowe małe studio może jakieś przemyślenia w tym temacie się pojawiły?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość
Temat jest zablokowany i nie można w nim pisać.
Zaloguj się, aby obserwować